Etykiety

niedziela, 8 października 2017

Ewa Stadtmüller "Rymowanki zapraszanki"



Ewa Stadtmüller, Rymowanki zapraszanki. Zbiór utworów ułatwiających pracę z grupą w przedszkolu i żłobku, Książka z płytą CD, Kraków „CEBP” 2017
Schematyczność i zaczarowywanie rzeczywistości to elementy wprowadzania dzieci w codzienne przedszkolne obowiązki i oswajanie z nieznanym oraz jednoczesne rozwijanie wyobraźni i budowanie poczucia wspólnoty z grupą. Można to robić na różne sposoby: przez określoną zabawę, wspólne zajęcia, poznawanie świata. Dużą rolę odgrywa tu także muzyka pozwalająca z jednej strony pozytywnie wpłynąć na nastrój, a z drugiej budująca poczucie wspólnoty i bezpieczeństwa związanego ze świadomością następujących zmian. Muzyka nie bez powodu jest jednym z elementów edukacji i terapii. Stare powiedzenie głosi, że muzyka łagodzi obyczaje. Jest w tym tylko częściowa prawda. Muzyka nie tylko wpływa na temperament i nastrój odbiorców, twórców i odtwórców, ale i rozwija wiele umiejętności, przez co nie tylko muzyczne zajęcia czy muzykoterapia są ważnym elementem wychowania pozwalającym nie tylko rozwinąć zmysł słuchu, ale również na ujście negatywnych emocji, a także rozwijających cierpliwość, kreatywność, systematyczność, koncentrację i poczucie wspólnoty śpiewających.
W przypadku najmłodszych dzieci trening muzyczny rozwija umiejętność rozpoznawania różnic w barwie pomiędzy fonemami, rozwija koncentrację i zachęca do używania głosu, a przez to lepiej przygotowuje do mówienia, staje się elementem terapii wspomagającej rozwój mowy oraz pozwala na wzbogacanie słownictwa. Wpadające w ucho słowa i dźwięki staną się również ważnym elementem edukacji czytelniczej. Dobrze rozwinięta koncentracja oraz umiejętność odczytywania fonemów przekłada się na zaangażowanie w ćwiczenie czytania, a później poziom czytelnictwa. Zajęcia muzyczne wpływają także na poczucie wspólnoty, własnej wartości, pozwalają na kształtowanie nowych umiejętności oraz ćwiczenie przepony, co przekłada się na poziom dotlenienia mózgu. Z tych powodów muzykoterapia i wykorzystanie muzyki w czasie zwykłych zajęć w przedszkolu oraz w domu ma duże znaczenie w nauce i terapii. Bardzo ważne w takiej zabawie jest używanie piosenek, głosu oraz instrumentów, ćwiczenie oddechu oraz właściwej postawy. Regularne ćwiczenia pomagają na opanowanie rytmu oraz wprawnego posługiwania się instrumentami, co wpływa na poczucie własnej wartości, co z kolei przekłada się na sukcesy w innych dziedzinach.
Wstępem w takiej edukacji zawsze jest poznawanie różnych instrumentów, ich dźwięków i poszukiwanie takiego, na którym dziecko chętnie będzie grało oraz bogatej oferty piosenek dla dzieci. Warto zwrócić uwagę by były to melodie radosne, ponieważ każda melodia wpływają na nasz nastrój, a skoczne rytmy pomagają poprawić humor, wpłynąć na rytm serca, regulują oddech i sprawiają, że łatwiej się uczyć.
Niedawno pisałam o interesującej płycie ”Przedszkone nutki” z piosenkami Urszuli Kozłowskiej, od której książek zaczęła się nasza przygoda czytelnicza. Proste i jednocześnie bliskie dziecku sprawy zawarto w interesujących piosenkach, które znajdziemy na płycie pomagającej oswoić dzieci z przedszkolem pokazując, że jest to miejsce miłej zabawy, uczy dobrych obyczajów, odpowiedniego zachowania w towarzystwie, zachęcają do grupowej zabawy, oswajają z porami roku, pomagają dostrzegać uroki codzienności oraz różnorodności, zachęcają do pozytywnego patrzenia na świat, rozwijają uczucia patriotyczne, przybliżają polskie symbole narodowe. Utwory na każdą okazję doskonale sprawdzają się także w domu.
Podobnie jest z „Rymowankami zapraszankami” pozwalającymi zorganizować żłobkowe i przedszkolne zajęcia, pomagającymi zapamiętać kolejne czynności, dzięki czemu dzieci dowiadują się, że trzeba myć ręce i buzie przed posiłkiem, sprawdzić obecność, przywitać się. Poza utworami związanymi z poszczególnymi czynnościami w ciągu dnia znajdują się na płycie piosenki przybliżające cechy poszczególnych miesięcy, pór roku, świąt, a także będące tłem zabaw. Wspólne radosne śpiewanie zachęci do mówienie, stanie się dobrym wyjściem w terapii mutyzmu wybiórczego oraz różnego rodzaju dysfunkcji mowy. Ośmielone grupowym śpiewam dzieci będą częściej mówiły.
Całość bardzo przyjemna w odbiorze i pozwalająca wzbogacić codzienną zabawę oraz naukę. W zestawie znajdziemy płytę oraz książkę z tekstami piosenek oraz wskazówkami dla nauczycieli przedszkolnych. Płyta zawiera osiemnaście piosenek, a w książce pięćdziesiąt dziewięć utworów doskonale wkomponowujących się w życie przedszkolaków, a do tego zawiera dużo pozytywnej energii, pozytywnego spojrzenia na świat. Piosenki z jednej strony pozwalają na utrzymanie ładu, a z drugiej wprowadzają optymistyczny nastrój. Zdecydowanie polecam!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz