Stefania Leonardi Hartley, Najpiękniejsze Mity greckie, il. Giulia
Baratella i in., tł. Agata Byra, Warszawa “Zielona Sowa” 2018
Poznanie zaczyna się od kształtowania umiejętności
połączenia znaczeń z obrazami/ symbolami. Język w naszym życiu ma bardzo duże
znaczenie. Dużo większe niż byśmy przypuszczali i tego chcieli, dlatego niezwykle
ważna w edukacji jest świadomość językowa, rozwijanie zasobu słownictwa,
przyswajanie sobie kodów kulturowych, poznawanie języków i odkrywanie, w jaki
sposób wpływają na interpretację świata. „Granice naszego języka są granicami
naszego świata” przekonywał Ludwig Wittgenstein. Znajomość związków
frazeologicznych, językowych niuansów decyduje o tym czy jesteśmy świadomymi
odbiorcami kultury. Z bardzo wielu powodów „Biblia” i grecka czy rzymska
mitologia są bardzo popularnymi książkami, a kolejne opowieści z tych książek
przerabiane są na lekcjach języka polskiego. Związane z chrześcijańską tradycją
„Pismo święte” od czasów powstania druku ma nie tylko wiele przekładów, ale też
powstało bardzo dużo jego wersji dla dzieci. Na rynku wydawniczym można znaleźć
już propozycje dla niemowlaków. Mitologia Greków i Rzymian ze względu na brak
aktualnych powiązań religijnych ma dużo mniejszy zasięg, ale mimo wszystko jest
obecna w naszej edukacji i każdego roku na rynku wydawniczym ukazuje się
minimum jedna interesująca propozycja dla przedszkolaków oraz uczniów szkoły podstawowej.
Starsi sięgają po utwory Jana Parandowskiego.
Wchodzenie w świat mitologii to nie tylko poznawanie
opowieści należących do dawnych wierzeń, ale też odkrywanie ważnych systemów
wartości, które w formie adaptacji do dziś w funkcjonują w naszej kulturze. Umiejętność
rozpoznawania znaków językowych, odczytywania ich prawdziwego znaczenia oraz znaczenia
etycznego często wiąże się z koniecznością zgłębiania tajników kultury,
poznawania ich składników, symboli, ludowych rytuałów przemyconych do
chrześcijaństwa, a także odkrycia, a jaki sposób nasi przodkowie postrzegali
świat. Z tego powodu regularnie sięgamy po kolejne adaptacje mitologii.
Do naszych rąk trafiła pięknie oprawiona książka „Najpiękniejsze
Mity greckie” opracowane przesz Stefanię Leonardi Hartley. Pierwsze, co przykuwa
uwagę młodego czytelnika to bardzo dobrze opracowana w tej publikacji sfera
wizualna oddająca to, co czytelnik może znaleźć w treści. Dużej ilości barwnych
ilustracji o prostej kresce i ciepłych, przyjemnych dla oczu kolorach towarzyszą
niedługie rozdziały zawierające tekst wydrukowany dużą czcionką. To sprawia, że
czytanie dla dzieci zaczynających swoją przygodę z tekstem pisanym jest
łatwiejsza. Śliskie strony, bardzo dobre szycie, barwne strony, ilustracje
wypełniające większą część książki sprawiają, że młodsi czytelnicy mają na czy
skupić swoją uwagę. Tekst wydaje się tu jedynie dodatkiem do historii zawartej
w obrazkach, ale za to pozwala bardzo dobrze zrozumieć, jakie informacje niesie
strona wizualna.
Dzięki tej publikacji dzieci zapoznają się z bogami
starożytnej Grecji, początkami kształtowania się świata, cechami
rozpoznawalnymi bogów. Następnie odkryją opowieść o puszce Pandory, Prometeuszu,
Demeter i Persefonie, Minotaurze, Ikarze i Dedalu, Panie i Syrinks, Heraklesie,
Midasie, Perseuszu i Meduzie, Pegazie i Bellerofoncie, Jazonie i Argonautach,
Erydzie, wojnie trojańskiej i przy okazji o Achillesie, Odyseuszu i innych
bohaterach wpływających na odbiór utartych zwrotów językowych. Autorka zadbała,
aby były to opowieści jak najbardziej proste, a tłumaczka (Agata Byra) zadbała,
aby były one przyjemne także dla polskiego czytelnika, dzięki czemu zawarte w niej
przygody greckich bogów i herosów czyta się bardzo przyjemnie również na głos.
Dla mnie mitologia ma także znaczenie etyczne.
Opowieści pokazujące postawy starożytnych bóstw są odzwierciedleniem świata
ludzkiego, jego systemu wartości, wyznaczania określonym grupom miejsca w
społeczeństwie. Często towarzyszy im bezmyślna i prosta brutalność, pokazuje
świat pełen nierówności. Warto wykorzystać mitologię do dyskusji o zmianach
tego, co obecnie uważa się za moralne, zachęcić do zabawy polegającej na
zmianie ról. Takie eksperymenty z mitologią, do której czytelnicy mają już
spory dystans, ponieważ nie wiąże się z żadnymi wierzeniami będzie dla dzieci
interesującym doświadczeniem i pozwoli na wyrobienie wrażliwości etycznej,
pomoże odkryć, że utarte kody i schematy nie zawsze są dobre. Dzięki temu, że są
to opowieści niedługie i bardzo proste doskonale sprawdzą się na lekcjach etyki
w przypadku uczniów nauczania początkowego. Upieczemy wtedy trzy pieczenie na
jednym ogniu: zapoznamy dzieci ze starożytnymi wierzeniami oraz zachęcimy do sceptycznego
spojrzenia podsuwanych im rozwiązań, wrażliwego myślenia oraz wzbogacania języka.
Piękna szata graficzna sprawi, że młodzi czytelnicy bardzo chętnie będą po tę
publikację sięgać. Mnie pozostaje marzyć, aby w podobnej formie do młodych
czytelników trafiły opowieści o filozofach.
Piękne wydanie. Muszę zakupić synkowi 😀
OdpowiedzUsuń