Zabawką, której rolę
coraz częściej się umniejsza, a chłopcom wręcz mówi, że to zabawka dla
dziewczyn jest lalka. To z nią dziecko będzie uczyło się pierwszego odgrywania
ról społecznych („A może da się pani zaprosić na herbatkę?”, „Co chce pani
kupić?”). Lalka to zabawka, która zmusza dziecko do wysiłku. Im prostsza tym
wysiłek większy. Samochód można popchnąć i jedzie. Lala zjedzie, ale tylko na
zjeżdżalni, przez co niektóre dzieci nie wykazują zainteresowania nimi. Lalka
może w domu zastąpić dziecku koleżankę (pod warunkiem, że dziecko ma na co
dzień kontakt z innymi dziećmi). Zabawa ma nie tylko zaspokoić potrzebę ruchu
czy działania, ale także umożliwić rozwijanie zmysłów, doskonalić myślenie oraz
rozwój emocjonalny.
Poza tymi oczywistymi
funkcjami lalki również mają zastosowanie terapeutyczne w przypadku dzieci
nieposiadających umiejętności społecznych (autyzm, zespół Aspergera), które
mają specyficzne potrzeby: lalki muszą być szyte specjalnie dla nich na
podstawie wskazówek rodziców. Niewiele firm daje takie możliwości, a lalki oferowane
przez wiele z nich jako rehabilitacyjne straszą. Brakuje ofert, w których
dziecko z brakiem umiejętności społecznych mogłoby mieć zabawkę, z którą
mogłoby się identyfikować czy traktować jak młodszą siostrzyczkę lub braciszka.
Tę pustkę wypełniają niebanalne lalki, które można zamówić na RomaSzop. Ceną
nie odbiegają od innych, a są śliczne i po latach (jeśli przetrwają liczne
zabawy i wędrówki) mogą służyć jako ozdoba. Ja się w nich zakochałam.
Lalki wykonywane
przez tę firmę doskonale sprawdzą się w terapii zabawowej wymyślonej przez amerykańską
terapeutkę Virginia Mae Axline i opisanej w książce „Play therapy”. Taka
terapia powinna odbywać się w specjalnie urządzonym pokoju zabaw. Nie jest on
konieczny, ale bardzo praktyczny i ułatwia prace z dzieckiem. Powinny się w nim
znajdować mocne i trwałe zabawki, aby dziecko nie miało trudności z ich
używaniem. Ważnym elementem są wytrzymałe lalki przypominające członków rodziny.
Poza nimi do kolekcji zabawek, które powinni znajdować się na półkach na wyciągnięcie
ręki dziecka muszą wejść żołnierzyki, zwierzęta, samochody, samoloty. Podczas
takiej terapii trzeba dziecku pozostawić swobodę, aby ono mogło decydować, czym
i w jaki sposób chce się bawić. Po terapii trzeba wszystko posprzątać by
wróciło na swoje miejsca. Rola terapeuty polega na obserwowaniu zachowań
dziecka i chwaleniu prób naśladowania zachowań społecznych przy jednoczesnej akceptacji
dziecka i jego zachowań. Terapeuta powinien potrafić nawiązać kontakt z
dzieckiem: musi być ciepły, miły, uśmiechnięty i wyrozumiały oraz nie zmuszać
dziecka do zabaw, ale pozwolić na przyzwyczajenie się. Umiejętny terapeuta
podchwytuje zabawy, które spontanicznie podejmuje dziecko oraz akceptować jego
odmowę w uczestnictwie czy zabaw proponowanych przez terapeutę. Bardzo ważna
jest atmosfera swobody i wręcz pozwalanie dziecku na wszystko i podążanie za
nim oraz pozwolenie mu na bałaganienie (pokój zabaw jest królestwem dziecka).
Nie wolno stawiać dziecku, ale nie można dziecko lub inne osoby narażać na niebezpieczeństwo.
Z dzieckiem autystycznym można nawiązać
kontakt dopiero podczas naśladowania jego zachowań,
które będą punktem wyjścia do dialogu i następuje on już na etapie wymiany
wzrokowej (zwykle dzieci z autyzmem udają, że nie widzą lub po prostu nie
dostrzegają to, czego nie chcą lub tych, którzy nie zachowują się zachęcająco).
Nie należy dziecku się narzucać. Zwróceniu na siebie uwagę może pomóc lalka wykonana
specjalnie ze wskazówkami rodziców lub bączek.
Większe też robią? Takie 100-120 cm?
OdpowiedzUsuńStandardowo robimy lalki 55 cm i 36 cm, ale na zamówienie możemy zrobić większą. Pozdrawiam
Usuń