Hiszpańskie kino trwale
zostało naznaczone wkładem autorskim filmów Pedra Almodóvara, którego twórczość
kojarzy się z regionalnym kolorytem i poruszaniem uniwersalnych problemów..
Dzieła hiszpańskiego reżysera naznaczyły i udokumentowały postfrankistowską Hiszpanię:
w dojrzały sposób pokazuje wartości, które podległy dekonstrukcji: rodzinę, seksualność, religię, płeć, corridę, flamenco, płeć.
Rozumienie Almodóvara pomaga interpretacja
hiszpańskiej tożsamości w oparciu o kontekst kulturowy, który wymaga znajomości
historii Hiszpanii. Bohaterowie filmów Pedro Almodóvara są osobami, które
urodziły się i wychowały w różnych ustrojach. Najstarsze doskonale pamiętają
republikę, wojnę między republikanami (gen. Primo de Rivera), komunistami
(bojówki Trockiego) i faszystami (frankistowska falanga). Najmłodsze znają
jedynie demokratyczną wolność i konsumpcyjną drapieżność. System wartości,
codzienne zajęcia, podziały i role społeczne Hiszpanów ulegały przemianom,
które prezentują bohaterowie filmów Almodóvara należący do różnych pokoleń, a
także zachowania związane z kulturą regionu.
Jednym z tematów (a raczej epok), które
Almodóvar deklaruje się przemilczać są czasy reżimu, które natrętnie wkradają
się we wszystkie filmy hiszpańskiego reżysera (pewnie nieświadomie). Frankizm
zmuszał do postępowania wg ściśle określonych reguł relacji społecznych:
kobieta mogła być żoną – matką, a jej los zależał od posiadania (lub braku)
oraz zasobności męskiego opiekuna. Bez niego zostawały spychane na margines
społeczny i utrzymywały się z usług seksualnych. Praca kobiet (jeśli na taką
kobiety się zdecydowały) ograniczała się do sprzątania mieszkań, opieki nad
dziećmi i była bardzo źle płatna (kobieta nie była w stanie utrzymać się z
takiego wynagrodzenia). Do tego istniał przymus małżeński: mąż miał całkowite
prawo do dysponowania żoną, która nie mogła od niego odejść (nie istniała
możliwość unieważnienia małżeństwa, a kobiety opuszczające mężów były siłą przez
służby państwowe sprowadzane do domów). Po upadku reżimu na zmiany w prawie
rodzinnym kobiety musiały jeszcze troszkę poczekać, ale już państwo nie
ingerowało w ich miejsce zamieszkania.
W filmach Almodóvara doskonale widać również
wpływ reżimu na budownictwo. Jest ono podobne do tego, które znamy z czasów
naszego wspaniałego okresu odbudowywania kraju, a stan posiadania może być
porównywalny, ponieważ – zarówno w Polsce, jak i w Hiszpanii – ludzie z klas
średnich i niskich cierpieli na braki wszystkiego. Hiszpański reżyser kładzie
nacisk na to w filmach, które pokazują czasy przed 1975 rokiem oraz
pozostałości z dawnego systemu w postaci blokowisk i dyskryminacji kobiet na
rynku pracy, co jest widoczne również w nowszych filmach. W Przerwanych objęciach studia zmuszają
bohaterkę do podjęcia pracy, jako call girl i tańczenia w nocnych klubach.
Gloria z Czym sobie na to wszystko
zasłużyłam? jest typową kobietą poprzedniej epoki: stara się pracować,
utrzymać rodzinę i dbać o męża, który zarabia, aby zaspokajać własne potrzeby i
marzy o kobiecie idealnej, którą była jago pracodawczyni i kochanka w
Niemczech. Mężczyzną, który osiadł mentalnie w poprzedniej epoce jest też
policjant z Pepi, Luci, Bom. Po
odejściu żony czuje się na tyle zagubiony, że musi dzwonić do kolegów z pracy,
by szukać prawnych rozwiązań zmuszających żonę do powrotu, a wszystko, co mu
się nie podoba komentuje określeniem: „Komuniści”.
Filmy Pedra Almodóvara wymagają szerokiej
wiedzy historycznej i kulturowej Hiszpanii, aby zobaczyć to, co reżyser
delikatnie przemyca, nagina i w jaki sposób kreuje filmową rzeczywistość, by
zakłamać historię.
Więcej już wkrótce w „Hiszpanii w filmach
Pedra Almodóvara”
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz