Większość czynności wykonujemy automatycznie nie zdając
sobie sprawy z procesów zachodzących w naszym mózgu. Odkrywamy trudności, kiedy
robimy coś zupełnie nowego. Wtedy dostrzegamy, z jak wieloma bodźcami i
czynnościami nasz mózg musi sobie radzić. Nauka chodzenia trwa naprawdę długo,
ale kiedy już ją opanujemy nie zastanawiamy się nad kolejnymi stawianymi
krokami. Podobnie jest z mówieniem, czytaniem i pisaniem, jazdą rowerem czy
jakimkolwiek innym pojazdem. Trening czyni z nas mistrzów. Jedni potrzebują
mniej czasu, inni więcej. I tak właśnie jest też z umiejętnością komunikacji u
osób z autyzmem. Mowa w przypadku osób z autyzmem nie jest czynnością
automatyczną. Wymaga namysłu, analizowania. Mówiąc nie zastanawiamy się, w jaki
sposób musimy ułożyć usta, z jakim natężeniem wydać dźwięki, ale osoby z
autyzmem mogą skupiać się na każdym elemencie z osobna. I to wymaga dużego
wysiłku. Nie wszystkie dźwięki mogą dotrzeć do mózgu. Niekiedy słowa mogą
sprawiać wrażenie płynących obok. Przetwarzanie informacji dopływających do
nich wymaga tak wielkiego wysiłku, że nie nadążają z mową lub nie są w stanie
przetworzyć myśli na dźwięki, a czasami nawet to, co mówimy mogą odbierać niego
inaczej, dlatego niezwykle ważna jest obserwacja w tym obszarze, bo może się
okazać, że dziecko ma nie tylko problem z mową, ale i odbieraniem jej. I to
wcale nie znaczy, że jest głuche. Może zwyczajnie słyszeć inne dźwięki, bo mózg
dochodzące do uszu fale przekształci w inne brzmienia. Czy możliwa jest wówczas
nauka mowy? W jaki sposób przekroczyć barierę braku komunikacji? Naprzeciw
wychodzą alternatywne sposoby komunikacji: miganie i porozumiewanie za pomocą
obrazków. Ważne jest, aby próbować różnych metod, obserwować, a czasami mieszać
je, aby wychwycić, który sposób komunikacji jest dla osoby z autyzmem
najlepszy. Sposób wyrażania nie zawsze musi być taki, jaki oczekuje otoczenie.
Na początku może ograniczać się do pokazywania palcem przedmiotów, a nie
obrazków oznaczających je, bo połączenie między tym przedmiotem a ilustracją
wymaga kolejnego przetwarzania, świadomości tego, że to, co jest trójwymiarowe
można pokazać dwuwymiarowo.
Etykiety
- #Oli prace
- #Opowiem Wam Bajkę
- 1% DLA OLI
- ADHD
- Aforyzmy
- Almodóvar
- Anegdoty
- Antropologia
- Architektura
- Astronomia
- Audiobook
- Autobiografia
- Autyzm
- Baśnie
- Biblia
- Biografia
- Biologia
- Biznes
- Blogi
- Chemia
- codzienność
- Cytaty
- Czasopisma
- Człowiek
- Ćwiczenia
- Dieta
- Dla dorosłych
- Dla nauczycieli
- Dojrzewanie
- Dom
- Dramat
- Duchowość
- Dysleksja
- Działalność naukowa
- Dziecko
- Ekologia
- Ekonomia
- Emocje
- Epilepsja/Padaczka
- Estetyka
- Etyka
- Feminizm
- Filmy
- Filologia
- Filozofia
- Fizyka
- Fragmenty
- Gender
- Geografia
- Gościnnie
- Góra Śląska
- Granty/Stypendia/Pomoc finansowa
- Gry
- Historia
- Hiszpania
- Informatyka
- Internet
- Języki obce
- Językoznawstwo
- Kabaret
- Karty
- Kobiety
- Kolorowanki
- Komiksy
- Konkurs
- Książki
- Książki z reprodukcjami Oli prac
- Kulinarne eksperymenty
- Kultura
- Labirynty
- Legendy
- Literaturoznawstwo
- Logika
- Logopeda
- Magia
- Malarstwo
- Małżeństwo
- Marketing
- Matematyka
- Media
- Media o Oli
- Mem na każdy dzień
- Mężczyźni
- Miasto
- Minecraft
- Mitologia
- mło
- Młodzież
- Moda
- Moim okiem
- Moje wiersze
- Muzyka
- Nauka
- Neurologia
- Niepełnosprawność
- Nieruchomości
- Ogłoszenia
- Ogród
- Ola
- Oli prace na okładkach
- Opinie o moich książkach
- Opowiadania
- Ozdoby
- Paczka
- Patronat medialny
- Pedagogika
- Piaskownica
- Podróże
- Poezja
- Polityka
- Poradniki
- Prawo
- Problemy społeczne
- Przed premierą
- Przedszkole
- Przewodnik
- Przyroda
- Psychologia
- Puzzle
- Rebusy
- Religia
- Rodzina
- Seksualność
- Serial
- SI
- Socjologia
- Spis
- Sport
- Spotkanie autorskie
- Streszczenia
- Styl życia
- Sukces
- Szkoła
- Sztuka
- Świat okiem Tutusia
- Teatr
- Technologie
- Terapia
- Uroda
- Uzależnienie
- Wiersze
- Wycinanki
- Wydarzenia
- Wynalazki
- Wywiady
- Zabawa
- Zabawki
- Zapowiedzi
- Zarządzanie
- Zdrowie
- Zwierzęta
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz