John R. Searle, Umysł na nowo odkryty, tł. Tadeusz Baszniak, Warszawa 1999, tu Świadomość, intencjonalność i tło, s. 232-258.
Searle
analizuje relacje zachodzące między: świadomością i intencjonalnością a
zdolnościami, umiejętnościami i wiedzą praktyczną, dzięki którym nasze
stany mentalne mogą spełniać właściwe im czynności. Zdolności,
umiejętności itd. nazywa „Tłem" w kontekście, którego zjawiska
intencjonalne, przekonania, pragnienia i doświadczenie spełniają
właściwe im czynności tylko w kontekście pewnego zbioru zdolności. Tła
nie posiadają natury intencjonalnej. Wszystkie formy reprezentacji mogą
pełnić skutecznie funkcję reprezentacji tylko wówczas, gdy występują
pewne zdolności o reprezentacyjnym charakterze. Zjawiska intencjonalne
wyznaczają warunki spełniania na zbiór zdolności niebędący
intencjonalnymi. Stan intencjonalny może nie wyznaczać żadnych warunków
spełniania, jeśli nie jest realizowany w kontekście odpowiedniego Tła.
Aby
mieć jedno przekonanie muszę mieć całą Sieć przekonań i pragnień; każde
z pojęć podatne jest na interpretacje niewyznaczane przez samą sieć.
Musi zatem istnieć tło zdolności, niebędących składnikami Sieci.
Teza o tle zawierająca również twierdzenia o Sieci zawiera co najmniej pięć składników:
-stany intencjonalne nie wykonują właściwych ich czynności samodzielnie; nie wyznaczają swoich warunków spełniania w izolacji;
-spełnianie
funkcji intencjonalnej wymaga istnienia Sieci innych stanów
intencjonalnych; warunki istnienia wyznaczane są ze względu na sieć;
-istnienie Sieci nie jest wystarczające, ponieważ spełnia ona swoją funkcję tylko ze względu na pewien zbiór zdolności Tła;
-zdolności te nie mogą być traktowane jako kolejne stany intencjonalne;
-ten
sam stan intencjonalny może wyznaczać różne warunki spełnienia ze
względu na różne postaci Tła; w kontekście niektórych warunków tła nie
wyznacza żadnych warunków spełniania;
Tło
nie narzuca człowiekowi interpretacji, uznawaną przez nas za naturalną.
Wielu filozofów zaobserwowało, że Tło nie musi być takie jakim jest
(Nietzsche, Wittgenstein). W zależności od Tła przedmiot poznania może
być odmiennie postrzegany, przez to to samo wyrażenie w użyciu dosłownym
może pełnić tę samą funkcję w dosłownych wypowiedzeniach rozmaitych
zdań; wyrażenie to będzie rozumiane dosłownie, ale odmiennie ze względu
na odmienne Tło ludzkich zdolności (postrzegania; zwyczajów; wiedzy
praktycznej; sposobów wykonywania czynności). Zdania są rozumiane
odmienne ze względu na zastosowane zasady uwarunkowania zdania, jako
całości przez układ jego elementów składowych. Rozumiemy zdania tylko,
dlatego że składają się z elementów znaczących. Do reinterpretacji
potrzebne jest również istnienie Tła o niereprezentacyjnym charakterze.
Bez istnienia Tła odczytanie zdania jest niemożliwe.
Koncepcja
Francoisa Recanatiego: każda sytuacja dopuszcza nieskończenie wiele
opisów, więc reprezentacja językowa będzie zawsze niepełna. Każde zdanie
podatne jest na dalsze błędne interpretacje.
Często
niemożliwe jest zastosowanie znaczenia dosłownego w celu uniknięcia
nieporozumień, ponieważ takie odczytanie może być mylne.
Według
dawnej koncepcji Searle'a umysł był pojmowany jako coś, co zawiera
pewien zasób stanów mentalnych, które w każdej konkretnej chwili są
mentalne, a inne - nieświadome. Z czasem doszedł do wniosku, że jest to
mylna koncepcja narzucona przez język i kulturę, przez które pamięć
wyobrażamy sobie jako magazyn sądów i wyobrażeń. Powinniśmy ją jednak
sobie wyobrażać jako pewien mechanizm generowania aktualnie wykonywanych
czynności, dlatego teza o Tle powinna być przeformułowana w taki
sposób, aby można było wyeliminować założenie, że umysł jest zbiorem czy
też zasobem stanów mentalnych, ponieważ jedyną istniejącą
rzeczywistością, w której to, co mentalne jest świadomość.
Źródłem
złudzenia tła jest gramatyka naszego języka. Mówiąc o stanach
nieświadomych mówimy o zdolnościach mózgu do generowania świadomości,
wyznaczając praktyczne zastosowania stanów świadomych.
Sieć
jest częścią Tła. Składniki Sieci pozostające w danej chwili
nieświadome jest ontologią zdolności neurofizjologicznych, a Tło jest
wyłącznie tymi zdolnościami.
Problem
Sieci i Tła na problem rozróżniania tego, co intencjonalne, od tego co
nieintencjonalne w obrębie zdolności Tła wymaga wprowadzenia kolejnych
rozróżnień:
-tym,
co znajduje się w centrum naszej świadomej uwagi i peryferiami,
warunkami brzegowymi i usytuowaniem naszych przeżyć; rozróżnienie
pierwszego planu i tła
-zjawiska mentalne mające postać reprezentacji od zjawisk o charakterze niereprezentacyjnym;
-zdolności od zjawisk, w których one się manifestują (które zdolności mózgu są zdolnościami Tła?);
-to na czym koncentrujemy uwagę od tego, co uważamy za oczywiste.
Stany intencjonalne wymagają istnienia nieintencjonalnego Tła. Po zmodyfikowaniu powyższej listy otrzymujemy:
-Stany
intencjonalne nie spełniają właściwych im czynności w sposób
autonomiczny; nie wyznaczają samodzielnie swoich warunków spełnienia;
-Pełnienie
właściwej funkcji stanu intencjonalnego wymaga istnienie zbioru
zdolności Tła; warunki spełnienia są wyznaczane ze względu na owe
zdolności.
-Niektóre zdolności mogą generować inne stany świadome, do których należą dwa poprzednie warunki;
-Treści intencjonalne mogą wyznaczać różne warunki spełnienia w różnych formach stanów świadomych.
Niektórym
filozofom teoria Tła wydaje się sztuczna, inni dowodzili jej omylności
ze względu na jej osadzenie w ewentualnym tle. Poza tym teza o Tle
wydaje się doskonałym podłożem do refleksji teoretycznej. Tło nie ma
implikacji metafizycznych, ponieważ jest ono własnością reprezentacji
rzeczywistości, a nie własnością reprezentowanej rzeczywistości.
Zależność rzeczywistości od Tła może prowadzić do relatywizmu lub
idealizmu. Tło nie zagraża naszemu przeświadczeniu o realności świata
zewnętrznego, korespondencji teorii prawdy, możliwości zrozumiałej
komunikacji, logiki, ale stawia te zjawiska w innym świetle. Tylko w
kontekście tła możliwe jest rozumienie wypowiedzi. Tło nie jest systemem
reguł.
Nie
jesteśmy w stanie opisać własności tła, ponieważ nie mamy do tego
odpowiednich narzędzi. Musimy wprowadzić rozróżnienie między
własnościami Tła, posiadanymi przez wszystkie istoty ludzkie i
własnościami wiążącymi się z lokalnymi praktykami kulturowymi. „Różnice
lokalnych odmian Tła utrudniają przekład z jednego języka na inny;
wspólne posiadanie Tła głębokiego sprawia, że przekład jest w ogóle
możliwy"[1].
Prawa dotyczące funkcjonowania Tła:
-nie ma działania bez percepcji; nie ma percepcji bez działania;
-intencjonalność
występuje w skoordynowanym strumieniu działania i percepcji, a Tło
warunkuje możliwość istnienia form, które ów strumień przyjmuje; ukryta
umiejętność Tła jest podstawą naszej możliwości działania;
-intencjonalność wykazuje tendencję do osiągania poziomu umiejętności Tła;
-umiejętność tła rozciąga się na całym obszarze, usytuowanym poniżej dolnej granicy umiejętności.
-Tło
uwidacznia się tam, gdzie występuje treść intencjonalna; Tło składa się
z mentalnych zdolności, dyspozycji, postaw, sposobów zachowania, wiedzy
praktycznej, taktu itd. , i manifestuje się, gdy zachodzi zjawisko
intencjonalne.
[1] s. 256.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz