Per Nilsson, Inny
niż wszyscy. Opowiadanie o chłopcu,który chce wiedzieć, czy jest normalny, il. Pija Lindenbaum, tł. Marta Rey-Radlińska, Poznań „Zakamarki” 2017
Każdy z nas jest inny i nie zwracamy na to szczególnej
uwagi. Odmienne zachowanie często postrzegamy jaka osobiste dziwactwa takiej
osoby. Może czasami odmienne zachowanie przykuwa naszą uwagę, ale nie patrzymy
na nie jak na chorobę. Jest raczej sposobem bycia, czy jak to określa Dawid
(narrator i bohater „Innego niż wszyscy”) „jest jaki jest”. To krótkie
stwierdzenie podkreślające odmienność i akceptację wobec dziwactwa Oskara,
które okazują się być cechą osób z zespołem Aspergera. Diagnoza stała się
przyczyną wielu pytań w głowie Dawida, który zastanawia się czy i w jaki sposób
jest podobny do „chorego” Oskara. Pani w szkole jednak powiedziała, że to nie
jest choroba, a jeśli nie choroba to co? Czym jest odmienność? Co to znaczy być
normalny? Czy bycie innym jest złe? – te pytania krążą wokół głównej akcji
skupiającej się na pokazaniu różnych zachowań wśród uczniów, uzmysławiania, że
każdy z nas jest inny, niepowtarzalny i przez to wyjątkowy.
„Inny niż wszyscy” to prosta, mądra i piękna opowieść
o każdym z nas, naszych przekonaniach, sposobach patrzenia na innych ludzi,
próbą zrozumienia i tworzenia w sobie akceptacji, wobec zdiagnozowanej
odmienności. Bohater dzieci się z czytelnikami swoimi obawami, wątpliwościami,
baczniej obserwuje siebie i swój sposób funkcjonowania. Zastanawia się czy ma
wystarczająco dobre kontakty z innymi osobami z klasy, czy tak samo jak oni
patrzy na świat, czy każdy z nich tak samo rozumie te same rzeczy. W głowie
Dawida piętrzą się pytania, na które szuka odpowiedzi dookoła siebie. Rozmowy z
nauczycielką, mamą i tatą pozwalają mu
na większą otwartość oraz empatię. To pozwala mu dostrzec nieodpowiednie
zachowania kolegów wobec Oskara po diagnozie.
A co z pośrednim bohaterem całej tej opowieści? Oskar
zachowuje się inaczej. Nie potrafi nawiązywać relacji międzyludzkich, może
wydawać się niekoleżeński, najlepiej czuje się w samotności, nie lubi zmian, ma
doskonała pamięć, interesuje się zawiłymi artykułami naukowymi, wynikami
doświadczeń, nie rozumie metafor, ironii, wyróżnia się na tle klasy, w której
przecież każdy jest inny, ale działa w podobny sposób. Dopiero dokładniejsze
przyjrzenie się im pozwala nam dostrzec np. chłopca z ADHD. Oscar nie jest
jedynym innym. Jest tak jak każdy z nas inny.
„Inny niż wszyscy” to ciekawa opowieść o rozwijaniu w
sobie tolerancji, pielęgnowaniu przyjaźni. Dawid pomoże zrozumieć dzieciom ich
kolegów i koleżanki mające odmienne spojrzenie na świat. Pokazuje, że inność
nie jest gorsza, że może być wartościowa, ponieważ nieszablonowy sposób myślenia,
zapamiętywanie wielu rzeczy postrzeganych jako nieistotne może prowadzić do
ważnych odkryć, nieszablonowych rozwiązań.
Książkę polecam uczniom każdego etapu nauczania,
rodzicom, nauczycielom. Prosta opowieść pomoże zrozumieć z jakimi problemami
borykają się dzieci, dlaczego nasze wsparcie jest dla nich ważne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz