Etykiety

czwartek, 30 marca 2017

Per Nilsson "Inny niż wszyscy. Opowiadanie o chłopcu,który chce wiedzieć, czy jest normalny" il. Pija Lindenbaum



Per Nilsson, Inny niż wszyscy. Opowiadanie o chłopcu,który chce wiedzieć, czy jest normalny, il. Pija Lindenbaum, tł. Marta Rey-Radlińska, Poznań „Zakamarki” 2017
Każdy z nas jest inny i nie zwracamy na to szczególnej uwagi. Odmienne zachowanie często postrzegamy jaka osobiste dziwactwa takiej osoby. Może czasami odmienne zachowanie przykuwa naszą uwagę, ale nie patrzymy na nie jak na chorobę. Jest raczej sposobem bycia, czy jak to określa Dawid (narrator i bohater „Innego niż wszyscy”) „jest jaki jest”. To krótkie stwierdzenie podkreślające odmienność i akceptację wobec dziwactwa Oskara, które okazują się być cechą osób z zespołem Aspergera. Diagnoza stała się przyczyną wielu pytań w głowie Dawida, który zastanawia się czy i w jaki sposób jest podobny do „chorego” Oskara. Pani w szkole jednak powiedziała, że to nie jest choroba, a jeśli nie choroba to co? Czym jest odmienność? Co to znaczy być normalny? Czy bycie innym jest złe? – te pytania krążą wokół głównej akcji skupiającej się na pokazaniu różnych zachowań wśród uczniów, uzmysławiania, że każdy z nas jest inny, niepowtarzalny i przez to wyjątkowy.
„Inny niż wszyscy” to prosta, mądra i piękna opowieść o każdym z nas, naszych przekonaniach, sposobach patrzenia na innych ludzi, próbą zrozumienia i tworzenia w sobie akceptacji, wobec zdiagnozowanej odmienności. Bohater dzieci się z czytelnikami swoimi obawami, wątpliwościami, baczniej obserwuje siebie i swój sposób funkcjonowania. Zastanawia się czy ma wystarczająco dobre kontakty z innymi osobami z klasy, czy tak samo jak oni patrzy na świat, czy każdy z nich tak samo rozumie te same rzeczy. W głowie Dawida piętrzą się pytania, na które szuka odpowiedzi dookoła siebie. Rozmowy z nauczycielką, mamą i tatą pozwalają  mu na większą otwartość oraz empatię. To pozwala mu dostrzec nieodpowiednie zachowania kolegów wobec Oskara po diagnozie.
A co z pośrednim bohaterem całej tej opowieści? Oskar zachowuje się inaczej. Nie potrafi nawiązywać relacji międzyludzkich, może wydawać się niekoleżeński, najlepiej czuje się w samotności, nie lubi zmian, ma doskonała pamięć, interesuje się zawiłymi artykułami naukowymi, wynikami doświadczeń, nie rozumie metafor, ironii, wyróżnia się na tle klasy, w której przecież każdy jest inny, ale działa w podobny sposób. Dopiero dokładniejsze przyjrzenie się im pozwala nam dostrzec np. chłopca z ADHD. Oscar nie jest jedynym innym. Jest tak jak każdy z nas inny.
„Inny niż wszyscy” to ciekawa opowieść o rozwijaniu w sobie tolerancji, pielęgnowaniu przyjaźni. Dawid pomoże zrozumieć dzieciom ich kolegów i koleżanki mające odmienne spojrzenie na świat. Pokazuje, że inność nie jest gorsza, że może być wartościowa, ponieważ nieszablonowy sposób myślenia, zapamiętywanie wielu rzeczy postrzeganych jako nieistotne może prowadzić do ważnych odkryć, nieszablonowych rozwiązań.
Książkę polecam uczniom każdego etapu nauczania, rodzicom, nauczycielom. Prosta opowieść pomoże zrozumieć z jakimi problemami borykają się dzieci, dlaczego nasze wsparcie jest dla nich ważne.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz