Etykiety

piątek, 25 marca 2016

Maria Kowalewska "Maria Kownacka, Głos przyrody. Wiosna" il. Witold Gurbisz i in.



Maria Kowalewska, Maria Kownacka, Głos przyrody. Wiosna, il. Witold Gurbisz i in., Wrocław „Siedmioróg” 2011
„Głos przyrody. Wiosna” to dość niepozornie wyglądająca (grubości 90 kartkowego zeszytu) książeczka dla dzieci. W środku jednak znajdziemy bardzo dużo informacji o otaczającym nas świecie. Opowieść przybliżającą małym czytelnikom zwierzęce zachowania wiosną znajdziemy wiele ilustracji z informacją co to jest. Informacje o roślinach i zwierzętach oraz zjawiskach atmosferycznych przekazane są za pomocą prostej opowieści. Ponad to w książce znajdziemy informacje, jak pielęgnować otaczającą nas przyrodę, zachęcające do podglądania przyrody. Dzieci z lektury dowiedzą się w jaki sposób stworzyć szkolny owadziniec, akwarium i klasowy ogródek, nauczą się rozpoznawać cienie zwierząt, budować karmniki i pojniki, odróżniać znaki meteorologiczne, znajdą interesujące zagadki, żarty, rymowanki, przysłowia. Poza opowiadaniami o przyrodzie znajdują się w niej i opowieści o dziecięcych kontaktach z przyrodą.
Nieencyklopedyczna forma przekazywania wiedzy sprawia, że przedszkolaki chętnie słuchają czytanych im opowieści, a starsze same sięgają po lekturę, aby razem z nią odkrywać świat. Autorki dbają o wszechstronny rozwój umiejętności swoich czytelników, dlatego poza wieloma cennymi informacjami czytelnicy znajdą pomysły na zabawy, eksperymenty, podpowiedzi w jaki sposób podglądać przyrodę w wielkim mieście i na wsi. „Głosy przyrody. Wiosna” to lektura, do której dzieci z różnych powodów będą wracały. Czasami w poszukiwaniu zagadek, innym razem żartów, pomysłów na zrobienie przedmiotów pozwalających na opiekę i obserwację zwierząt.
Książkę podzielono na trzy wyraźne części, które pozwalają na dokładniejsze analizowanie zmian zachodzących w przyrodzie: przedwiośnie, pierwiośnie i wiosna. W każdej tej części poza zrachowaniami zwierząt autorki przybliżają specyfikę naszego klimatu, krajobrazu, dzięki czemu czytelnicy udają się w książkową podróż w góry, nad morze, na Mazury, do Doliny Prądnika, do Puszczy Podlaskiej. Dowiedzą się czym są parki, rezerwaty, żywe muzea oraz jak zachowywać się, aby nigdzie nie niszczyć przyrody.
Książka będzie interesującym uzupełnieniem wiedzy zawartej w podręcznikach do przyrody i biologii. Pozwoli nauczycielom i rodzicom wzbogacić treści lekcji. Szczególnie polecam w edukacji domowej, kiedy możemy pozwolić sobie na dokładniejsze i wolniejsze poznawanie otaczającego nas świata.
Wielkim plusem publikacji jest wielość ilustracji. Każdy omawiany element przyrody przybliżono małym czytelnikom w formie ładnego, podpisanego obrazka, co pozwoli uczniom na samodzielne poznawanie przyrody z książką w ręku. Niewielka forma (A5) sprawia, że książka bez problemu zmieści się w plecaku, dzięki czemu dzieci będą mogły z nią wędrować.
Książkę polecam zarówno przedszkolakom, którym rodzice czytają, jak i uczniom szkoły podstawowej.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz