Stanisław Łoboziak, Laboratorium w szufladzie. Biologia, Warszawa „PWN” 2016
Uczenie się to przede wszystkim eksperymentowanie. Już
od pierwszych chwil swojego życia wąchamy, oglądamy smakujemy, aby lepiej
poznać świat. Z wiekiem nasze doświadczenia są coraz bardziej skomplikowane,
ale też i uporządkowane. Z chaotycznych obserwacji przechodzimy do coraz
bardziej uporządkowanych, aż na pewnym etapie edukacji owo doświadczanie kończy
się i często zastępowane jest ulotną teorią wymagającą nauki na pamięć. John Dewey
przekonywał, że aby zmienić sposób edukacji, zwiększyć jego efektowność trzeba zmienić
podejście do nauczania: ma ono być doświadczaniem, które prowadzi do kolejnego
doświadczania., a to do następnych i w ten sposób następuje niekończące się
uczenie.
Nauczyciele coraz bardziej rozumieją te idee ciągłego
uczenia i wykorzystywania doświadczenia, ale nie zawsze podręczniki i wyposażenie
sal dydaktycznych stwarza odpowiednie warunki. Naprzeciw młodych odkrywcom i
ich nauczycielom wychodzi Wydawnictwo Naukowe PWN serią książek „Laboratorium w
szufladzie”. Czytelnicy znajdą w niej takie tytuły jak: „Biologia”, „Fizyka”, „Chemia”,
„Matematyka”, „Modelarstwo i robotyka” oraz „Elektrotechnika, elektronika,
miernictwo”. Każda z publikacji oferuje szereg zadań-ćwiczeń-eksperymentów
pozwalających oswoić się z poszczególną dziedzina w warunkach domowych. Dzięki
temu edukacja i zdobywanie środków na eksperymenty naszych pociech nie będą ani
drogie, ani uciążliwe. Ponad to pozwolą zainteresować tematem, zachęcą do
poszerzania wiedzy oraz odmiennego sposobu spędzania wolnego czasu i edukowania.
Tom „Biologia” podzielono na siedem głównych części: 1)
DNA – przepis na życie, 2) Fotosynteza – apetyt na światło, 3) Restauracja
pełna gości – gleba, 4) Woda – podstawa menu, 5) Mikroorganizmy – pierwsi kucharze,
6) Hodowle – domowe zoo, 7) Laboratoryjna książka kucharska.
Na początku znajdziemy dokładny opis potrzebnych
materiałów, możliwości wykorzystania sprzętów znanych z domu, pomoże inaczej
patrzeć na domowe sprzęty i twórczo wykorzystywać je do eksperymentów. Nie zabraknie
tu też informacji i wskazówek, w jaki sposób zachować bezpieczeństwo.
W pierwszej części odkryjemy tajniki DNA, nauczymy się
barwić różne elementy komórki, izolować DNA i nauczymy się w jaki sposób
obserwować materiał pod mikroskopem. Nie zabraknie tu też budowy komórki oraz
informacji, że o tym kim jesteśmy decyduje nie ilość genów, ale zakodowana w
ich informacja.
W drugiej części dowiadujemy się jak bardzo ważne jest
światło w naszym życiu. Nauczymy się inaczej patrzeć na zachodzące wokół nas
zjawiska, lepiej poznamy moc zielonych roślin. Proponowane doświadczenia z
glonami pozwolą nam lepiej zrozumieć zjawisko fotosyntezy. Nie zabraknie też
interesujących obserwacji bioluminescencji.
W trzeciej części poznamy tajniki najważniejszej
rzeczy na świecie: gleby, czyli biologicznie czynnej i bardzo zmiennej warstwy skorupy
ziemskiej. Są tu informacje dotyczące użyźniania gleby, składników mineralnych,
które można znaleźć. Pojawią się eksperymenty pomagające ocenić
przepuszczalność ziemi, badać jej zachowanie w kontakcie z wodą, poruszone
zostaną kwestie pobierania wody z gleby przez rośliny. Nie zabraknie barwienia
kwiatów, obserwacji dżdżownic w słoiku czy rosnących roślin.
Czwarta część poświęcona jest wodzie. Dowiemy się w
jaki sposób ją badać, od czego zależy pH, w jaki sposób działają filtry, w jaki
sposób środowisko i gospodarka wpływają na wodę.
Piąty rozdział przenosi nas w świat mikroorganizmów.
Znajdziemy tu wiele cennych informacji o bakteriach, miejscach, w których
występują najczęściej. Poza interesującymi doświadczeniami dowiemy się wielu
cennych informacji o powstawaniu mikroskopów, początkach obserwacji małych
przedmiotów. Ponad to pojawiają się informacje, w jaki sposób należy zbadać czy
powinniśmy poddać się kuracji antybiotykowej i jakimi antybiotykami. Ponad to
młody eksperymentator może samodzielnie zrobić jogurt.
Szósta część zachęca do hodowania różnorodnych
zwierząt i roślin, a w siódmej znajdziemy opis potrzebnych substancji. Na końcu
znajdziemy miejsce na własne notatki.
Całość jest przemyślana, pozwala wejść w biologię od
podstawowych wiadomości i je poszerzać. Ponad to każde doświadczenie oznaczono
kolorem świadczącym o poziomie trudności zadania. Dużym plusem jest tu proste, ale fachowe wyjaśnienie zjawisk, spora dawka teorii, ale w przystępnej formie.
Książkę polecam uczniom szkoły podstawowej oraz szkoły
średniej. Będzie to doskonałe uzupełnienie podręcznika. Na pewno bardzo przyda
się nauczycielom chcącym urozmaicić lekcje.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz