Peter Houghton, Jane Worroll, Leśna szkoła dla każdego. Zaprzyjaźnij się z przyrodą, tł. Elżbieta
Kowalewska, Warszawa „Muza” 2017
Wszechstronna edukacja wymaga zaangażowania wszystkich
zmysłów, rozwijania wielu umiejętności, wyczulenia na konieczność dokładnego
obserwowania otoczenia, dzielenia się wrażeniami, pracy w grupie. Las jest
doskonałym miejscem oferującym nie tylko relaks, ale i bardzo szerokie
możliwości edukacji dziecka, który w naturalnym środowisku staje się małym
odkrywcom poznającym roślinność, zasady działania fizyki, chemii, wcielającym
się w role pozwalające na lepsze rozumienie otoczenia. Chwile spędzone w lesie
to czas nietypowej edukacji i terapii. Zrelaksowane wszechobecną zielenią i
czystym powietrzem dziecko lepiej będzie chłonęło wiedzę. Każdy paty, liść,
konar, ścieżka, chaszcze, zarośla, piórko, kamyk stanie się pretekstem do
rozwijania umiejętności. Mali odkrywcy mogą intensywnie odkrywać niezwykłą
przyrodę pokonują przeszkody, wykorzystując napotkane materiały do tworzenia
swoich prac, organizowania obozów, nauki ważnych zjawisk oraz cierpliwości i
koncentracji, które są niezwykle ważne w procesie edukacji.
„Leśna szkoła dla każdego” Petera Houghtona i Jeane
Worroll to interesująca propozycja dla wszystkich zainteresowanych twórczą i
wszechstronną edukacją wykorzystującą obcowanie z przyrodą stanowiącą niezwykły
plac zabaw pełen różnorodnych form i niezwykłych wyzwań. Autorzy podpowiadają
czytelnikom w jaki sposób wykorzystać wycieczkę do lasu jako formę aktywnej
edukacji połączonej z relaksem. Proponowane zadania pomagają ćwiczyć pamięć,
zachęcają do pracy indywidualnej lub w grupach, budują pewność siebie oraz
własną tożsamość młodego odkrywcy.
Całość podzielono na cztery główne części: 1) Odkrywanie
przyrody, 2) Leśne dzieła sztuki, 3) Radzę sobie w lesie, 4) Zabawy w życie
lasu. Pierwsza część stawia na odkrywanie przyrody, wcielanie się w różne role
i lepsze rozumienie otoczenia. Zabawy pozwalają na budowanie pozytywnych wrażeń
związanych ze światem natury. Druga pozwala uczestnikom odkrywać moc drzemiącą
w naturze. Proponuje pracę ze znalezionymi na ziemi materiałami, twórcze
wykorzystanie otoczenia znalezisk pozwala kształtować zmysł artystyczny,
cierpliwość oraz koncentrację, a także otwartość na odmienne formy. Część
trzecia jest przede wszystkim nastawiona na naukę ważnych umiejętności. Mali
uczestnicy wyprawy uczą się robić węzły, budować schronienie, rozpalać ognisko,
przygotować napój, zdobywać pożywienie, poznawać nowe smaki. Zabawy w życie
lasu to przede wszystkim wskazówki jak zorganizować zabawy w lesie dla całej
grupy. Dzieci rozwijają wówczas umiejętności społeczne. Jedną z zabaw jest
zgadywanie jakim zwierzęciem jest dana osoba (bardzo przypomina gry z
koniecznością opisu osób, ale tu wymagana jest wiedza przyrodnicza). Ponad to
dzieci uczą się, w jaki sposób reagować na pożar w lesie. Uczą się też
dostrzegać cechy wspólne i różnice występujące u roślin i zwierząt.
Całość pięknie przybliża możliwości edukacyjne lasu,
wprowadza w edukację z wykorzystaniem natury i staje się zbiorem gotowych zabaw
pomagających rozwinąć umiejętności ważne w szkolnej edukacji. Książka będzie
doskonałą inspiracją do samodzielnego wymyślania zabaw i pomoże zorganizować
dzieciom czas na łonie natury.
Książkę szczególnie polecam nauczycielom szkolnym i
przedszkolnym oraz rodzicom dzieci.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz