Catherine Faherty, Autyzm…
Co dla mnie znaczy? Podręcznik z ćwiczeniami dla dzieci i dorosłych ze spektrum
autyzmu, tł. Joanna Bilmin, Kraków „WUJ” 2017
Samoświadomość jest pierwszym krokiem do sukcesu.
Zrozumienie siebie, mechanizmów działania, wyszukanie zalet, świadomość wad i
poczucie, że inne nie znaczy gorsze. Każdy z nas potrzebuje poczucia własnej
wartości. Diagnoza świadcząca o odbieganiu od normy, do której należą
neurotypowi może stać się łatką obniżającą naszą wiarę w siebie, degradującą
nasze zdolności, przekonującą, że nie posiadamy żadnych zdolności. W takiej
sytuacji stawiane są osoby z różnymi formami zaburzeń. Do jednych z wielu
należy autyzm.
„Autyzm… Co dla mnie znaczy?” to podręcznik z
ćwiczeniami dla dzieci i dorosłych. Znajdziemy w nim rady, w jaki sposób rozmawiać
i kształtować samoświadomość osób z autyzmem. Ćwiczenia można regularnie
powtarzać, obserwować, w jaki sposób osoba, z którą prowadzimy terapię, żyjemy
na co dzień zmienia swoje nastawienie do świata oraz siebie. Catherine Faherty
pomaga odkrywać mocne strony, znaleźć odpowiedź na pytanie, dlaczego pewne
rzeczy nie działają, w jaki sposób wyglądają relacje społeczne, czym są i jak
mogą wyglądać myśli różnych osób.
Książka oferuje bogaty zasób wiedzy, pomagającej
rozwijać różnorodne umiejętności społeczne, dostrzegać komunikaty niewerbalne,
przekazywania wiadomości, dzielenia się doświadczeniem, spostrzeżeniami oraz
umiejętności odbierania go. Znajdziemy tam także praktyczne rady jak postępować
w trakcie ataków, dlaczego panowanie nad emocjami przy osobie z autyzmem jest ważne,
w jaki sposób uczyć uprzejmości. Autorka zachęca do eksperymentowania z różnymi
metodami edukacji, sposobami organizacji przestrzeni pracy oraz nabywaniu
samodzielności w pracy, wykorzystania technologii, kształtowanie umiejętności
wykorzystania czasu wolnego, a także relacji panujących w szkole. Nie zabraknie
tam również tematu osobistego asystenta, przygotowania materiałów dostosowanych
do wymogów dziecka.
„Autyzm… Co dla mnie znaczy?” zawiera 12 rozdziałów, w
których znajdziemy ćwiczenia dla osób z autyzmem, wskazówki dla rodziców oraz
terapeutów. Pierwszy pomaga nam wejść w świat książki, sposobu korzystania z
niej oraz pomoże zrozumieć czym jest autyzm. Drugi porusza kwestie
doświadczenia zmysłowego. Pomaga zrozumieć, dlaczego otoczenia czasami może być
drażliwe. Trzeci skupia się na sposobach myślenia, czwarty pomaga odkryć własne
talenty, komunikować się z otoczeniem za pomocą własnej twórczości. Piąty
pomaga w zrozumieniu relacji międzyludzkich, a szósty wyjaśnia czym jest
rozumienie, w jaki sposób je kształtować. W siódmym mały czytelnik nabiera
świadomości czym są myśli. Ósmy pomaga nauczyć się skutecznej komunikacji,
odbierania bodźców z otoczenia, odczytywania sygnałów zawierających ukryte
komunikaty. Dziewiąty pomaga zrozumieć i zorganizować przestrzeń w szkole. Jest
to także bardzo ważny rozdział dla rodziców i nauczycieli. Pomoże im zrozumieć
oraz zoptymalizować formalne nauczanie. Dziesiąty omawia przyjaciół, sposoby
nawiązywania i podtrzymywania relacji społecznych. Odkryjemy również narzędzia pozwalające
nawiązywać relacje. Jedenasty pomaga zrozumieć skomplikowany świat negatywnych emocji,
a dwunasty skupia się na emocjach pozytywnych. Każdy z rozdziałów podzielony
jest na ćwiczenia dla dzieci, ćwiczenia dla starszych czytelników oraz część
dla rodziców i terapeutów. Poruszane tematy są dokładnie wyjaśnione, dzięki
czemu pomagają osobom z autyzmem lepiej zrozumieć siebie oraz swoje otoczenie.
Solidna, wielostronicowa publikacja będzie dobrym materiałem do ciągłej pracy.
Z książki można korzystać wybiórczo, sięgać po tematy, które są dla dziecka
ważne lub problematyczne. Do tych samych ćwiczeń można po jakimś czasie wrócić.
To pozwoli na analizę zmiany osobowości dziecka.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz