Etykiety

poniedziałek, 15 maja 2017

Peter Houghton, Jane Worroll "Leśna szkoła dla każdego. Zaprzyjaźnij się z przyrodą"



Peter Houghton, Jane Worroll, Leśna szkoła dla każdego. Zaprzyjaźnij się z przyrodą, tł. Elżbieta Kowalewska, Warszawa „Muza” 2017
Wszechstronna edukacja wymaga zaangażowania wszystkich zmysłów, rozwijania wielu umiejętności, wyczulenia na konieczność dokładnego obserwowania otoczenia, dzielenia się wrażeniami, pracy w grupie. Las jest doskonałym miejscem oferującym nie tylko relaks, ale i bardzo szerokie możliwości edukacji dziecka, który w naturalnym środowisku staje się małym odkrywcom poznającym roślinność, zasady działania fizyki, chemii, wcielającym się w role pozwalające na lepsze rozumienie otoczenia. Chwile spędzone w lesie to czas nietypowej edukacji i terapii. Zrelaksowane wszechobecną zielenią i czystym powietrzem dziecko lepiej będzie chłonęło wiedzę. Każdy paty, liść, konar, ścieżka, chaszcze, zarośla, piórko, kamyk stanie się pretekstem do rozwijania umiejętności. Mali odkrywcy mogą intensywnie odkrywać niezwykłą przyrodę pokonują przeszkody, wykorzystując napotkane materiały do tworzenia swoich prac, organizowania obozów, nauki ważnych zjawisk oraz cierpliwości i koncentracji, które są niezwykle ważne w procesie edukacji.
„Leśna szkoła dla każdego” Petera Houghtona i Jeane Worroll to interesująca propozycja dla wszystkich zainteresowanych twórczą i wszechstronną edukacją wykorzystującą obcowanie z przyrodą stanowiącą niezwykły plac zabaw pełen różnorodnych form i niezwykłych wyzwań. Autorzy podpowiadają czytelnikom w jaki sposób wykorzystać wycieczkę do lasu jako formę aktywnej edukacji połączonej z relaksem. Proponowane zadania pomagają ćwiczyć pamięć, zachęcają do pracy indywidualnej lub w grupach, budują pewność siebie oraz własną tożsamość młodego odkrywcy.
Całość podzielono na cztery główne części: 1) Odkrywanie przyrody, 2) Leśne dzieła sztuki, 3) Radzę sobie w lesie, 4) Zabawy w życie lasu. Pierwsza część stawia na odkrywanie przyrody, wcielanie się w różne role i lepsze rozumienie otoczenia. Zabawy pozwalają na budowanie pozytywnych wrażeń związanych ze światem natury. Druga pozwala uczestnikom odkrywać moc drzemiącą w naturze. Proponuje pracę ze znalezionymi na ziemi materiałami, twórcze wykorzystanie otoczenia znalezisk pozwala kształtować zmysł artystyczny, cierpliwość oraz koncentrację, a także otwartość na odmienne formy. Część trzecia jest przede wszystkim nastawiona na naukę ważnych umiejętności. Mali uczestnicy wyprawy uczą się robić węzły, budować schronienie, rozpalać ognisko, przygotować napój, zdobywać pożywienie, poznawać nowe smaki. Zabawy w życie lasu to przede wszystkim wskazówki jak zorganizować zabawy w lesie dla całej grupy. Dzieci rozwijają wówczas umiejętności społeczne. Jedną z zabaw jest zgadywanie jakim zwierzęciem jest dana osoba (bardzo przypomina gry z koniecznością opisu osób, ale tu wymagana jest wiedza przyrodnicza). Ponad to dzieci uczą się, w jaki sposób reagować na pożar w lesie. Uczą się też dostrzegać cechy wspólne i różnice występujące u roślin i zwierząt.
Całość pięknie przybliża możliwości edukacyjne lasu, wprowadza w edukację z wykorzystaniem natury i staje się zbiorem gotowych zabaw pomagających rozwinąć umiejętności ważne w szkolnej edukacji. Książka będzie doskonałą inspiracją do samodzielnego wymyślania zabaw i pomoże zorganizować dzieciom czas na łonie natury.
Książkę szczególnie polecam nauczycielom szkolnym i przedszkolnym oraz rodzicom dzieci.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz