Etykiety

poniedziałek, 6 marca 2017

"Zabawy edukacyjne pięciolatka"



http://www.empik.com/szukaj/produkt?seriesFacet=Akademia+Malucha
Od jakiegoś czasu naszym codziennym ćwiczeniom i zabawie towarzyszą książeczki z zadaniami z serii „Akademia malucha” z wydawnictwa Wilga. „Zabawy edukacyjne” dostosowane są do wieku dziecka. Pierwsze ćwiczenia adresowano już dla dwulatków, które dzięki takiej zabawie mogą przygotować się do przedszkola. Szablony zawarte w książeczce doskonale sprawdzają się również jako malowanki lub wyklejanki. Kolejne etapy (dla trzylatków, czterolatków, pięciolatków) są już dokładniejsze, zawierają bardziej rozbudowane ćwiczenia, czyli pomagają nam sprawdzić postępy dziecka oraz wychwycić obszary, nad którymi jeszcze należy popracować. Cechą wspólną tych ćwiczeń są naklejki urozmaicające zabawę. Dzięki takiemu spędzaniu wolnego czasu nasza pociecha ćwiczy wiele ważnych umiejętności, o których napiszę dalej.
W „Zabawach edukacyjnych pięciolatka” znajdziemy zabawy polegające na kolorowaniu, dopasowywaniu, dostrzeganiu podobieństw i różnic, liczeniu, tworzeniu, nauce orientacji przestrzennej, wykorzystania przyimków. Wśród zadań nie zabraknie także prostych labiryntów, pytań dotyczących podstawowych informacji o świecie. Wszystko w lekkiej formie, przyjazne małemu odkrywcy oraz urozmaicone koniecznością wykonania różnorodnych czynności. Zamiast puzzli mamy tu naklejki pozwalające sprawdzić, czy dziecko potrafi dopasować kształty, zamiast nudnych szlaczków mamy zadania z owadami, naklejkami i rysowaniem ich torów lotu.
W czasie rozpoczęcia pracy z książeczkami należy pamiętać o stopniowaniu długości czasu skupienia oraz trudności. Nie zawsze wiek podany na książeczce będzie odpowiadał wiekowi rozwojowemu naszego dziecka, dlatego warto sięgnąć po ćwiczenia mniej wymagające i zacząć pracę od jednego zadania dziennie, a następnie zwiększać poziom trudności przez wprowadzenie kolejnego poziomu trudności i dodatkowych zadań. To pozwoli naszym pociechom przygotować się do pracy w szkole, gdzie wymagana jest dłuższa koncentracja.
Kolorowanie, rysowanie, rozwiązywanie prostych rebusów wydaje nam się zabawą bardzo lekką, niepozorną i nie angażującą, ale mającą zapewnić miło spędzony czas. Nic bardziej mylnego. Kolorowanie i rysowanie jest jednym z poważniejszych zajęć dzieci. Poza nauką prawidłowego trzymania kredki nasze pociechy ćwiczą koncentrację, motorykę małą, rozwijają zmysł artystyczny, koordynację, spostrzegawczość, logiczne myślenie oraz rozwijają mózg (w tym bardzo ważny ośrodek Broki odpowiedzialny za mowę). Zabawa z kredkami jest jednym z ważniejszych elementów edukacji przedszkolnej. Warto wówczas sięgnąć po kolorowanki dostosowane do wieku rozwojowego (czasami inny niż wiek biologiczny dziecka.
Pierwsze przygody z kredkami można rozpocząć bardzo wcześnie. Na rynku jest spory wybór nietoksycznych kredek dla rocznych dzieci czy kredek do kąpieli. Ona pozwalają na oswojenie się dzieci z rysowaniem. Na początku jest ono oczywiście bardzo spontaniczne i dorosłym przypomina bazgranie, które jest ważnym etapem do kolejnych kroków.
Dwuletnie dzieci mogą śmiało sięgać po pierwsze kolorowanki, dzięki którym nauczą się dokładności, cierpliwości. Wzory dostosowane do poziomu umiejętności dziecka pozwalają na rozwijanie umiejętności grafomotorycznych. Poza funkcjami motorycznymi taka praca pozwala dzieciom na relaks, rozwijanie pracy mózgu, rozwijanie percepcji wzrokowej, orientacji przestrzennej, twórczego myślenia. Wbrew pozorom jest to czynność bardzo wymagająca od mózgu, czyli pozwalającą na lepsze ćwiczenie najważniejszego organu w naszym ciele. Jednym z obszarów aktywizowanym w czasie pracy jest ośrodek Broki odpowiedzialny także za umiejętność mówienia. Codzienne zabawy z kolorowankami pozwalają dzieciom na opanowanie korzystania z kredki, długopisu, ołówka. Ponadto pobudzanie określonych obszarów mózgu przekłada się również na zdolności językowe i kreatywność młodych twórców. Dzieci lubiące kolorować i często wykonujące tę czynność mają sprawniejsze dłonie, odnoszą lepsze sukcesy w szkole, zdobywają lepsze wykształcenie, mają większy iloraz inteligencji, a do tego są bardziej spostrzegawcze, mają większy ład wokół siebie. Karol Gustaw Jung zauważył, że osoby kolorujące potrafią dłużej skupić się na jednej czynności. Ta umiejętność nie jest bez znaczenia w edukacji szkolnej.
Wybór odpowiedniej kolorowanki dla dzieci jest istotny. Dla najmłodszych powinny być to materiały z jednym przedmiotem, wyraźnie zaznaczonymi liniami. Taki właśnie jest zeszyt „Zabawy edukacyjne dwulatka”, w którym znajdziemy proste wzory, naklejki oraz zadania dostosowane do dziecka. Dzięki ćwiczeniom możemy sprawdzić poziom wiedzy i umiejętności naszej pociechy. Poza znajomością lub utrwalaniem nazw polorów mały rysownik musi odpowiedzieć na proste pytania pozwalające sprawdzić czy jego rozwój przebiega prawidłowo, czy zdobywa podstawową wiedzę o świecie oraz na ile dobrze obserwuje otoczenie.
Takie wyraźne kolorowanki można wykorzystać także w pracy z dziećmi starszymi w czasie malowania palcami. W odróżnieniu od tradycyjnego, spontanicznego malowania palcami tu dziecko ćwiczy precyzję, uczy się dostrzegać granice rysunków, a do tego pomaga zaobserwować zaburzenia sensoryczne.
My ćwiczenia dla najmłodszych wykorzystujemy do terapii. Pozwalają nam one na przypominanie podstawowego słownictwa, ćwiczenie wymawiania, zachęcają do koncentracji i pracy twórczej oraz pomagają rozwinąć koncentrację, wyciszyć. Zabawa w malowanie palcami pozwala na skupienie się na określonej części ciała (palców) i bodźców płynących w czasie takiej twórczości.
Trzyletnie dzieci do pracy wykorzystują wzory bardziej szczegółowe, wymagające większej precyzji oraz skupienia. „Zabawy edukacyjne trzylatka” zawierają proste ilustracje oraz zadania dostosowane do wieku. Dziecko już nie tylko koloruje, ale i dorysowuje wg wskazówek lub prostych wzorów. Ponad to uczy się liczyć, nazywać części ciała, naśladować dźwięki, porównywać. Dzięki ćwiczeniom rozwijamy umiejętności naszej pociechy oraz zapewniamy mu miło spędzony czas na zabawie.
Kolorowanka również świetnie sprawdza się jako malowanka. My do pracy wykorzystałyśmy cienki pędzel i farby.
W „Zabawach edukacyjnych czterolatka” znajdziemy ćwiczenia wymagające większego zaangażowania. Poza kolorowaniem, pokazywaniem, doklejaniem naklejek, liczeniem dziecko musi rysować. Takie łączenie różnych elementów zadań jest bardzo ważne dla kształtowania samodzielności w tworzeniu prac na określony temat. Czterolatek już potrafi narysować proste rzeczy, rozmieścić w przestrzeni przedmioty, posiada podstawową wiedzę o świecie i potrafi się nią podzielić. Wśród ćwiczeń dla czterolatków nie zabraknie też labiryntów. Ponad to rysunki wymagają już większej precyzji niż wcześniejsze ćwiczenia, przez co są dostosowane do wieku oraz są wyłącznie do kolorowanie, ponieważ z malowaniem (takie najczęściej u nas w domu mają zastosowanie kolorowanki) może być problem. Różnorodność zadań sprawia, że dziecko nie nudzi się w czasie pracy, ma możliwość sprawdzenia swoich umiejętności, nadrobienia braków.










Brak komentarzy:

Prześlij komentarz