E-marketing. Współczesne trendy. Pakiet
startowy, red. Jarosław Królewski, Paweł Sala, wyd.2, Warszawa „PWN”
2016
Ostatnie lata to gwałtowny rozwój technologii
przebiegający zgodnie z prawem Moora. To nie może pozostać bez wpływu na ludzi,
ich społeczne zachowania, a co za tym idzie, również marketingowe nawyki. Nowe
formy komunikacji postawiły wiele firm nad przepaścią, przez którą można
zbudować most z odmiennego podejścia do własnej marki albo pozostać na krawędzi
przyzwyczajeń. Każdy wybór niesie ryzyko i od tego jak bardzo będziemy otwarci
oraz świadomi zachodzących zmian zależy byt firmy, która w nowych realiach musi
zaistnieć na rynku, dotrzeć do potencjalnych klientów, zainteresować produktem,
a później zachęcić do powracania, polecania znajomym. Możliwość tworzenia stron
internetowych - ulotek wpłynęła na możliwość dotarcia do szerszego grona
odbiorców, ale dopiero powstanie portali społecznościowych, możliwości
tworzenia platform wymiany informacji na prostych szablonach oraz
międzyludzkiego komunikowania się pozwoliła na wyjście poza schemat
jednostronnej komunikacji. Web 2.0 przyniósł wiele zmian w działaniach marketingowych
coraz bardziej zależnych od wykorzystywanego Internetu i o tych zmianach piszą
autorzy „E-marketingu” wprowadzającego czytelnika w świat nowoczesnego handlu
oraz kreowania wizerunku.
Autorzy „E-marketingu” zwracają uwagę na wiele
ważnych rzeczy i działań ważnych w świecie handlu opartego na wykorzystaniu
nowoczesnych technologii, a będących czymś nowym dla szerszego grona odbiorców
stawiających pierwsze kroki w docieraniu do odbiorców. Szerokie spojrzenie (od
tego czym jest marka po to w jaki sposób przekonać ludzi by sami reklamowali
markę) oraz bardzo prosty język sprawiają, że lektura jest przystępna dla
każdego czytelnika i pozwala laikom zrozumieć wiele zjawisk zachodzących w
przestrzeni wirtualnej. Poza możliwością wykorzystania wiedzy w handlu na pewno
wiele informacji przyda się także blogerom oraz internetowym artystom
poszukującym swoich odbiorców.
Książkę podzielono na cztery części. W pierwszej
znajdziemy ogólne informacje na temat marketingu w sieci oraz budowania marki.
Druga część zawiera szczegółowy opis poszczególnych narzędzi, możliwości ich
wykorzystania, uregulowań prawnych (ważnych także w przypadku działalności
fundacji i stowarzyszeń) oraz wpływu wyglądu i funkcjonowania platformy sprzedażowej
na sprzedaż. Trzecia część pozwala zgłębić wiedzę na temat metod zdobywania
wiedzy na temat procesów zachodzących w Internecie. Czwarta część skierowana
jest do praktyków poszukujących konkretnych rozwiązań pozwalających na
zacieśnienie współpracy między określonymi działami firmy i pokazanie jak ważne
jest posiadanie własnych specjalistów skupiających się na wzajemnej inspiracji
oraz mających możliwość przedyskutowania pomysłów i barier.
W pierwszej części znajdziemy tekst Pawła Tkaczyka,
specjalisty od budowania marki, autora poczytnego bloga o tej tematyce oraz
książek „Zakamarki marki” i „Grywalizacja. Dowiemy się od niego bardzo ważnej
rzeczy, z której często nie zdajemy sobie sprawy: „Marka jest jak pogoda –
zawsze jest „jakaś”, nawet kiedy nie jest najlepsza”. Autor wyjaśnia nam, co
jest ważne w budowani marki, jakie czynniki wpływają na to, że niektórzy ludzie
gotowi są promować kupowane przez nich produkty. Nie zabraknie tu spojrzenie na
znaczenie emocji klienta oraz wymaganie wysokiej jakości. Paweł Tkaczyk dzieli
się również wiedzą na temat tego, w jaki sposób podejmujemy decyzje.
Kolejny artykuł autorstwa Michała Dziekońskiego,
eksperta w zakresie strategii marketingowych i controllingu marketingowego, zawiera
opis trzech fal marketingu w Polsce, zmian z nimi związanych oraz prezentuje
pięć strategii w warunkach wirtualizacji rzeczywistości, istniejących obok
czterech klasycznych (penetracji rynku, rozwoju rynku, rozwoju produktu i
dywersyfikacji). Przedstawia również swoje spojrzenie na to, jak powinien
wyglądać model sukcesu w erze Marketingu 3.0.
Tomasz Surmacz pomaga zrozumieć najważniejsze
zagadnienia i wskaźniki związane z rynkiem internetowym w Polsce i na świecie.
Krzysztof Bełech analizuje wpływ Internetu na gospodarkę, zwracając szczególną
uwagę na rozwój e-usług oraz zmiany w profilu konsumenta oraz próbuje pokazać
jak w przyszłości może rozwijać się gospodarka.
Dominik Kaznowski dzieli się swoimi obserwacjami na
temat socjal mediów. W swoim artykule podkreśla znaczenie planowania, strategii
i uwarunkowań komunikacji w mediach społecznościowych. Paweł Kolenda zwraca
uwagę na rolę edukacji w środowisku online kładącej nacisk na zrozumienia oraz właściwe
wykorzystanie możliwości Internetu. Ta część pozwala laikom zrozumieć czym jest
e-marketing oraz odnaleźć się w świecie mediów.
W drugiej części szczególnie zainteresowały mnie
teksty o copywritingu oraz kampaniach internetowych w Internecie. Uważam także,
że bardzo cenne są informacje dotyczące przepisów prawnych dotyczących
wysyłania maili, pozyskiwania bazy odbiorców naszych treści. W tej części
znajdują się informacje na temat tego, co składa się na sukces, znaczeniu aplikacji
mobilnych i marketingu mobilnym, skuteczności kodów QR, muzyki, gier
reklamowych, e-commerce i marketingu e-mailowym z dokładnymi poradami, jak
najlepiej tworzyć newsletter zachęcający do odwiedzania strony i kupowania
produktów.
Trzecia, najkrótsza części, pomaga samodzielnie
zorganizować obserwacje mediów społecznościowych. Będzie ona przydatna zarówno
dla właścicieli firm, marketingowców, jak i badaczy rynku Internetowego.
Przyjrzenie się narzędziom i metodologii obserwacji pomaga w optymalnym doborze
narzędzi.
Czwarta część skupia się na realnych problemach i
prezentowaniu ich rozwiązania. Czytelnicy znajdą w niej podpowiedź a temat tego
z jakich narzędzi warto korzystać, jak wygląda obsługa klienta przez Internet,
jak wielkie znaczenie ma dobra platforma sprzedażowa Każdy tekst jest bardzo
ważny i pomaga nam wejść w świat wykorzystywania IT do wzrostu sprzedaży.
„E-marketing” to publikacja zawierająca teksty
napisane przez osoby od wielu lat pracujące w mediach internetowych,
e-biznesie, start-upach czy w branży technologicznej. Przejrzystość, prostota
publikacji sprawia, że możemy do niej zajrzeć, kiedy mamy określony problem.
Poza teorią autorzy dzielą się usystematyzowanym doświadczeniem, dzięki czemu także
osoby początkujące mogą bardzo dobrze odnaleźć się w tematyce i wykorzystać ją
w działaniach swojej firmy.
„E-marketing” (jak podtytuł wskazuje) to pakiet
startowy pozwalający wejść w tajniki e-marketingu. Na poszerzanie wiedzy
przyjdzie czas i autorzy podpowiadają po jakie pozycje jeszcze warto sięgnąć,
aby rozszerzyć te podstawowe informacje. Na pewno doskonałym uzupełnieniem będą
też książki o content marketingu, Google Adwords i Analytics, czyli
podstawowych narzędziach wspomagających promocję stron internetowych. „E-marketing”
pozwoli przygotować się czytelnikowi do tych poważniejszych książek.
Warto czytać publikacje na temat e-marketingu. Ja ostatnio znalazłam taki artykuł http://pracaelastyczna.pl/jak-wykorzystywac-media-spolecznosciowe-w-dzialaniach-marketingowych/ i też polecam się z nim zapoznać, gdyż świetnie jest tu opisany temat mediów społecznościowych
OdpowiedzUsuń