Etykiety

wtorek, 23 maja 2017

Seria „Akademia mądrego dziecka”



Rozwijanie umiejętności estetycznych i manualnych to nie lada wyzwanie. Z tego powodu rysowanie i kolorowanie jest jedną z bardzo ważnych czynności dzieci w wieku przedszkolnym. Nasze pociechy uczą się wówczas prawidłowo trzymać kredkę, ćwiczą koncentrację, motorykę małą i pozwalają dziecku na rozwijanie zmysłu artystycznego. Im wcześniej zaczynamy przygodę z przyborami do pisania tym lepiej. My zaczęłyśmy nim córka skończyła rok. Do pracy używałyśmy nietoksycznych kredek dla rocznych dzieci. Spontaniczne rysowanie po kartkach było jedną z ważnych aktywności pozwalających wyciszyć się, zająć w czasie nudnych zakupów czy czasem wspólnego kreślenia „ślimaków”. Takie spontaniczne rysowanie jest doskonałym wstępem do dalszej nauki rysowania ukierunkowanego, czyli z wykorzystaniem kolorowanek. Pozwala na budowanie pozytywnych emocji związanych z trudnym zadaniem, które przy odpowiednim podejściu zmienia się we fascynującą zabawę.
Dwuletnie dzieci mogą śmiało sięgać po pierwsze kolorowanki, dzięki którym nauczą się dokładności, cierpliwości. Wzory dostosowane do poziomu umiejętności dziecka pozwalają na rozwijanie umiejętności grafomotorycznych (sporo takich kolorowanek znajdziemy na stronie Wydawnictwa Egmont). Poza funkcjami motorycznymi taka praca pozwala dzieciom na relaks, rozwijanie pracy mózgu, rozwijanie percepcji wzrokowej, orientacji przestrzennej, twórczego myślenia. Wbrew pozorom jest to czynność bardzo wymagająca od mózgu, czyli pozwalającą na lepsze ćwiczenie najważniejszego organu w naszym ciele. Jednym z obszarów aktywizowanym w czasie pracy jest ośrodek Broki odpowiedzialny także za umiejętność mówienia. Codzienne zabawy z kolorowankami pozwalają dzieciom na opanowanie korzystania z kredki, długopisu, ołówka.
Ponadto pobudzanie określonych obszarów mózgu przekłada się również na zdolności językowe i kreatywność młodych twórców. Dzieci lubiące kolorować i często wykonujące tę czynność mają sprawniejsze dłonie, odnoszą lepsze sukcesy w szkole, zdobywają lepsze wykształcenie, mają większy iloraz inteligencji, a do tego są bardziej spostrzegawcze, mają większy ład wokół siebie. Karol Gustaw Jung zauważył, że osoby kolorujące potrafią dłużej skupić się na jednej czynności. Ta umiejętność nie jest bez znaczenia w edukacji szkolnej.
Wybór odpowiedniej kolorowanki dla dzieci jest istotny. Dla najmłodszych powinny być to materiały z jednym przedmiotem, wyraźnie zaznaczonymi liniami i wzorem do naśladowania (najlepiej w postaci naklejki do naklejenie). Takie właśnie są najnowsze zeszyty z serii „Akademia mądrego dziecka” (polecam również książki z tej serii), w którym znajdziemy proste wzory oraz naklejki. Każdy blok wprowadza dzieci w określoną tematykę. Wśród szablonów znajdziemy „Pojazdy”, „Świat wokół mnie”, „Rośliny i zwierzęta” oraz „Podwodne tajemnice”. Każdy blok rozpoczynają dwie karty z naklejkami, które należy wkleić na odpowiedniej stronie. Kartki po usunięciu okładki i kartek z naklejkami dość łatwo się wyrywa, więc można dawać dziecku codziennie jedną do kolorowania (to jest bardzo ważne w przypadku dzieci z ADHD, które mogą się całym szablonem rozproszyć). Naklejki i wzory nie są dokładnie takie same, ale zawierają te same przedmioty. To pozwala rozbudowywać myślenie globalne, wzbogacać słownictwo.



Dzięki ćwiczeniom możemy sprawdzić poziom wiedzy i umiejętności naszej pociechy. Poza znajomością lub utrwalaniem nazw kolorów mały rysownik musi dopasować naklejkę do ilustracji oraz pokolorować rysunek. W czasie zabawy z blokiem „Pojazdy” pozna takie słowa jak: cysterna, autobus, jeep i wiele innych. Wszystkie pojazdy podpisano na górze kartki na szaro, co pomoże przedszkolakom w nauce liter.
Podobnie wyglądają inne szablony: zawierają wyraźny wzór, naklejki, na każdej stronie napisano, jaki przedmiot znajduje się na kartce. Dzięki temu dzieci maja okazję wzbogacać słownictwo, poszerzać wiedzę o świecie i rozwijać swoje umiejętności manualne.
Takie wyraźne kolorowanki można wykorzystać także w pracy z dziećmi starszymi w czasie malowania palcami. W odróżnieniu od tradycyjnego, spontanicznego malowania palcami tu dziecko ćwiczy precyzję, uczy się dostrzegać granice rysunków, a do tego pomaga zaobserwować zaburzenia sensoryczne.
My ćwiczenia dla najmłodszych wykorzystujemy do terapii. Pozwalają nam one na przypominanie podstawowego słownictwa, ćwiczenie wymawiania, zachęcają do koncentracji i pracy twórczej oraz pomagają rozwinąć koncentrację, wyciszyć. Zabawa w malowanie palcami lub wyklejanie kuleczkami plasteliny pozwala na skupienie się na określonej części ciała (palców) i bodźców płynących w czasie takiej twórczości.
Polecam całą serię. Jest to idealne uzupełnienie domowej edukacji oraz pozwala na umilenie czasu dzieciom.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz