Od jakiegoś czasu naszym codziennym ćwiczeniom i
zabawie towarzyszą książeczki z zadaniami z serii „Akademia malucha” z
wydawnictwa Wilga. „Zabawy edukacyjne” dostosowane są do wieku dziecka.
Pierwsze ćwiczenia adresowano już dla dwulatków, które dzięki takiej zabawie
mogą przygotować się do przedszkola. Szablony zawarte w książeczce doskonale
sprawdzają się również jako malowanki lub wyklejanki. Kolejne etapy (dla
trzylatków, czterolatków, pięciolatków) są już dokładniejsze, zawierają
bardziej rozbudowane ćwiczenia, czyli pomagają nam sprawdzić postępy dziecka
oraz wychwycić obszary, nad którymi jeszcze należy popracować. Cechą wspólną
tych ćwiczeń są naklejki urozmaicające zabawę. Dzięki takiemu spędzaniu wolnego
czasu nasza pociecha ćwiczy wiele ważnych umiejętności, o których napiszę
dalej.
W „Zabawach edukacyjnych pięciolatka” znajdziemy
zabawy polegające na kolorowaniu, dopasowywaniu, dostrzeganiu podobieństw i różnic,
liczeniu, tworzeniu, nauce orientacji przestrzennej, wykorzystania przyimków.
Wśród zadań nie zabraknie także prostych labiryntów, pytań dotyczących
podstawowych informacji o świecie. Wszystko w lekkiej formie, przyjazne małemu
odkrywcy oraz urozmaicone koniecznością wykonania różnorodnych czynności.
Zamiast puzzli mamy tu naklejki pozwalające sprawdzić, czy dziecko potrafi
dopasować kształty, zamiast nudnych szlaczków mamy zadania z owadami,
naklejkami i rysowaniem ich torów lotu.
W czasie rozpoczęcia pracy z książeczkami należy
pamiętać o stopniowaniu długości czasu skupienia oraz trudności. Nie zawsze
wiek podany na książeczce będzie odpowiadał wiekowi rozwojowemu naszego
dziecka, dlatego warto sięgnąć po ćwiczenia mniej wymagające i zacząć pracę od
jednego zadania dziennie, a następnie zwiększać poziom trudności przez
wprowadzenie kolejnego poziomu trudności i dodatkowych zadań. To pozwoli naszym
pociechom przygotować się do pracy w szkole, gdzie wymagana jest dłuższa
koncentracja.
Kolorowanie, rysowanie, rozwiązywanie prostych rebusów
wydaje nam się zabawą bardzo lekką, niepozorną i nie angażującą, ale mającą
zapewnić miło spędzony czas. Nic bardziej mylnego. Kolorowanie i rysowanie jest
jednym z poważniejszych zajęć dzieci. Poza nauką prawidłowego trzymania kredki
nasze pociechy ćwiczą koncentrację, motorykę małą, rozwijają zmysł artystyczny,
koordynację, spostrzegawczość, logiczne myślenie oraz rozwijają mózg (w tym
bardzo ważny ośrodek Broki odpowiedzialny za mowę). Zabawa z kredkami jest
jednym z ważniejszych elementów edukacji przedszkolnej. Warto wówczas sięgnąć
po kolorowanki dostosowane do wieku rozwojowego (czasami inny niż wiek
biologiczny dziecka.
Pierwsze przygody z kredkami można rozpocząć bardzo
wcześnie. Na rynku jest spory wybór nietoksycznych kredek dla rocznych dzieci
czy kredek do kąpieli. Ona pozwalają na oswojenie się dzieci z rysowaniem. Na
początku jest ono oczywiście bardzo spontaniczne i dorosłym przypomina
bazgranie, które jest ważnym etapem do kolejnych kroków.
Dwuletnie dzieci mogą śmiało sięgać po pierwsze
kolorowanki, dzięki którym nauczą się dokładności, cierpliwości. Wzory
dostosowane do poziomu umiejętności dziecka pozwalają na rozwijanie
umiejętności grafomotorycznych. Poza funkcjami motorycznymi taka praca pozwala
dzieciom na relaks, rozwijanie pracy mózgu, rozwijanie percepcji wzrokowej,
orientacji przestrzennej, twórczego myślenia. Wbrew pozorom jest to czynność
bardzo wymagająca od mózgu, czyli pozwalającą na lepsze ćwiczenie
najważniejszego organu w naszym ciele. Jednym z obszarów aktywizowanym w czasie
pracy jest ośrodek Broki odpowiedzialny także za umiejętność mówienia.
Codzienne zabawy z kolorowankami pozwalają dzieciom na opanowanie korzystania z
kredki, długopisu, ołówka. Ponadto pobudzanie określonych obszarów mózgu przekłada
się również na zdolności językowe i kreatywność młodych twórców. Dzieci lubiące
kolorować i często wykonujące tę czynność mają sprawniejsze dłonie, odnoszą
lepsze sukcesy w szkole, zdobywają lepsze wykształcenie, mają większy iloraz
inteligencji, a do tego są bardziej spostrzegawcze, mają większy ład wokół
siebie. Karol Gustaw Jung zauważył, że osoby kolorujące potrafią dłużej skupić
się na jednej czynności. Ta umiejętność nie jest bez znaczenia w edukacji
szkolnej.
Wybór odpowiedniej kolorowanki dla dzieci jest
istotny. Dla najmłodszych powinny być to materiały z jednym przedmiotem,
wyraźnie zaznaczonymi liniami. Taki właśnie jest zeszyt „Zabawy edukacyjne
dwulatka”, w którym znajdziemy proste wzory, naklejki oraz zadania dostosowane
do dziecka. Dzięki ćwiczeniom możemy sprawdzić poziom wiedzy i umiejętności
naszej pociechy. Poza znajomością lub utrwalaniem nazw polorów mały rysownik
musi odpowiedzieć na proste pytania pozwalające sprawdzić czy jego rozwój
przebiega prawidłowo, czy zdobywa podstawową wiedzę o świecie oraz na ile
dobrze obserwuje otoczenie.
Takie wyraźne kolorowanki można wykorzystać także w
pracy z dziećmi starszymi w czasie malowania palcami. W odróżnieniu od
tradycyjnego, spontanicznego malowania palcami tu dziecko ćwiczy precyzję, uczy
się dostrzegać granice rysunków, a do tego pomaga zaobserwować zaburzenia
sensoryczne.
My ćwiczenia dla najmłodszych wykorzystujemy do
terapii. Pozwalają nam one na przypominanie podstawowego słownictwa, ćwiczenie
wymawiania, zachęcają do koncentracji i pracy twórczej oraz pomagają rozwinąć
koncentrację, wyciszyć. Zabawa w malowanie palcami pozwala na skupienie się na
określonej części ciała (palców) i bodźców płynących w czasie takiej
twórczości.
Trzyletnie dzieci do pracy wykorzystują wzory bardziej
szczegółowe, wymagające większej precyzji oraz skupienia. „Zabawy edukacyjne
trzylatka” zawierają proste ilustracje oraz zadania dostosowane do wieku.
Dziecko już nie tylko koloruje, ale i dorysowuje wg wskazówek lub prostych
wzorów. Ponad to uczy się liczyć, nazywać części ciała, naśladować dźwięki,
porównywać. Dzięki ćwiczeniom rozwijamy umiejętności naszej pociechy oraz
zapewniamy mu miło spędzony czas na zabawie.
Kolorowanka również świetnie sprawdza się jako
malowanka. My do pracy wykorzystałyśmy cienki pędzel i farby.
W „Zabawach edukacyjnych czterolatka” znajdziemy
ćwiczenia wymagające większego zaangażowania. Poza kolorowaniem, pokazywaniem,
doklejaniem naklejek, liczeniem dziecko musi rysować. Takie łączenie różnych
elementów zadań jest bardzo ważne dla kształtowania samodzielności w tworzeniu
prac na określony temat. Czterolatek już potrafi narysować proste rzeczy,
rozmieścić w przestrzeni przedmioty, posiada podstawową wiedzę o świecie i
potrafi się nią podzielić. Wśród ćwiczeń dla czterolatków nie zabraknie też
labiryntów. Ponad to rysunki wymagają już większej precyzji niż wcześniejsze
ćwiczenia, przez co są dostosowane do wieku oraz są wyłącznie do kolorowanie,
ponieważ z malowaniem (takie najczęściej u nas w domu mają zastosowanie
kolorowanki) może być problem. Różnorodność zadań sprawia, że dziecko nie nudzi
się w czasie pracy, ma możliwość sprawdzenia swoich umiejętności, nadrobienia
braków.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz