Etykiety

czwartek, 2 sierpnia 2018

Przemysław Liput "Rok w przedszkolu"

Przemysław Liput, Rok w przedszkolu, Warszawa „Nasza Księgarnia” 2018
Odkrywanie zmian zachodzących w świecie jest dla dzieci nie lada wyzwaniem. Wymaga sporego zaangażowania w obserwowanie otoczenia oraz dostrzegania przyczynowości, dlatego w codziennej edukacji warto wykorzystać odpowiednie lektury pozwalające lepiej zrozumieć przyrodę oraz funkcjonowanie w niej ludzi. Doskonałym materiałem do takiej nauki jest seria książek wydanych przez Naszą Księgarnię „Rok w”. W każdym tomie na pierwszych stronach znajdziemy mini opowieści będące zarysem osobowości bohaterów, których znajdziemy na każdej ilustracji -będącej rozbudowaną planszą- zabierających dzieci w świat poszczególnych miesięcy. Mały czytelnik poznaje całą plejadę różnorodnych postaci. Każdy jest tu inny, a przez to interesujący. Oswojenie się z nimi, zapamiętanie pozwoli dziecku na ćwiczenie pamięci i umiejętności mowy, snucia o nich opowieści, dostrzegania jak zmienia się życie w poszczególnych miesiącach, odkrywania zależności społecznych. Dziecko może ich spotkać na kolejnych stronach książki: dwunastu stronach z miesiącami oraz jednej pozwalającej ocenić sprawność intelektualną dziecka. Mały czytelnik będzie mógł odkryć przebiegające zmiany, nazwy miesięcy oraz nauczyć się odczytywania godzin i temperatury.
„Rok w krainie czarów” zabiera czytelników do świata motywów literackich i uczy zabawy nimi, „Rok w lesie” pozwala na zapoznanie się z najpopularniejszymi w Polsce dzikimi zwierzętami, „Rok na wsi” pokazuje jak w każdym miesiącu zmienia się życie zwierząt gospodarczych oraz ich właścicieli, „Rok w mieście” pomaga zrozumieć jak przyroda wpływa na zachowanie ludzi oraz jakie zachodzą w niej zmiany, a także poznać wiele zawodów, „Rok na targu” uświadamia czym jest sezonowość produktów oraz pozwala poznać różne grupy społeczne, z kolei „Rok w przedszkolu” oswaja dziecko z tym, co dzieje się w poszczególnych miesiącach w placówce edukacyjnej i jako jedyny zaczyna się od września.
Każda z książek prezentuje mini opowieści rysunkowe o wszystkich bohaterach. Znajdziemy w nich nie tylko wiele cennych informacji, ale i sporą dawkę humoru, który wyłania się dopiero po prześledzeniu paru stron z przygodami, dzięki czemu dziecko będzie uczyło się śledzenia losów poszczególnych postaci, wyłaniania z nich dziwnych lub nieprawdopodobnych zdarzeń, zaskakujących zwrotów akcji, zachowań społecznych. Wielkim plusem publikacji jest bogactwo ilustracji, dynamiczność wynikająca z żywiołowości bohaterów oraz zmieniającego się otoczenia. Brak tekstu na poszczególnych stronach daje wielkie pole do popisu dla młodych opowiadaczy i oswaja dzieci z książkami. Młodzi czytelnicy wchodzą w świat ilustracji, wyszukują swoich ulubionych bohaterów, snują nich opowieści albo mogą słuchać rodziców wymyślających przygody poznanych bohaterów. Za każdym razem nieco inne, zaskakujące i rozwijające nowe umiejętności językowe, pozwalające utrwalić nabyte słownictwo i zachęcić do swobodnego wypowiadania się.
Nim jednak dziecko zdobędzie umiejętność nazywania i opowiadania zabawa z książką zachęca do przeglądania i pokazywania palcem konkretnych rzeczy, co pozwala na kształtowanie umiejętności komunikowania się. Duże litery w nazwach miesięcy stają się pretekstem do wchodzenia w świat pisma, nauki nazw miesięcy, czytania globalnego oraz budowania skojarzeń, dzięki którym młody czytelnik będzie posiadał sporą wiedzę o zmianach zachodzących nie tylko w przyrodzie, ale i w życiu ludzi, a także odkryje w jaki sposób natura determinuje ludzkie i zwierzęce zachowania.
Wszystkie tomy łączą piękne ilustracje, na których roi się od bohaterów, twarde solidne matowe strony oraz informacje zawarte na początku książki sprawiają, że dzieci chętnie sięgają po te książko. Każdy miesiąc niesie niespodziankę, każdy ma swoje uroki i zmusza do snucia opowieści.
Seria książek o roku to także świetny materiał do terapii. Pozwala ćwiczyć spostrzegawczość, uczyć pojęć globalnych, i przemyca bardzo dużo informacji o zwierzętach, motywach literackich, ludziach i kulturze. Z tymi książkami można bawić się na różne sposoby: pokazywać na każdej stronie określone postacie, prosić dziecko by to robiło, śledzić losy konkretnych bohaterach przez cały rok (np. skupić się na niedźwiedziu i zobaczyć, w jaki sposób spędza czas). Ostatnie strony publikacji zawierają interesujące, tematyczne ćwiczenia, dzięki czemu dzieci po raz kolejny mogą wodzić palcem po stronach, pokazywać określone przedmioty, rozwiązywać zagadki, a przez to ćwiczyć spostrzegawczość, koncentrację, słownictwo, motorykę małą.
Książki te są doskonałym źródłem wiedzy o zachodzących wokół nas zmianach, ale nie ma tu tradycyjnego ograniczania się do zilustrowania ich „czterema drzewami” obrazujące zmiany zachodzące w ciągu roku. Ilustratorzy pozwalają, aby dzieci weszły w świat fascynującej przyrody i chciały ją odkrywać. Dzięki tym publikacjom będziemy też wiedzieli, z jakimi rzeczami nasza pociecha ma problemy. Pozwoli nadrobić braki, ćwiczyć koncentrację, spostrzegawczość, umiejętność mówienia (naśladowanie odgłosów zwierząt, nazywanie ich, opowiadanie o nich), a także zobaczyć czy nasza pociecha dobrze rozpoznaje popularne motywy literackie.
Ze względu na to, że są to książki bardzo solidne sprawdzą się już w przypadku rocznych dzieci, a nawet takich, które dopiero siadają. Ważne, aby nie pozwalać dziecku na obgryzanie stron, zawsze towarzyszyć w zabawie. Cała seria zawiera książki, z których dziecko nie tylko nie wyrasta szybko, ponieważ daje szerokie pole rodzicom do rozwijania umiejętności dzieci, ale jest też doskonałym materiałem do wykorzystanie w pracy logopedy czy nauczyciela języka polskiego na wszystkich etapach edukacji. Świetnym uzupełnieniem książki będą plastikowe, papierowe czy plastelinowe figurki zwierząt, ludzików, domków, w czasie tworzenia których dziecko będzie mogło ćwiczyć swoje umiejętności manualne, a wykorzystując je do zabaw z książką rozwinie swoją umiejętność abstrakcyjnego myślenia.
Całość przemyślana, estetyczna, pozwalająca wytłumaczyć dziecku zmiany pór roku i rozwinąć wiele cennych w życiu umiejętności oraz zadbać o poszerzanie wiedzy, pielęgnować ciekawość świata. Seria "Rok w" to nasza najlepsza inwestycja.
„Rok w przedszkolu” to idealna lektura dla dzieci rozpoczynających przedszkolną przygodę oraz chodzących już do przedszkola. Mali odkrywcy znajdą w niej wszystkie bardzo ważne wydarzenia w roku, będą mogli przygotować się do zachodzących zmian, opowiedzieć o swoich przeżyciach związanych z nimi, co pozwoli na budowanie pozytywnych emocji wokół przedszkolnych obowiązków.
Na pierwszej stronie poznamy grupę przedszkolaków. Są to bardzo różne dzieci: jedne mają inny kolor skóry, inne są niepełnosprawne, mają inne zainteresowania oraz marzenia. Znajdziemy tam również wychowawczynię i woźnego, który do pracy przychodzi z psem. Na początku roku szkolnego/przedszkolnego (który zaczyna się inaczej niż kalendarzowy) dzieci poznają uroki jesieni oraz są pasowane na przedszkolaków. Każdy odkrywa i rozwija tu swoje zainteresowania. Nie zabraknie też pierwszych zdjęć grupowych, tworzenia prac ze „skarbów jesieni”. Na kolejnej stronie znajdziemy zabawy halloweenowe. Nie jest to wcześniej poznana przez dzieci sala, ale raczej strych, gdzie panuje półmrok i dzięki temu można poeksperymentować ze światłem, wycinać i ozdabiać dynie, tworzyć straszne stroje, budować domki z koców, bezkarnie wzajemnie się straszyć.
Listopad z kolei wiąże się ze świętem narodowym. Przedszkolaki mogą poznać historię, zrobić flagi, odkryć uroki regionów Polski, poznać legendy, pobawić się w rycerzy oraz odkryją uroki jesieni: przeciekający dach z powodu dużej ilości opadów.
W grudniu natomiast poznają zimę, przygotują się do świąt: stworzą ozdoby choinkowe, portrety świętego Mikołaja, przystroją salę, nauczą się kolęd, przygotują prezenty i jasełka. W sali będzie pachniało zbliżającą się Gwiazdką, ale nie zabraknie też codzienności, czyli zwykłych zabaw pociągami, psocenia.
Styczeń z kolei to czas karnawału. Zaprzyjaźnione dzieci przemienią się w superbohaterów, księżniczki, rycerzy, damy, choinki, wróżki, ryby, biedronki, smoki, żaby, kosmonautów, a nawet wyścigówki. Przedszkolne przyjęcie to świetna zabawa, w czasie której nie brakuje śmiechów, śpiewów, tańców, wspólnych zabaw, jedzenie smakołyków. Każde dziecko jest tu inne, ma inny temperament. Nie zabraknie też przedszkolaka, który z perspektywy kryjówki pod stołem woli obserwować całe otoczenie.
Na kolejnej stronie (ku naszemu zaskoczeniu) znajdziemy mapę miasta. Wszystko przez to, że napadało wiele śniegu i Marcel z Bazylim muszą przedostać się przez zasypane i rozkopane ulice do przedszkola. Wijące się ulice, przeszkody w postaci korków utrudniają szybkie dotarcie. Zadaniem dzieci jest znalezienie najkrótszej drogi.
Po przedostaniu się do przedszkola przewracamy stronę, a tam… kolejna zabawa. Tym razem jest to bardzo ważne święto dla dzieci: Dzień Babci i Dziadka. Maluchy przygotowują swoim bliskim przedstawienie, mogą pochwalić się przed kolegami i koleżankami dziadkami, zaprosić do wspólnej zabawy, zajadać się smakołykami, pochwalić się swoimi umiejętnościami.
Luty z kolei to czas zabaw na śniegu. Dzieci lepią bałwany, ślizgają się po lodzie, rzucają śnieżkami, podkarmiają ptaki, zjeżdżają z górki, rysują na śniegu, gubią rękawiczki. W marcu dzieci wyprawiają się na spacer, aby pożegnać Marzannę. Zakładają kamizelki odblaskowe, aby być lepiej widocznym na drodze, samodzielnie ubierają się w szatni, tworzą wiosenne ozdoby, zrywają pierwsze kwiaty.
Kwiecień to czas ukradkowego lania się wodą, ozdabiania jej, tworzenia ozdób wielkanocnych. Nie zabraknie też spontanicznej zabawy na dywanie, czytania książek. Wiosna to czas, kiedy dzieci są wyjątkowo ożywione i nawet kot już nie śpi spokojnie tylko zerka jednym okiem na grupę.
W maju przychodzi czas na… pikniki! Przedszkolaki przygotowują się do pikniku. Tworzą własne potrawy, ozdabiają talerze, wąchają bez, bawią się w pociąg, oglądają filmy. W czerwcu natomiast już powoli czuć lato i wakacje. Dzieci są już bardzo samodzielne i wiele zabaw wymyślają same, uczestniczą też z zajęciach muzycznych oraz obchodzą własne święto: Dzień Dziecka. W lipcu wszystkie dzieci spędzają dużo czasu na świeżym powietrzu. To czas budowania zamków z piasku, podglądania zwierząt, puszczania baniek, wspinania się po przeszkodach, pikników, dbania o przedszkolny ogródek, grania w piłkę.
„Rok w przedszkolu” to bardzo interesująca lektura dla dzieci. Dzięki niewielkiej ilości tekstu (tylko na pierwszej stronie) pozwala na swobodne oswajanie się z książką, pozwala bawić się w opowiadanie. Mali czytelnicy będą mogli porównywać swoje przedszkole z tym w książce. Wielość szczegółów pozwala na zabawy w wyszukiwanie przedmiotów na ilustracjach, dzięki czemu będziemy ćwiczyć spostrzegawczość. Wielkim plusem książki są solidne strony, duży rozmiar, ilustracje znajdujące się na podwójnych stronach, co pozwala na koncentrowaniu się na konkretnym wydarzeniu z życia szkoły.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz