Emily Barden, Rosie Hore, Wielka księga wiedzy. Jak to powiedzieć?, il. Rachael Saunders, tł.
Agata Byra, Warszawa „Zielona Sowa” 2018
Poznawanie świata wiąże się z ciągłym poszerzaniem zasobu
osobistego słownika. „Wielka księga wiedzy. Jak to powiedzieć?” doskonale
sprawdza się jako publikacja pozwalająca na poznanie nowych słów, utrwalenie
znanych oraz wprowadzenie kolejnych na bazie już utrwalonych. W książce znajdziemy
grupy słów o podobnych znaczeniach, dzięki czemu czytelnik będzie mógł w łatwy
sposób zrozumieć znaczenie nowych. Poza wyrazami bliskoznacznymi mamy tu sporo
przeciwieństw, wyrazów pozwalających nazwać określone czynności, a wszystkie zawarte
w publikacji słowa pozwalają poprawić i urozmaicić komunikację przez
doprecyzowanie tego, co chcemy przekazać rozmówcy. Całość podzielono na
dwadzieścia tematycznych rozdziałów: Dom i rodzina, Podróżowanie, Kolory,
kształty i wzory, Mierzenie i sprawdzanie, Twoje ciało, U lekarza, Opisywanie
ludzi, Jak się masz, Zwierzęta, Jedzenie i picie, W mieście, Za miastem, Nad
morzem, Drzewa i kwiaty, Pogoda, Gdzieś na Ziemi, Sport, Opowiadanie historii,
Bohaterowie i złoczyńcy, Zagadki i gry. Jak widać tematyka bardzo szeroka.
Na każdej podwójnej stronie znajdziemy wszystko, co
nam się z nią kojarzy. Przy ilustracjach zamieszczono po kilka wyrazów, które
możemy użyć w określonym kontekście. Wszystko w bardzo przystępnej formie, treści
przemyślane, ale do niektórych propozycji mam zastrzeżenia. Dotyczy to wyłącznie
członków rodziny, gdzie pojawia się ciąg wyrazów „tata, tatuś, tatulko, tatulo,
tatuńcio”, a można było realnie zadbać o poszerzenie zasobu i wypisać takie
słowa jak ojciec, rodzic. Wiem, że tamte brzmią milej, ale dla mnie są zdrabnianiem
i odmianą wyrazu. Do innych grup wyrazów nie mam takich zastrzeżeń. Biorąc pod
uwagę adresatów książki (dzieci w wieku przedszkolnym) myślę, że użyte w niej
słownictwo jest odpowiednie i przemyślane. Autorzy zadbali o to, aby dziecko
nie tylko mogło poszerzać swój osobisty słownik, ale i uczyło się opowiadać. Młodzi
czytelnicy dowiedzą się w jaki sposób budować zdania pozwalające na zrozumienie
kiedy coś się wydarzyło, co to było, kto brał udział oraz w jaki sposób
skończyła się przygoda. Rozdział opowiadanie historii to doskonały materiał do
wykorzystania do pracy w przedszkolu i szkole. Zawiera podstawy budowania
opowieści. Dodając do tego bogate słownictwo z książki może powstać
interesująca akcja z niezwykłymi bohaterami, którymi mogą być nie tylko członkowie
rodziny, tajemniczy wojownicy, księżniczki i rycerze, ale także i badacze oraz
odkrywcy. Na końcu publikacji znajdziemy ćwiczenia pomagające sprawdzić na poziom
zrozumienia słownictwa oraz ciągów przyczynowo-skutkowych. Dzieci będą musiały
znaleźć przeciwieństwa (przyswoją sobie znaczenie tego czym jest przeciwieństwo
i wykorzystają w praktyce), uzupełnić luki w zdaniach (sięgną do swojego
bogatego osobistego słownika), dopasować do siebie wyrazy o tym samym znaczeniu
(i poznają czym są wyrazy bliskoznaczne) oraz ułożą dwie opowieści z obrazków. Do
tego nie zabraknie ćwiczeń na koncentrację. Na ostatniej stronie pojawiają się
elementy, które trzeba znaleźć w całej książce (oczywiście są wskazówki, gdzie
najlepiej owych bohaterów szukać).
„Wielka księga wiedzy. Jak to powiedzieć?” to
publikacja, którą można również wykorzystać do tworzenia opowieści. Każda
strona może przenosić nas do innego świata, w inną przygodę. Te bogate w
szczegóły ilustracje doskonale sprawdzą się również jako materiał do ćwiczenia
spostrzegawczości. Dwójka czytelników stawia sobie wyzwania znalezienia
określonych przedmiotów na ilustracji.
Całość bardzo interesująca i na pewno pozwoli na
wiele godzin przyjemnej lektury. Bardzo dobrze zszyte strony oprawiono w
solidną okładkę, dzięki czemu książka jest trwała i estetyczna. Kolorowe strony
z wieloma szczegółami sprawiają, że młody czytelnik się nie nudzi.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz