Emilia Dziubak, Rok
w lesie, Warszawa „Nasza Księgarnia” 2015
Odkrywanie zmian zachodzących w świecie jest dla
dzieci nie lada wyzwaniem. Wymaga sporego zaangażowania w obserwowanie
otoczenia oraz dostrzegania przyczynowości, dlatego w codziennej edukacji warto
wykorzystać odpowiednie lektury pozwalające lepiej zrozumieć przyrodę oraz
funkcjonowanie w niej ludzi. Doskonałym materiałem do takiej nauki jest seria
książek wydanych przez Naszą Księgarnię „Rok w”. W każdym tomie na pierwszych
stronach znajdziemy mini opowieści będące zarysem osobowości bohaterów, których
znajdziemy na każdej ilustracji -będącej rozbudowaną planszą- zabierających
dzieci w świat poszczególnych miesięcy. Mały czytelnik poznaje całą plejadę
różnorodnych postaci. Każdy jest tu inny, a przez to interesujący. Oswojenie
się z nimi, zapamiętanie pozwoli dziecku na ćwiczenie pamięci i umiejętności
mowy, snucia o nich opowieści, dostrzegania jak zmienia się życie w
poszczególnych miesiącach, odkrywania zależności społecznych. Dziecko może ich
spotkać na kolejnych stronach książki: dwunastu stronach z miesiącami oraz
jednej pozwalającej ocenić sprawność intelektualną dziecka. Mały czytelnik
będzie mógł odkryć przebiegające zmiany, nazwy miesięcy oraz nauczyć się
odczytywania godzin i temperatury.
„Rok w krainie czarów” zabiera czytelników do świata
motywów literackich i uczy zabawy nimi, „Rok w lesie” pozwala na zapoznanie się
z najpopularniejszymi w Polsce dzikimi zwierzętami, „Rok na wsi” pokazuje jak w
każdym miesiącu zmienia się życie zwierząt gospodarczych oraz ich właścicieli,
„Rok w mieście” pomaga zrozumieć jak przyroda wpływa na zachowanie ludzi oraz
jakie zachodzą w niej zmiany, a także poznać wiele zawodów, „Rok na targu”
uświadamia czym jest sezonowość produktów oraz pozwala poznać różne grupy
społeczne, z kolei „Rok w przedszkolu” oswaja dziecko z tym, co dzieje się w
poszczególnych miesiącach w placówce edukacyjnej i jako jedyny zaczyna się od
września.
Każda z książek prezentuje mini opowieści rysunkowe o
wszystkich bohaterach. Znajdziemy w nich nie tylko wiele cennych informacji, ale
i sporą dawkę humoru, który wyłania się dopiero po prześledzeniu paru stron z
przygodami, dzięki czemu dziecko będzie uczyło się śledzenia losów
poszczególnych postaci, wyłaniania z nich dziwnych lub nieprawdopodobnych
zdarzeń, zaskakujących zwrotów akcji, zachowań społecznych. Wielkim plusem
publikacji jest bogactwo ilustracji, dynamiczność wynikająca z żywiołowości
bohaterów oraz zmieniającego się otoczenia. Brak tekstu na poszczególnych
stronach daje wielkie pole do popisu dla młodych opowiadaczy i oswaja dzieci z
książkami. Młodzi czytelnicy wchodzą w świat ilustracji, wyszukują swoich
ulubionych bohaterów, snują nich opowieści albo mogą słuchać rodziców
wymyślających przygody poznanych bohaterów. Za każdym razem nieco inne,
zaskakujące i rozwijające nowe umiejętności językowe, pozwalające utrwalić
nabyte słownictwo i zachęcić do swobodnego wypowiadania się.
Nim jednak dziecko zdobędzie umiejętność nazywania i
opowiadania zabawa z książką zachęca do przeglądania i pokazywania palcem
konkretnych rzeczy, co pozwala na kształtowanie umiejętności komunikowania się.
Duże litery w nazwach miesięcy stają się pretekstem do wchodzenia w świat
pisma, nauki nazw miesięcy, czytania globalnego oraz budowania skojarzeń,
dzięki którym młody czytelnik będzie posiadał sporą wiedzę o zmianach
zachodzących nie tylko w przyrodzie, ale i w życiu ludzi, a także odkryje w
jaki sposób natura determinuje ludzkie i zwierzęce zachowania.
Wszystkie tomy łączą piękne ilustracje, na których
roi się od bohaterów, twarde solidne matowe strony oraz informacje zawarte na
początku książki sprawiają, że dzieci chętnie sięgają po te książko. Każdy
miesiąc niesie niespodziankę, każdy ma swoje uroki i zmusza do snucia
opowieści.
Seria książek o roku to także świetny materiał do
terapii. Pozwala ćwiczyć spostrzegawczość, uczyć pojęć globalnych, i przemyca
bardzo dużo informacji o zwierzętach, motywach literackich, ludziach i
kulturze. Z tymi książkami można bawić się na różne sposoby: pokazywać na
każdej stronie określone postacie, prosić dziecko by to robiło, śledzić losy
konkretnych bohaterach przez cały rok (np. skupić się na niedźwiedziu i
zobaczyć, w jaki sposób spędza czas). Ostatnie strony publikacji zawierają
interesujące, tematyczne ćwiczenia, dzięki czemu dzieci po raz kolejny mogą
wodzić palcem po stronach, pokazywać określone przedmioty, rozwiązywać zagadki,
a przez to ćwiczyć spostrzegawczość, koncentrację, słownictwo, motorykę małą.
Książki te są doskonałym źródłem wiedzy o
zachodzących wokół nas zmianach, ale nie ma tu tradycyjnego ograniczania się do
zilustrowania ich „czterema drzewami” obrazujące zmiany zachodzące w ciągu
roku. Ilustratorzy pozwalają, aby dzieci weszły w świat fascynującej przyrody i
chciały ją odkrywać. Dzięki tym publikacjom będziemy też wiedzieli, z jakimi
rzeczami nasza pociecha ma problemy. Pozwoli nadrobić braki, ćwiczyć
koncentrację, spostrzegawczość, umiejętność mówienia (naśladowanie odgłosów
zwierząt, nazywanie ich, opowiadanie o nich), a także zobaczyć czy nasza
pociecha dobrze rozpoznaje popularne motywy literackie.
Ze względu na to, że są to książki bardzo solidne
sprawdzą się już w przypadku rocznych dzieci, a nawet takich, które dopiero
siadają. Ważne, aby nie pozwalać dziecku na obgryzanie stron, zawsze
towarzyszyć w zabawie. Cała seria zawiera książki, z których dziecko nie tylko
nie wyrasta szybko, ponieważ daje szerokie pole rodzicom do rozwijania
umiejętności dzieci, ale jest też doskonałym materiałem do wykorzystanie w
pracy logopedy czy nauczyciela języka polskiego na wszystkich etapach edukacji.
Świetnym uzupełnieniem książki będą plastikowe, papierowe czy plastelinowe
figurki zwierząt, ludzików, domków, w czasie tworzenia których dziecko będzie
mogło ćwiczyć swoje umiejętności manualne, a wykorzystując je do zabaw z książką
rozwinie swoją umiejętność abstrakcyjnego myślenia.
Całość przemyślana, estetyczna, pozwalająca
wytłumaczyć dziecku zmiany pór roku i rozwinąć wiele cennych w życiu
umiejętności oraz zadbać o poszerzanie wiedzy, pielęgnować ciekawość świata.
Seria "Rok w" to nasza najlepsza inwestycja.
„Rok w lesie” to opowieść o zwierzętach tam
mieszkających i ludziach odwiedzających to miejsce, opiekujących się nimi.
Pierwsze strony to doskonałe źródło podstawowej wiedzy na temat leśnej fauny.
Dzięki temu poznajemy wszystkich zwierzęcych bohaterów pojawiających się na
kolejnych dwunastu podwójnych stronach. Zapoznamy się ze zwierzętami, które nie
tylko spotykamy w lesie. Są wśród nich mrówki, pająki, pszczoły, osy, jeże,
krety, sroki, gawrony, biedronki, wróble, sikorki, muchy, gołębie, kaczki,
dżdżownice, wiewiórki, mszyce, gąsienice, dzięki czemu będziemy mogli je
pokazać dzieciom również w najbliższym otoczeniu. Krótki opis 48 zwierząt
żyjących w lesie pozwoli dzieciom przyswoić sobie nazwy najpopularniejszych.
Po zapoznaniu się z nazwami czas na podglądanie,
przeżywanie wspólnych przygód, poznawanie ich tajników życia. Przygodę
rozpoczynamy od stycznia, kiedy to las pokryty jest śniegiem i niektóre
zwierzęta śpią: ul pokryty śniegiem jest cichy, niedźwiedź siedzi w gawrze,
gdzie przez pomyłkę trafia kret i nieco go niepokoi. Borsuk drzemie w norze,
sowa na gałęzi, jeż w stercie liści, mrówki i inne owady w swoich domach. Mimo
tego życie w lesie nie zamiera, ponieważ jest jednak sporo aktywnych, a przez
to potrzebujących pożywienia: Sikorki oskubują zawieszone przez leśnika kule z
nasionami, a inne ptaki żywią się nasionami i owocami leśnych krzaków oraz
drzew. W lutym panują podobne klimaty i dopiero marzec przynosi zmiany: śnieg
się topi, niedźwiedź przeciąga po długim śnie, borsuk wychodzi ze swojej nory,
rysie łączą się w pary, królowa mrówek składa jaja, a na niebie możemy dostrzec
ptaki, które wróciły z ciepłych krajów. Kwiecień to czas wielkiego ożywienia:
zwierzęta mają swoje pary i dbają o gniazda, norki mające być domem dla
kolejnych pokoleń. Maj pachnie kwiatami, dźwięczy bzyczeniem pszczół
uwijających się przy zbieraniu nektaru, odgłosami młodych zwierząt nawołujących
rodziców. Leśniczy wie, że to najlepszy czas na podglądanie mieszkańców lasu,
dlatego siedzi z lornetką w młodych świerkach i ogląda okolicę. Możemy tu też
zobaczyć osoby wyprawiające się na majówkę.
Czerwiec jest rozkumkany. Możemy także usłyszeć sowy,
zobaczyć, które zwierzęta prowadzą nocny tryb życia, a które wówczas
odpoczywają. Nie zabraknie też psotników przewracających kosze na śmieci i
budzących leśniczego. W lipcu każde zwierzę próbuje się jakoś ochłodzić. Łoś
zanurza się w wodzie, w której poza rybami, żabami, można zobaczyć wydry i
bobry. Dla ssaków jest to czas obrony przed owadami, dla których ich krew stanowi
pożywienie. Sierpień to chyba najaktywniejszy miesiąc: nie dość, że młode
podrosły i buszują po zagajnikach to jeszcze można natknąć się na miłośników
przyrody. Nie każdy z nich wie, w jaki sposób zadbać o otoczenie, ale na
szczęście leśnik podpowie, w jaki sposób utrzymać czystość, a resztkami jedzenia
chętnie zajmują się pracowite mrówki, dla których kawałek tortu to wspaniały
rarytas. Żarłoczny niedźwiedź próbujący stworzyć odpowiednio grubą tkankę
tłuszczową i przez to dobierający się do ula spotyka ludzi.
Wrzesień to czas intensywniejszych przygotowań do
zimowego snu. Liście na drzewach żółkną, czerwienieją i brązowieją, a pająki
myślą o amorach, przez co w powietrzu mamy babie lato. Jeże szukają dobrych
stosów liści, żurawie myślą o odlocie, żubry rywalizują, a węże próbują złapać
gryzonie, aby z pełnym brzuchem przetrwać zimę. Październik to czas zbierania
grzybów, ale czasami także rogów, obserwowania odlatujących ptaków, borsuków
przygotowujących nory, żmii szukającej schronienia wśród liści, psotnych szopów
praczy opróżniających ludzkie kosze, pająków składających jajka, wiewiórek
zakopujących orzechy w kolejnej norce, o której zapomną. Listopad to już czas
słoty: zmoknięte zwierzęta nie są najszczęśliwsze. Tylko ryby i bobry nie
szukają schronienia. A grudzień to już klimaty takie jak w styczniu: wszystko
pokrył śnieg. Na końcu książki znajdziemy podziemny labirynt stworzony przez
owady. Będzie to – podobnie, jak cała książka- doskonały materiał do ćwiczenia
koncentracji i spostrzegawczości.
Piękne ilustracje, na których roi się od zwierząt,
twarde solidne matowe strony oraz informacje zawarte na początku książki
sprawiają, że dzieci chętnie sięgają po tę książkę. Każdy miesiąc niesie
niespodziankę, każdy ma swoje uroki i zmusza do snucia opowieści.
„Rok w lesie” to świetny materiał do terapii. Pozwala
ćwiczyć spostrzegawczość, uczyć pojęć globalnych, i przemyca bardzo dużo
informacji o zwierzętach. Z tą książką można bawić się na różne sposoby:
pokazywać na każdej stronie zwierzęta, prosić dziecko by to robiło, śledzić
losy konkretnych zwierząt przez cały rok (np. skupić się na niedźwiedziu i
zobaczyć, w jaki sposób spędza czas). Ostatnia strona zawiera labirynt, po
którym dzieci muszą wodzić palcem, aby połączyć w pary zwierzęta lub
przedmioty.
Książka Emilii Dziubak to doskonałe źródło wiedzy o
zachodzących wokół nas zmianach, ale nie ma tu tradycyjnego ograniczania się do
zilustrowania ich czterema drzewami. Ilustratorka pozwala, aby dzieci weszły w
świat fascynującej przyrody i chciały ją odkrywać. Dzięki tej publikacji
będziemy też wiedzieli, z jakimi rzeczami nasza pociecha ma problemy. Pozwoli
nadrobić braki, ćwiczyć koncentrację, spostrzegawczość, umiejętność mówienia
(naśladowanie odgłosów zwierząt, nazywanie ich, opowiadanie o nich). My bardzo
lubimy książki, w których wiele się dzieje i trzeba skupienia, aby odkryć co.
Ze względu na to, że jest to książka bardzo solidna
sprawdzi się już w przypadku rocznych dzieci, a nawet takich, które dopiero
siadają. Ważne, aby nie pozwalać dziecku na obgryzanie stron, zawsze
towarzyszyć w zabawie. „Rok w lesie” należy do tych publikacji, z których
dziecko nie wyrasta szybko, ponieważ daje szerokie pole rodzicom do rozwijania
umiejętności dzieci. Świetnym uzupełnieniem książki będą plastikowe lub
papierowe figurki zwierząt (aż żal, że nie dołączono ich do książki), które
pozwolą na ćwiczenie dopasowywania do ilustracji zawartych w książce.
„Rok w lesie” polecam wszystkim przedszkolakom. Moja
córka jest zachwycona tą książką podobnie jak i innymi z tej serii. Wielość
postaci, ich ruchliwość, pomysłowość sprawiają, że od tych solidnych lektur
trudno się oderwać, ponieważ za każdym razem oko dziecka spostrzeże coś nowego,
a do tego dowie się wielu interesujących rzeczy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz