Bycie przedszkolakiem to bardzo poważna sprawa:
trzeba nie tylko rozwijać swoją wiedzę, ale też uczyć się odpowiedniego
zachowania w grupie i wśród obcych osób. O ile kilkulatek już zdaje sobie
sprawę na co może sobie pozwolić w domu i w towarzystwie najbliższych to nie do
końca zdaje sobie sprawę, w jaki sposób traktować innych w przedszkolu. „Kontrakt
dobrego zachowania” to pewnego rodzaju pomoc pozwalająca wprowadzić dzieci w świat odpowiednich zachowań i je im
przypominać. Uniwersalny zbiór zasad obowiązujących w każdej grupie
przedszkolnej sprawi, że normy społeczne obowiązujące w przedszkolu staną się
dla dzieci jasne i pozwolą na szybkie oswojenie się z nową sytuacją,
zaakceptowanie nowego otoczenia. Dzięki wywieszeniu w widocznym miejscu
przedszkolaki mogą podchodzić i oglądać oraz odświeżać sobie normy. Takie
widoczne dla dzieci treści są też bardzo dobrą pomocą dla nauczycieli, który
będzie miał do czego się odwołać.
W teczce znajdziemy: Plakat formatu A2 prezentujący
zbiór wszystkich zasad, 12 solidnych, śliskich kart formatu A4 zawierających po
jednej zasadzie (czytelna ilustracja z podpisem, co pokazuje obrazek) oraz 24
karty, które można wykorzystać do grania w memory. W czasie poszukiwania par
dzieci opowiadają co pokazują poszczególne ilustracje.
Na stronie wydawcy znajdziemy dokładną instrukcję do
gry:
„Gra składa się z kart, na których znajdują się
ilustracje z „Kontraktu dobrego zachowania”. Zadaniem dzieci jest wyszukiwanie
par kart, na których znajdują się takie same obrazki. Dzieci mogą grać w nią w
parach (losują obrazki naprzemiennie) lub też nauczyciel może organizować
zabawę z całą grupą (obrazki losują kolejni ochotnicy). Przed grą należy
przetasować karty i ułożyć je na równej powierzchni ilustracjami do dołu. Gracz
powinien odwrócić jednocześnie dwie karty i położyć je obrazkami do góry, tak
by wszyscy uczestnicy gry mogli zobaczyć, co się na nich znajduje. Jeśli dwie
odwrócone karty okażą się takie same – gracz określa, jaka zasada jest na nich
przedstawiona, a następnie odkłada je na bok i otrzymuje punkt. Jeśli dwie
karty mają inne obrazki – odkłada je dokładnie na to samo miejsce, w którym się
znajdowały, obrazkami ku dołowi. Gracze starają się zapamiętać, jakie
ilustracje zostały ponownie zakryte, po to, aby zwiększyć swoją szansę na
odnalezienie pasującej pary obrazków. Wygrywa uczestnik, który zgromadzi
najwięcej par. W wariancie, w którym nauczyciel pracuje z całą grupą dzieci,
rezygnujemy z elementu rywalizacji – ochotnik nie zatrzymuje kart dla siebie,
lecz eksponuje je w widocznym miejscu. Uwaga! Gdy dzieci grają w parach –
liczbę kart należy dostosować do ich możliwości i rozpocząć rozgrywanie od np.
sześciu kart, stopniowo zwiększając ich liczbę w kolejnych dniach”.
Całość jest przemyślana, dostosowana do wieku oraz
pozwala urozmaicić codzienne zajęcia przedszkolne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz