Przemycanie wiedzy przy okazji zabawy, opowiadania na określony temat, uświadamianie zmian, wprowadzanie w obszar przyczynowo-skutkowy to jedno z ważnych zadań edukacji dziecka. Jeśli przy okazji możemy rozwinąć miłość do książek, potrenować koncentrację oraz spostrzegawczość i zdolności językowe (od rozbudowania słownika językowego po umiejętność opowiadania) to jest to najlepsza inwestycja. I taką właśnie jest cała seria „Rok w”. Koniecznie cała, ponieważ każdy tom to nowe możliwości, większe pole do popisu, wprowadzanie dziecka w obszar wiedzy z wielu dziedzin. Autorzy przybliżają czytelnikom życie w ciągu roku na wsi, na targu, na budowie, w lesie, w górach, w przedszkolu, na zamku, a nawet w krainie czarów. Każda z tych publikacji pomaga w rozbudowywaniu innego obszaru świadomości kulturowej i naukowej. Z jednych dzieci poznają, w jaki sposób produkowana jest żywność, jak wyglądają prace w polu, z innych podglądają zwierzęta w lesie, a z innych wchodzą w obszar fantastycznych stworów czy pracy maszyn. Czternaście rozkładówek zawartych w publikacjach to świetny materiał do pracy z dziećmi i młodzieżą. Książki posiadającą grube, solidne strony można przeglądać i czytać z kilkulatkami sprawdzając ich spostrzegawczość, ucząc zachodzących w przyrodzie zmian, rozwijać umiejętność wyciągania wniosków, odszukiwania przyczyn i skutków określonych zachowań bohaterów.
W każdym tomie na pierwszych stronach znajdziemy mini opowieści będące zarysem
osobowości bohaterów, których znajdziemy na każdej ilustracji zabierających
dzieci w świat poszczególnych miesięcy. Mały czytelnik poznaje całą plejadę
różnorodnych postaci. Każdy jest tu inny, a przez to interesujący. Oswojenie
się z nimi, zapamiętanie pozwoli dziecku na ćwiczenie umiejętności mowy, snucia
o nich opowieści, dostrzegania jak zmienia się życie w poszczególnych
miesiącach. Dziecko może ich spotkać na kolejnych stronach książki: dwunastu
stronach z miesiącami oraz jednej pozwalającej ocenić sprawność intelektualną
dziecka. Mały czytelnik będzie mógł odkryć przebiegające zmiany, nazwy miesięcy
oraz nauczyć się odczytywania godzin i temperatury, poznać liczne zwierzęta
oraz maszyny, a także postacie z baśni i legend, dlatego zdecydowanie polecam
do pracy całą serię.
„Rok w krainie czarów” zabiera czytelników do świata motywów literackich i uczy
zabawy nimi, „Rok w lesie” pozwala na zapoznanie się z najpopularniejszymi w
Polsce dzikimi zwierzętami, „Rok na wsi” pokazuje jak w każdym miesiącu zmienia
się życie zwierząt gospodarczych oraz ich właścicieli, „Rok w mieście” pomaga
zrozumieć jak przyroda wpływa na zachowanie ludzi oraz jakie zachodzą w niej zmiany,
a także poznać wiele zawodów, „Rok na targu” uświadamia czym jest sezonowość
produktów oraz pozwala poznać różne grupy społeczne, z kolei „Rok w
przedszkolu” oswaja dziecko z tym, co dzieje się w poszczególnych miesiącach w
placówce edukacyjnej i jako jedyny zaczyna się od września. „Rok na placu
budowy” pomaga w poznaniu różnorodnych pojazdów, maszyn i uzmysłowić, w jaki
sposób przebiegają prace na placach budowy, „Rok w górach” pozwala na
podejrzenie górskiej przyrody oraz prac ludzi, „Rok na zamku” wprowadza w krąg
opowieści o rycerzach, legend, "Rok w mieście" pozwala podejrzeć zajęcia ludzi i miejską przyrodę.
Każda z książek z serii „Rok w” prezentuje mini opowieści rysunkowe o
wszystkich bohaterach. Znajdziemy w nich nie tylko wiele cennych informacji,
ale i sporą dawkę humoru, który wyłania się dopiero po prześledzeniu paru stron
z przygodami, dzięki czemu dziecko będzie uczyło się śledzenia losów
poszczególnych postaci, wyłaniania z nich dziwnych lub nieprawdopodobnych
zdarzeń, zaskakujących zwrotów akcji. Wielkim plusem publikacji jest bogactwo
ilustracji, dynamiczność wynikająca z żywiołowości bohaterów oraz zmieniającego
się otoczenia. Brak tekstu na poszczególnych stronach daje wielkie pole do
popisu dla młodych opowiadaczy i oswaja dzieci z książkami. Młodzi czytelnicy
wchodzą w świat ilustracji, wyszukują swoich ulubionych bohaterów, snują nich
opowieści.
Nim jednak dziecko zdobędzie umiejętność nazywania i opowiadania zabawa z
książką zachęca do przeglądania i pokazywania palcem konkretnych rzeczy, co
pozwala na kształtowanie umiejętności komunikowania się. Duże litery w nazwach
miesięcy stają się pretekstem do wchodzenia w świat pisma, nauki nazw miesięcy,
czytania globalnego oraz budowania skojarzeń, dzięki którym młody czytelnik
będzie posiadał sporą wiedzę o zmianach zachodzących nie tylko w przyrodzie,
ale i w życiu ludzi, a także odkryje w jaki sposób natura determinuje ludzkie i
zwierzęce zachowania.
Wszystkie tomy łączą piękne ilustracje, na których roi się od bohaterów, twarde
solidne matowe strony oraz informacje zawarte na początku książki sprawiają, że
dzieci chętnie sięgają po te książko. Każdy miesiąc niesie niespodziankę, każdy
ma swoje uroki i zmusza do snucia opowieści.
Seria książek o roku to także świetny materiał do terapii. Pozwala ćwiczyć
spostrzegawczość, uczyć pojęć globalnych, i przemyca bardzo dużo informacji o
zwierzętach, motywach literackich, ludziach, kulturze, przyrodzie, maszynach. Z
tymi książkami można bawić się na różne sposoby: pokazywać na każdej stronie
określone postacie, prosić dziecko by to robiło, śledzić losy konkretnych
bohaterach przez cały rok (np. skupić się na niedźwiedziu i zobaczyć, w jaki
sposób spędza czas). Ostatnie strony publikacji zawierają interesujące,
tematyczne ćwiczenia, dzięki czemu dzieci po raz kolejny mogą wodzić palcem po
stronach, pokazywać określone przedmioty, rozwiązywać zagadki, a przez to
ćwiczyć spostrzegawczość, koncentrację, słownictwo, motorykę małą.
Te książki są doskonałym źródłem wiedzy o zachodzących wokół nas zmianach, ale
nie ma tu tradycyjnego ograniczania się do zilustrowania ich „czterema
drzewami”. Ilustratorzy pozwalają, aby dzieci weszły w świat fascynującej
przyrody i chciały ją odkrywać. Dzięki tym publikacjom będziemy też wiedzieli,
z jakimi rzeczami nasza pociecha ma problemy. Pozwoli nadrobić braki, ćwiczyć
koncentrację, spostrzegawczość, umiejętność mówienia (naśladowanie odgłosów
zwierząt, nazywanie ich, opowiadanie o nich), a także zobaczyć czy nasza
pociecha dobrze rozpoznaje popularne motywy literackie.
Ze względu na to, że są to książki bardzo solidne sprawdzą się już w przypadku
rocznych dzieci, a nawet takich, które dopiero siadają. Ważne, aby nie pozwalać
dziecku na obgryzanie stron, zawsze towarzyszyć w zabawie. Cała seria zawiera
książki, z których dziecko nie tylko nie wyrasta szybko, ponieważ daje szerokie
pole rodzicom do rozwijania umiejętności dzieci, ale jest też doskonałym
materiałem do wykorzystanie w pracy logopedy czy nauczyciela języka polskiego
na wszystkich etapach edukacji. Miałam okazję przetestować wykorzystanie tych
publikacji na warsztatach pisarskich. Sprawdziły się także w przypadku
studentów. Świetnym uzupełnieniem książki będą plastikowe, papierowe czy
plastelinowe figurki zwierząt, ludzików, domków, w czasie tworzenia których
dziecko będzie mogło ćwiczyć swoje umiejętności manualne, a wykorzystując je do
zabaw z książką rozwinie swoją umiejętność abstrakcyjnego myślenia.
Całość przemyślana, estetyczna, pozwalająca wytłumaczyć dziecku zmiany pór roku
i rozwinąć wiele cennych w życiu umiejętności oraz zadbać o poszerzanie wiedzy,
pielęgnować ciekawość świata. Seria "Rok w" to nasza najlepsza
inwestycja.
W sprzedaży właśnie ukazał się dziewiąty tom. Tym razem wędrujemy do świata
księżniczek, królów, rycerzy i rycerek. Bohaterzy tomu są bardzo różnorodni i
mają ciekawe osobowości. Księżniczka chce zostać rycerką, a inna chce przeżyć
wielką przygodę. Królowa jest wynalazczynią, inna była wybitną tancerką. Znajdziemy
też barda zabawiającego mieszkańców zamku. Są tu też takie fantastyczne postaci
jak duch, smok, wiedźma czy żaba lubiąca grać w szachy. Życie w zamku jest
urozmaicone. Każdy dzień to mnogość relacji społecznych, czasami różnorodnych
wypadków, konieczności obrony zamku, naprawiania szkód. Obserwujemy zachowania
bohaterów o różnych porach dnia i nocy. Widzimy jak młodzi bohaterzy tworzą
relacje z fantastycznymi stworami. Każdy ma tu swoje zajęcia, miejsce, plany i
marzenia (pokazane w dymkach przy postaciach). Jedni projektują skomplikowane
maszyny, inni po prostu wykonują swoje codzienne obowiązki. Ciekawe jest też
pokazanie smoka i jego pojawienia się w zamku. Zwierz wykluwa się z wielkiego
jaja, a następnie intensywnie karmiony przez dzieci ciągle rośnie i rośni. W
tym czasie żaba przeczytała już wszystkie książki ze swojej biblioteki, królowa
konstruuje maszynę ułatwiającą pracę służby, a dworzanie się kłócą. W pracowni
ogrodnika znajdziemy fantastyczne rośliny. Widzimy też, że życie w czasie ulew i
cieplejszych dni nie jest łatwe. Do tego zdarzają się najazdy i konieczność
uporania się z pożarami, zniszczeniami. Każda strona to całe mnóstwo akcji i
wydarzeń, którym trzeba się dokładnie przyjrzeć. Na koniec razem ze smokiem
zakradniemy się do spiżarni, aby wyszukać różnorodne smakołyki.
Zdecydowanie polecam całą serię. Zapewni Wam ona wiele godzin opowiadania, poszerzania
wiedzy, poszukiwania niezwykłych rzeczy na ilustracjach.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz