Działalność instytucji wydawniczych na
rzecz oświaty i edukacji w XX i pierwszych latach XXI wieku, red. Iwona Michalska, Grzegorz Michalski,
Łódź „WUŁ” 2014
Instytucje wydawnicze to dość nietypowe
firmy. Ich zadaniem jest nie tylko zarabianie pieniędzy, ale i kształtowanie
gustów czytelniczych, inwestowanie w oryginalne książki, szerzenie wiedzy,
dostarczanie rozrywki i przyciąganie swoją ofertą. Dla bardzo wielu misja
edukacyjna – zwłaszcza po wojnach światowych – jest bardzo ważna. Nieliczna
grupka inteligentów ma wpływ na dalsze losy nauki i kultury w kraju. To
skłoniło badaczy do pochylenia się nad tą kwestią.
Monografia „Działalność instytucji
wydawniczych na rzecz oświaty i edukacji w XX i pierwszych latach XXI wieku”
pod redakcją Iwony Michalskiej i Grzegorza Michalskiego to zbiór osiemnastu
artykułów podzielonych na trzy części. W pierwszej zatytułowanej „Wspieranie
nauczycieli w pracy pedagogicznej i pomoc uczniom w edukacji” skupia się na
latach międzywojennych, ale nie zabraknie też spojrzenia na czasy nam
współczesne. Druga pozwala przyjrzeć się, w jaki sposób wydawnictwa kształtowały
świadomość gospodarczą i polityczną, a trzecia poświęcona jest promowaniu
literatury i nauki. Poza informacjami o sposobach wspierania pracy nauczycieli dowiemy
się, w jaki sposób kształtowały się wydawnictwa, jak wiele ich istniało, jak
były rozmieszczone oraz czy istnieje możliwość porównywania umiejętności
docierania do odbiorcy.
Książka ta jest kontynuacją monografii
pt. „Działalność instytucji wydawniczych na rzecz oświaty i edukacji w XIX i na
początku XX wieku. Stanowi ona spójny zbiór informacji o małym wycinku
działalności wybranych wydawnictw. Szczególnie dużo miejsca poświęcono czasom
międzywojennym. Może ona być świetnym wstępem do kolejnych badań nad misją
edukacyjną instytucji wydawniczych oraz sposobami docierania do czytelników.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz