Etykiety

piątek, 6 lipca 2018

Emily Barden, Rosie Hore "Wielka księga wiedzy. Jak to powiedzieć?" il. Rachael Saunders


Emily Barden, Rosie Hore, Wielka księga wiedzy. Jak to powiedzieć?, il. Rachael Saunders, tł. Agata Byra, Warszawa „Zielona Sowa” 2018
Poznawanie świata wiąże się z ciągłym poszerzaniem zasobu osobistego słownika. „Wielka księga wiedzy. Jak to powiedzieć?” doskonale sprawdza się jako publikacja pozwalająca na poznanie nowych słów, utrwalenie znanych oraz wprowadzenie kolejnych na bazie już utrwalonych. W książce znajdziemy grupy słów o podobnych znaczeniach, dzięki czemu czytelnik będzie mógł w łatwy sposób zrozumieć znaczenie nowych. Poza wyrazami bliskoznacznymi mamy tu sporo przeciwieństw, wyrazów pozwalających nazwać określone czynności, a wszystkie zawarte w publikacji słowa pozwalają poprawić i urozmaicić komunikację przez doprecyzowanie tego, co chcemy przekazać rozmówcy. Całość podzielono na dwadzieścia tematycznych rozdziałów: Dom i rodzina, Podróżowanie, Kolory, kształty i wzory, Mierzenie i sprawdzanie, Twoje ciało, U lekarza, Opisywanie ludzi, Jak się masz, Zwierzęta, Jedzenie i picie, W mieście, Za miastem, Nad morzem, Drzewa i kwiaty, Pogoda, Gdzieś na Ziemi, Sport, Opowiadanie historii, Bohaterowie i złoczyńcy, Zagadki i gry. Jak widać tematyka bardzo szeroka.
Na każdej podwójnej stronie znajdziemy wszystko, co nam się z nią kojarzy. Przy ilustracjach zamieszczono po kilka wyrazów, które możemy użyć w określonym kontekście. Wszystko w bardzo przystępnej formie, treści przemyślane, ale do niektórych propozycji mam zastrzeżenia. Dotyczy to wyłącznie członków rodziny, gdzie pojawia się ciąg wyrazów „tata, tatuś, tatulko, tatulo, tatuńcio”, a można było realnie zadbać o poszerzenie zasobu i wypisać takie słowa jak ojciec, rodzic. Wiem, że tamte brzmią milej, ale dla mnie są zdrabnianiem i odmianą wyrazu. Do innych grup wyrazów nie mam takich zastrzeżeń. Biorąc pod uwagę adresatów książki (dzieci w wieku przedszkolnym) myślę, że użyte w niej słownictwo jest odpowiednie i przemyślane. Autorzy zadbali o to, aby dziecko nie tylko mogło poszerzać swój osobisty słownik, ale i uczyło się opowiadać. Młodzi czytelnicy dowiedzą się w jaki sposób budować zdania pozwalające na zrozumienie kiedy coś się wydarzyło, co to było, kto brał udział oraz w jaki sposób skończyła się przygoda. Rozdział opowiadanie historii to doskonały materiał do wykorzystania do pracy w przedszkolu i szkole. Zawiera podstawy budowania opowieści. Dodając do tego bogate słownictwo z książki może powstać interesująca akcja z niezwykłymi bohaterami, którymi mogą być nie tylko członkowie rodziny, tajemniczy wojownicy, księżniczki i rycerze, ale także i badacze oraz odkrywcy. Na końcu publikacji znajdziemy ćwiczenia pomagające sprawdzić na poziom zrozumienia słownictwa oraz ciągów przyczynowo-skutkowych. Dzieci będą musiały znaleźć przeciwieństwa (przyswoją sobie znaczenie tego czym jest przeciwieństwo i wykorzystają w praktyce), uzupełnić luki w zdaniach (sięgną do swojego bogatego osobistego słownika), dopasować do siebie wyrazy o tym samym znaczeniu (i poznają czym są wyrazy bliskoznaczne) oraz ułożą dwie opowieści z obrazków. Do tego nie zabraknie ćwiczeń na koncentrację. Na ostatniej stronie pojawiają się elementy, które trzeba znaleźć w całej książce (oczywiście są wskazówki, gdzie najlepiej owych bohaterów szukać).
„Wielka księga wiedzy. Jak to powiedzieć?” to publikacja, którą można również wykorzystać do tworzenia opowieści. Każda strona może przenosić nas do innego świata, w inną przygodę. Te bogate w szczegóły ilustracje doskonale sprawdzą się również jako materiał do ćwiczenia spostrzegawczości. Dwójka czytelników stawia sobie wyzwania znalezienia określonych przedmiotów na ilustracji.
Całość bardzo interesująca i na pewno pozwoli na wiele godzin przyjemnej lektury. Bardzo dobrze zszyte strony oprawiono w solidną okładkę, dzięki czemu książka jest trwała i estetyczna. Kolorowe strony z wieloma szczegółami sprawiają, że młody czytelnik się nie nudzi.







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz