Edukacja czytelnicza to proces długi, zaczynający się
od słuchania czytanych i śpiewanych tekstów, nauki liter i wymagający od
dziecka wiele wysiłku, ale bardzo ważny, ponieważ od niej zależą sukcesy w
szkole. Z tego powodu nauka czytania powinna zacząć się jak najwcześniej i być
jak najprzyjemniejsza, dlatego warto urozmaicić naukę różnorodnymi materiałami
edukacyjnymi: od kolorowanek, przez drukowane, piankowe, magnesowe litery oraz
bogaty wybór materiałów proponowanych przez wydawnictwa: książki, szablony. Taka
różnorodność oraz możliwość zbudowania przyjaznej atmosfery sprawia, że
jesteśmy w stanie przyciągnąć uwagę naszych pociech. Poznanie liter jest
pierwszym ze stopni oswajania się z pismem. Warto taką edukację prowadzić
wielowymiarowo: podsuwać dziecku zrobione własnoręcznie materiały, klocki,
książeczki z literami oraz pokazywać je w przestrzeni publicznej (wypukłe
litery na tablicach pamiątkowych, rejestracjach), a nawet zjadać (makaron w
kształcie liter).
U nas nauka, utrwalanie, powtarzanie trwa już od
dłuższego czasu i z jednej strony jest to wchodzenie w świat liter, a z drugiej
czytanie globalne, pozwalające lepiej rozumieć czytany tekst. Większość dzieci
uczy się poznając wszystkie litery w bardzo krótkim czasie. Warto jednak zacząć
naukę od samogłosek (narysowane na papierze, wykonane na kartonach, kapslach,
butelkach, klockach). Własne materiały wykorzystujemy do zabaw z książką.
Ważne, aby była ona atrakcyjna dla dziecka i solidna (jeśli bardzo wcześnie
zaczynamy naukę to często dziecko jeszcze będzie na etapie wgryzania się we
wszystkie pomoce, czyli ząbkowania). Taki maluch już potrafi dostrzec
podobieństwa i różnice i tę zdolność warto wykorzystać w zabawie. Zadanie
malucha będzie polegało na dopasowaniu wykonanych przez nas pomocy do
znalezionych w książeczce samogłosek (a, e ,o , u, i, y). Później wprowadzamy
spółgłoski, które w podobny sposób wyszukujemy w książeczce. Przygotowujemy też
materiały, dzięki którym dziecko będzie mogło łączyć nową spółgłoskę ze
samogłoską, np. pa, pe, po, pu, pi, py (i w ten sposób dziecko uczy się
sylabizować).
„Alfabet na start” to piękne, duże plansze, które z
jednej strony możemy powiesić jak kalendarz w dziecięcym pokoju, a z drugiej
wykorzystać jako materiały do codziennego przeglądania i czytania. Piękne
ilustracje, wyraziste litery, interesujące rymowanki sprawią, że dziecko będzie
chętnie sięgało po publikację, do której dołączono płytę ze skocznymi,
radosnymi melodiami pomagającymi wprowadzić w świat liter. Połączenie muzyki z
wizualnymi materiałami pozwala oddziaływać na bodźce słuchowe oraz wzrokowe.
Warto dołączyć do nich zabawy sensoryczne związane z rysowaniem liter w mące
ziemniaczanej lub kaszy, wyklejaniu ich z plasteliny, a także zabawy ruchowe
polegające na układaniu dłoni lub ciał w kształt liter, wszystko z przyjemną muzyką w tle.
Wielkim plusem szablonów jest wykorzystanie różnych
metod nauki czytania. Znajdziemy na nich zarówno litery, sylaby, jak i słowa.
Ponad to na sąsiadującej z określoną literą stronie znajdziemy czytanki.
Czasami są tam rymowanki, innym razem opowieści, a nawet zagadki. Duża czcionka
pozwala małym czytelnikom śledzić tekst (w przypadku czytania z rodzicem) lub
rozwijać umiejętność słuchania. Publikacja pozwala na jednoczesne pokazywanie
atrakcyjnej dla dzieci strony oraz jednoczesne prowadzenie zajęć z
wykorzystaniem tekstów zawartych po drugiej stronie. Zawieszony na ścianie
materiał oraz regularnie puszczana określona muzyka z płyty pozwoli w miły
sposób wejść przedszkolakom w świat liter oraz czytania.
Uważam, że 24 kartowa publikacja o barwnych i śliskich
stronach jest przemyślana i przystosowana do pracy z dziećmi w wieku
przedszkolnym. Autorzy bardzo umiejętnie wykorzystali dziecięcą ciekawość oraz
zainteresowanie podejmowaniem coraz trudniejszych wyzwań, dzięki czemu szablony
poza nauką czytania oferują bogaty wymiar edukacyjny.
„Alfabet na start!” to insertujący materiał
edukacyjny pozwalający rozwinąć koncentrację, zmysł muzyczny, poczucie rytmu,
zainteresować pisaniem i czytaniem prostych słów. Będzie też bardzo przydatne w
edukacji logopedycznej w czasie nauki wymawiania głosek i sylab oraz intonacji
w czasie wymawiania określonych słów.
Płyta pozwala także na edukację muzyczną,
wprowadzenie dzieci w świat muzyki, zabawy słowem oraz głosem. Nauka kolejnych
piosenek pozwoli szybciej oswoić się z literami.
Zdecydowanie polecam zarówno do pracy z dzieckiem w
domu, jak i w przedszkolu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz