wtorek, 7 kwietnia 2015

Marta Majorek "Kod YouTube. Od kultury partycypacji do kultury kreatywności"

Marta Majorek, Kod YouTube. Od kultury partycypacji do kultury kreatywności, Kraków „Universitas” 2015
Pisanie o najnowszych mediach jest niesamowicie trudne. To, co jeszcze dziś było nowością, po jutrze może być już przeżytkiem, dlatego umiejętność utrwalenia pewnych zjawisk jest wielkim wyzwaniem dla naukowców patrzących na zachowania grup społecznych wykorzystujących najnowsze media. Z drugiej strony jest o wiele łatwiejsze niż bez możliwości obserwacji z boku. Badacz nie musi tu wchodzić w interakcje, Wystarczy, ze obserwuje i opisuje.
Marta Majorek w pracy „Kod YouTube. Od kultury partycypacji do kultury kreatywności” prześledziła zmiany, jakim uległ świat mediów pod wpływem jednego z najpopularniejszych serwisów. W świat filmów dostępnych w sieci wprowadza nas przez przeniesienie do czasów, kiedy możliwości były bardzo niewielkie, a internet był pełen ograniczeń: brak możliwości udostępniania sobie filmów dziś wydaje się niemal nierealny, a miało to miejsce jeszcze dziesięć lat temu. Jak wiele zmieniło się w tym czasie możemy zauważyć sami, a o minionych ograniczeniach przypominamy sobie dopiero, kiedy musimy pamięcią przenieść się w czasie. Dziś nawet brak prądu nie odcina nas od świata. Możliwość śledzenia wiadomości, oglądania filmów również przez telefony sprawiła, że świat mamy w zasięgu ręki.
Z książki dowiemy się o początkach, problemach, przebudowach pierwszego projektu jakim był YouTube, zwiększaniu jego możliwości, wykorzystywaniu go do promowania muzyki, polityki i szerzenia się armii vlogerów, którzy każdego dnia stają gotowi, by w interesujący sposób pokazać wycinek własnej osobowości, sprzedać produkty lub wiedzę. Możliwość zdobycia sławy z dnia na dzień stała się z jednej strony niesamowicie łatwa, a z drugiej strony użytkownicy trafiają na tłumy takich jak oni, chcących zaistnieć przez pięć minut. To wymusza ciągłych zmian w próbach przyciągania odbiorców. Nie można iść ustalonymi szlamami, ale wyznaczać nowe. Nawet zdalna edukacja staje się coraz mniejszym problemem. Dostępność środków, materiałów, wykładów, możliwość uczestnictwa w dyskusjach w niemal wszystkich językach sprawia, że YouTube staje się miejscem spotkań klas niskich lubujących się w oglądaniu śmiesznych filmików i wykształconych elit uczestniczących w intelektualnych dyskusjach.
„Kod YouTube” to interesująca monografia pozwalająca nam spojrzeć na naszą codzienność z boku i dostrzec to, co czasami umyka naszym postrzeżeniom. Dzięki prostemu językowi i uporządkowaniu treści po książkę może sięgnąć każdy

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz