„Kochaj i pomóż dorosnąć. Jak pomóc dziecku ze
spektrum autyzmu wejść w dorosłe życie” to książka autorstwa dwóch bardzo
znanych specjalistek: dr Temple Grandin i dr Debrę Moore. Łączy je wiele i
jeszcze wiele dzieli. Pierwsza naukowo zajmuje się zwierzętami, a druga
psychologią, pierwsza jest samodzielną osobą z autyzmem, druga neurotypową.
Szczególnie duże znaczenie w tym duecie ma Temple Grandin, która zapoczątkowała
swoistą rewolucję w spojrzeniu na autyzm i tego, w jaki sposób można go pięknie
wykorzystać. Rok 2010 był czasem, kiedy do widzów trafił film pokazujący jej biografię
(Temple Grandin reż. Micka Jaksona), a jej wykłady w TED podbiły świat i
sprawiły, że stała się bardziej znana, a jej historia sprawiła, że rodzice
zaczęli w inny sposób patrzeć na swoje dzieci z autyzmem. Absolwentka
psychologii i doktor zootechniki specjalizująca się w zachowaniach zwierząt w
warunkach chowu stała się także promotorką wiedzy o autyzmie. Zdiagnozowana w
latach pięćdziesiątych w wieku dwóch lat przeszła długą drogę do samodzielności.
W swoich publikacjach dzieli się własnym doświadczeniem i motywuje rodziców do
walki o swoje dzieci z autyzmem i spektrum autyzmu. W polskim tłumaczeniu
ukazały się: „Mózg autystyczny. Podróż w głąb niezwykłych umysłów”, „Myślenie
obrazami oraz inne relacje z życia z autyzmem”, „Byłam dzieckiem autystycznym”,
„Zrozumieć zwierzęta. Wykorzystywanie tajemnic autyzmu do rozszyfrowania
zachowań zwierząt”( wraz z Catherine Johnson), „Zwierzęta czynią nas ludźmi” (z
Catherine Johnson), „Rozwiń swoją wyobraźnię. Myśl i twórz jak wynalazca”.
Doktor Debra Moore znana jest z wieloletniej
pracy z dziećmi, nastolatkami i dorosłymi ze spektrum autyzmu. Jest psychologiem
klinicznym specjalizującym się w pomocy pacjentom zrozumienia siebie, odrywać
własne mocne i słabe strony, pracy nad rozwijaniem samodzielności,
nadużywaniami, uzależnieniami. Posiada uprawnienia do diagnozowania autyzmu.
Te dwie badaczki okazały się świetnym, uzupełniającym
się duetem pomagającym nieco inaczej spojrzeć na diagnozę i pomoc. Uświadamiają
czytelników, że za rozwój każdej jednostki odpowiedzialnych jest wiele ludzi, a
nie tylko rodzice. Całość podzielono na trzy części. Pierwsza ma przywrócić
rodzicom nadzieję, na to, że ich własne dzieci mogą być samodzielne. Znajdziemy
tu garść rad na temat tego jakie podejście do uczenia jest skuteczne i na jakie
umiejętności musimy zwracać uwagę, jakie uznać za priorytetowe, jak wykorzystać
mocne strony naszych dzieci, aby mogły kiedyś odnaleźć się na rynku pracy.
Pojawią się tu historie uwalniania dzieci od złych przyzwyczajeń, przykłady
nakłaniania ich do rozwijania umiejętności, walkę o każdy mały kroczek ku
dorosłości.
Druga część to zbiór przykładów, w jaki sposób
nakłonić dzieci do ciągłego wychodzenia ze strefy komfortu, w jaki sposób pracować
z lękami i ze zniechęceniem, jak motywować, pokazywać, wspierać w każdym kroku
oraz jakim zagrożeniem dla osób z autyzmem są gry. Temu ostatniemu tematowi
poświęcono ponad pięćdziesiąt stron. Znajdziemy tu opisy różnorodnych gier,
oznak uzależnienia, sposobów wychodzenia z niego, możliwości szukania wsparcia.
Trzecia część uświadamia nas, jakie podstawowe
umiejętności musi posiadać każdy z nas, aby mógł być samodzielny: od przygotowania
posiłków, przez dbanie o higienę, utrzymywanie czystości w otoczeniu, robienie
zakupów, samodzielne mieszkanie, chodzenie do pracy, po korzystanie z
komunikacji publicznej i prowadzenie samochodu. Każda umiejętność traktowana
jest tu z dużą powagą. Autorki uświadamiają jak niesamowicie ważne jest
zadbanie o każdy element rozwoju, jak wielkim problemem może być geniusz bez
umiejętności znalezienia pracy i utrzymania jej.
W publikacji tej znajdziemy wiele historii osób
z ZA oraz ich matek. Poznamy drogę każdej z tych osób do samodzielności,
dowiemy się jak wielkie znaczenie ma włączenie dziecka w codzienne czynności:
od zakupów, sprzątania, przygotowania posiłków po pracę i wolontariat. Wszyscy
jednoznacznie podkreślają znaczenie kontaktu dzieci z innymi osobami, znaczenia
wsparcia sąsiadów i lokalnych społeczności w rozwoju, a także nauczycieli
otwartych na autyzm.
„Kochaj i pomóż dorosnąć” to publikacja, po
którą powinien sięgnąć każdy rodzic, ponieważ pozwala uświadomić sobie jak
ważne są czasami zwyczajne rzeczy i czynności, a nie same świetne oceny.
Znajdziemy tu wiele cennych wskazówek, w jaki sposób rozwijać kompetencje społeczne
naszych pociech oraz jak rozwinąć ich pewność siebie na rynku pracy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz