Rozwijanie umiejętności estetycznych i manualnych to
nie lada wyzwanie. Z tego powodu rysowanie i kolorowanie jest jedną z bardzo
ważnych czynności dzieci w wieku przedszkolnym. Nasze pociechy uczą się wówczas
prawidłowo trzymać kredkę, ćwiczą koncentrację, motorykę małą i pozwalają
dziecku na rozwijanie zmysłu artystycznego. Im wcześniej zaczynamy przygodę z
przyborami do pisania tym lepiej. My zaczęłyśmy nim córka skończyła rok. Do
pracy używałyśmy nietoksycznych kredek dla rocznych dzieci. Spontaniczne
rysowanie po kartkach było jedną z ważnych aktywności pozwalających wyciszyć
się, zająć w czasie nudnych zakupów czy czasem wspólnego kreślenia „ślimaków”.
Takie spontaniczne rysowanie jest doskonałym wstępem do dalszej nauki rysowania
ukierunkowanego, czyli z wykorzystaniem kolorowanek. Pozwala na budowanie
pozytywnych emocji związanych z trudnym zadaniem, które przy odpowiednim
podejściu zmienia się we fascynującą zabawę.
Dwuletnie dzieci mogą śmiało sięgać po pierwsze
kolorowanki, dzięki którym nauczą się dokładności, cierpliwości. Wzory
dostosowane do poziomu umiejętności dziecka pozwalają na rozwijanie
umiejętności grafomotorycznych (sporo takich kolorowanek znajdziemy na stronie
Wydawnictwa Egmont). Poza funkcjami motorycznymi taka praca pozwala dzieciom na
relaks, rozwijanie pracy mózgu, rozwijanie percepcji wzrokowej, orientacji
przestrzennej, twórczego myślenia. Wbrew pozorom jest to czynność bardzo
wymagająca od mózgu, czyli pozwalającą na lepsze ćwiczenie najważniejszego
organu w naszym ciele. Jednym z obszarów aktywizowanym w czasie pracy jest
ośrodek Broki odpowiedzialny także za umiejętność mówienia. Codzienne zabawy z
kolorowankami pozwalają dzieciom na opanowanie korzystania z kredki, długopisu,
ołówka.
Ponadto pobudzanie określonych obszarów mózgu przekłada się również na
zdolności językowe i kreatywność młodych twórców. Dzieci lubiące kolorować i
często wykonujące tę czynność mają sprawniejsze dłonie, odnoszą lepsze sukcesy
w szkole, zdobywają lepsze wykształcenie, mają większy iloraz inteligencji, a
do tego są bardziej spostrzegawcze, mają większy ład wokół siebie. Karol Gustaw
Jung zauważył, że osoby kolorujące potrafią dłużej skupić się na jednej
czynności. Ta umiejętność nie jest bez znaczenia w edukacji szkolnej.
Wybór odpowiedniej kolorowanki dla dzieci jest
istotny. Dla najmłodszych powinny być to materiały z jednym przedmiotem,
wyraźnie zaznaczonymi liniami i wzorem do naśladowania (najlepiej w postaci
naklejki do naklejenie). Takie właśnie są najnowsze zeszyty z serii „Akademia mądrego
dziecka” (polecam również książki z tej serii), w którym znajdziemy proste wzory oraz naklejki. Każdy blok wprowadza
dzieci w określoną tematykę. Wśród szablonów znajdziemy „Pojazdy”, „Świat wokół
mnie”, „Rośliny i zwierzęta” oraz „Podwodne tajemnice”. Każdy blok rozpoczynają
dwie karty z naklejkami, które należy wkleić na odpowiedniej stronie. Kartki po
usunięciu okładki i kartek z naklejkami dość łatwo się wyrywa, więc można dawać
dziecku codziennie jedną do kolorowania (to jest bardzo ważne w przypadku
dzieci z ADHD, które mogą się całym szablonem rozproszyć). Naklejki i wzory nie
są dokładnie takie same, ale zawierają te same przedmioty. To pozwala
rozbudowywać myślenie globalne, wzbogacać słownictwo.
Dzięki ćwiczeniom możemy sprawdzić poziom wiedzy i
umiejętności naszej pociechy. Poza znajomością lub utrwalaniem nazw kolorów
mały rysownik musi dopasować naklejkę do ilustracji oraz pokolorować rysunek. W
czasie zabawy z blokiem „Pojazdy” pozna takie słowa jak: cysterna, autobus,
jeep i wiele innych. Wszystkie pojazdy podpisano na górze kartki na szaro, co
pomoże przedszkolakom w nauce liter.
Podobnie wyglądają inne szablony: zawierają wyraźny
wzór, naklejki, na każdej stronie napisano, jaki przedmiot znajduje się na
kartce. Dzięki temu dzieci maja okazję wzbogacać słownictwo, poszerzać wiedzę o
świecie i rozwijać swoje umiejętności manualne.
Takie wyraźne kolorowanki można wykorzystać także w
pracy z dziećmi starszymi w czasie malowania palcami. W odróżnieniu od tradycyjnego,
spontanicznego malowania palcami tu dziecko ćwiczy precyzję, uczy się
dostrzegać granice rysunków, a do tego pomaga zaobserwować zaburzenia
sensoryczne.
My ćwiczenia dla najmłodszych wykorzystujemy do
terapii. Pozwalają nam one na przypominanie podstawowego słownictwa, ćwiczenie
wymawiania, zachęcają do koncentracji i pracy twórczej oraz pomagają rozwinąć
koncentrację, wyciszyć. Zabawa w malowanie palcami lub wyklejanie kuleczkami
plasteliny pozwala na skupienie się na określonej części ciała (palców) i
bodźców płynących w czasie takiej twórczości.
Polecam całą serię. Jest to idealne uzupełnienie
domowej edukacji oraz pozwala na umilenie czasu dzieciom.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz