Ewa Stadtmüller, Rymowanki
zapraszanki. Zbiór utworów ułatwiających pracę z grupą w przedszkolu i żłobku, Książka z płytą CD, Kraków
„CEBP” 2017
Schematyczność i zaczarowywanie rzeczywistości to
elementy wprowadzania dzieci w codzienne przedszkolne obowiązki i oswajanie z
nieznanym oraz jednoczesne rozwijanie wyobraźni i budowanie poczucia wspólnoty
z grupą. Można to robić na różne sposoby: przez określoną zabawę, wspólne
zajęcia, poznawanie świata. Dużą rolę odgrywa tu także muzyka pozwalająca z
jednej strony pozytywnie wpłynąć na nastrój, a z drugiej budująca poczucie
wspólnoty i bezpieczeństwa związanego ze świadomością następujących zmian. Muzyka
nie bez powodu jest jednym z elementów edukacji i terapii. Stare powiedzenie
głosi, że muzyka łagodzi obyczaje. Jest w tym tylko częściowa prawda. Muzyka
nie tylko wpływa na temperament i nastrój odbiorców, twórców i odtwórców, ale i
rozwija wiele umiejętności, przez co nie tylko muzyczne zajęcia czy
muzykoterapia są ważnym elementem wychowania pozwalającym nie tylko rozwinąć
zmysł słuchu, ale również na ujście negatywnych emocji, a także rozwijających
cierpliwość, kreatywność, systematyczność, koncentrację i poczucie wspólnoty
śpiewających.
W przypadku najmłodszych dzieci trening muzyczny
rozwija umiejętność rozpoznawania różnic w barwie pomiędzy fonemami, rozwija
koncentrację i zachęca do używania głosu, a przez to lepiej przygotowuje do
mówienia, staje się elementem terapii wspomagającej rozwój mowy oraz pozwala na
wzbogacanie słownictwa. Wpadające w ucho słowa i dźwięki staną się również
ważnym elementem edukacji czytelniczej. Dobrze rozwinięta koncentracja oraz
umiejętność odczytywania fonemów przekłada się na zaangażowanie w ćwiczenie
czytania, a później poziom czytelnictwa. Zajęcia muzyczne wpływają także na
poczucie wspólnoty, własnej wartości, pozwalają na kształtowanie nowych
umiejętności oraz ćwiczenie przepony, co przekłada się na poziom dotlenienia
mózgu. Z tych powodów muzykoterapia i wykorzystanie muzyki w czasie zwykłych
zajęć w przedszkolu oraz w domu ma duże znaczenie w nauce i terapii. Bardzo
ważne w takiej zabawie jest używanie piosenek, głosu oraz instrumentów,
ćwiczenie oddechu oraz właściwej postawy. Regularne ćwiczenia pomagają na
opanowanie rytmu oraz wprawnego posługiwania się instrumentami, co wpływa na
poczucie własnej wartości, co z kolei przekłada się na sukcesy w innych
dziedzinach.
Wstępem w takiej edukacji zawsze jest poznawanie
różnych instrumentów, ich dźwięków i poszukiwanie takiego, na którym dziecko
chętnie będzie grało oraz bogatej oferty piosenek dla dzieci. Warto zwrócić
uwagę by były to melodie radosne, ponieważ każda melodia wpływają na nasz
nastrój, a skoczne rytmy pomagają poprawić humor, wpłynąć na rytm serca,
regulują oddech i sprawiają, że łatwiej się uczyć.
Niedawno pisałam o interesującej płycie ”Przedszkone
nutki” z piosenkami Urszuli Kozłowskiej, od której książek zaczęła się nasza
przygoda czytelnicza. Proste i jednocześnie bliskie dziecku sprawy zawarto w
interesujących piosenkach, które znajdziemy na płycie pomagającej oswoić dzieci
z przedszkolem pokazując, że jest to miejsce miłej zabawy, uczy dobrych
obyczajów, odpowiedniego zachowania w towarzystwie, zachęcają do grupowej
zabawy, oswajają z porami roku, pomagają dostrzegać uroki codzienności oraz
różnorodności, zachęcają do pozytywnego patrzenia na świat, rozwijają uczucia
patriotyczne, przybliżają polskie symbole narodowe. Utwory na każdą okazję
doskonale sprawdzają się także w domu.
Podobnie jest z „Rymowankami zapraszankami”
pozwalającymi zorganizować żłobkowe i przedszkolne zajęcia, pomagającymi
zapamiętać kolejne czynności, dzięki czemu dzieci dowiadują się, że trzeba myć
ręce i buzie przed posiłkiem, sprawdzić obecność, przywitać się. Poza utworami
związanymi z poszczególnymi czynnościami w ciągu dnia znajdują się na płycie
piosenki przybliżające cechy poszczególnych miesięcy, pór roku, świąt, a także
będące tłem zabaw. Wspólne radosne śpiewanie zachęci do mówienie, stanie się
dobrym wyjściem w terapii mutyzmu wybiórczego oraz różnego rodzaju dysfunkcji
mowy. Ośmielone grupowym śpiewam dzieci będą częściej mówiły.
Całość bardzo przyjemna w odbiorze i pozwalająca
wzbogacić codzienną zabawę oraz naukę. W zestawie znajdziemy płytę oraz książkę
z tekstami piosenek oraz wskazówkami dla nauczycieli przedszkolnych. Płyta
zawiera osiemnaście piosenek, a w książce pięćdziesiąt dziewięć utworów
doskonale wkomponowujących się w życie przedszkolaków, a do tego zawiera dużo
pozytywnej energii, pozytywnego spojrzenia na świat. Piosenki z jednej strony pozwalają na utrzymanie ładu, a z drugiej wprowadzają optymistyczny nastrój. Zdecydowanie polecam!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz