Elżbieta i Witold Szwajkowscy, Sto wierszyków atrakcyjnych do ćwiczeń dykcyjnych. Czytaj z dzieckiem i
słuchaj jak mówi, il. Karolina Dziewa, Warszawa „Wilga” 2017
Umiejętność poprawnego mówienia jest jedną z
ważniejszych w osiągnięć człowieka. Język to jeden z najważniejszych sposobów
komunikowania się. Najczęściej wyrażany jest przez mowę, dlatego jest ona
niezwykle ważna w życiu człowieka. Od umiejętności wypowiedzenia słów zależy
to, czy będziemy rozumiani przez innych. Złe wymawianie słów utrudnia, a
czasami uniemożliwia komunikację i nawet najrozleglejsza wiedza oraz bogaty
zasób słownictwa nie mogą zastąpić umiejętności werbalnych, dlatego już od pierwszych
dni trzeba dbać o prawidłowy rozwój organów mowy. Zła wymowa może prowadzić do
nieporozumień, ponieważ jeden dźwięk może całkowicie zmienić znaczenie słowa.
Wczesna wizyta u logopedy pomoże w wyeliminowaniu wielu wad. Gabinet można
odwiedzić w każdym wieku (zarówno noworodki, przedszkolaki, jak i osoby
dorosłe).. Specjalista pomoże określić prawidłowości lub nieprawidłowości już u
niemowlaków oraz pomóc osobom w starszym wieku przywrócić umiejętności
językowe. Najczęstszymi odwiedzającymi gabinety są dzieci w wieku przedszkolnym
i szkolnym jednak warto udać się do specjalisty, kiedy dziecko jeszcze
niewyraźnie mówi w wieku dwóch lat. Wczesna interwencja pozwoli na lepsze
rozwijanie niezwykle ważnych umiejętności językowych, ponieważ to one
przekładają się na nasz dalszy sukces lub jego brak. Dzieci lepiej posługujące
się językiem, mówiące wyraźniej, potrafiące bezbłędnie wymawiać słowa łatwiej
formułują myśli oraz mają lepsze wyniki w nauce. Ponad to nasze umiejętności
językowe w ojczystym języku wpływają na możliwości uczenia się innych języków.
Jeśli my lub dziecko nie potrafimy wymówić określonych fonemów w swoim
podstawowym języku (rodzimym) to nie będziemy potrafili tego zrobić i w innych
językach. Ten brak elastyczności wpływa także na nasze zdolności do nauki
wymowy fonemów nam nieznanych.
O ile dorosły zdaje sobie sprawę z konieczności
powtarzania ćwiczeń dziecko bardzo szybko się nudzi. Warto wówczas urozmaicać
materiały. Na polskim rynku wydawniczym pojawiło się wiele publikacji
pomagających rodzicom oraz specjalistom na przyjemną pracę. Warto sięgnąć po
serię „Sto wierszyków” Elżbiety i Witolda Szwajkowskich. To lektury pozwalające
ciężką pracę zamienić w zabawę słowem. Dzięki umiejętnie dobranym ćwiczeniom,
interesującym zadaniom przedszkolak może nie tylko nauczyć się wymawiać, ale
poszerzy swoje słownictwo. Pod każdym wierszykiem znajdziemy przykłady
dodatkowych ćwiczeń dla dzieci oraz wskazówki dla rodziców lub terapeutów.
Pytanie, na które powinien na początku odpowiedzieć specjalista lub rodzic w
czasem może być pytaniem kierowanym do dziecka. To pozwoli śledzić wzbogacanie
słownictwa.
„Sto wierszyków atrakcyjnych do ćwiczeń dykcyjnych” jest
trzecią książkę z serii. Utwory zawarte w lekturze pozwolą na doskonalenie
wymowy. Znajdziemy w niej informacje, w jaki sposób ćwiczyć z dzieckiem, na co
zwrócić uwagę. Składająca się z sześciu części książka zawiera utwory
działające na dziecięcą wyobraźnię. Bohaterami są zarówno zwierzęta, ludzie,
pojazdy, instrumenty, emocje, dzięki czemu nie tylko mamy okazję ćwiczyć
umiejętność mówienia, ale i poszerzać wiedzę, słownictwo, przemycać ciekawe
informacje, zabierać w świat dzieciom znany i nieznany. Każdą część książki podzielono
wg głosek, jakie są ćwiczone w danym rozdziale: szumiące, syczące, r,
samogłoski nosowe, rzadko występujące głoski i łamańce językowe. Dzięki
skupianiu się na określonych literach dziecko ma także okazję poznać alfabet,
nauczyć się odróżniać dźwięki. Bardzo cennym dodatkiem do każdej części są też
wskazówki logopedyczne, które pomagają rodzicom na samodzielną pracę z
dzieckiem.
Książkę (podobnie jak dwie wcześniejsze) wzbogacono
estetycznymi ilustracjami Karoliny Dziewy, oprawiono w solidną oprawę oraz
bardzo dobrze zszyto strony, dzięki czemu długo będzie można korzystać z
lektury. Całość prezentuje się ładnie i przyciąga dziecięcy wzrok.
Książkę polecam przedszkolakom oraz uczniom nauczania
początkowego. Proponowane ćwiczenia pomogą dostrzec z jakimi głoskami dziecko
ma problem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz