SPEKTRUM AUTYZMU PRO, specjalistyczny
program multimedialny dla nauczycieli i terapeutów, to nowość od wydawnictwa
Nowa Era. Przeznaczony do wspierania terapii dzieci ze spektrum autyzmu,
stanowi również przydatne narzędzie w pracy terapeutycznej z dziećmi, u których
występują trudne zachowania. Blisko 300 multimedialnych ćwiczeń, 40
przykładowych scenariuszy zajęć, 50 filmów animowanych i specjalna aplikacja
terapeuty - to tylko niektóre z elementów nowatorskiego programu. Każdy zestaw
zawiera dodatkowo tablet, a dwustanowiskowa licencja umożliwia pracę na różnych
urządzeniach w tym samym czasie.
SPEKTRUM AUTYZMU PRO to profesjonalny program multimedialny wspierający rozwój kompetencji
emocjonalno-społecznych i komunikacyjnych u dzieci ze spektrum autyzmu.
Przeznaczony jest do pracy indywidualnej i w małych grupach na zajęciach
terapeutycznych, rewalidacyjnych oraz dydaktycznych. Rekomendowany jest do
pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i szkolnym. Co ważne, może być on również
stosowany w terapii dzieci, u których występują trudne zachowania, czyli np.
problemy w nawiązywaniu relacji, kłopoty z dostosowaniem się do zasad
panujących w grupie, trudności w rozpoznawaniu emocji u siebie i innych, czy z
ich regulacją.
- W ostatnich latach zauważalnie wzrosła
liczba dzieci diagnozowanych w kierunku spektrum autyzmu. Obserwujemy także
większą liczebność uczniów przejawiających różnorodne trudne zachowania. Obu
tym grupom niezbędne jest wsparcie w zakresie rozwoju kompetencji
emocjonalno-społecznych i komunikacyjnych. W odpowiedzi na potrzeby dzieci oraz
ich nauczycieli i terapeutów wspólnie z autorkami programu stworzyliśmy
specjalistyczne narzędzie i pomoc dydaktyczną – skuteczne w pracy
terapeutycznej i atrakcyjne dla uczniów - komentuje Katarzyna Sirak, pedagog specjalny i
terapeutka, odpowiedzialna za wartość merytoryczną programów cyfrowych
wydawnictwa Nowa Era.
Koncepcja programu odpowiada diagnozowanej
u dzieci ze spektrum autyzmu triadzie zaburzeń, a więc program może być
stosowany zarówno w terapii metodą dyrektywną jak i niedyrektywną. Autorki –
doświadczone terapeutki, nauczycielki, wykładowczynie – zebrały i opisały
wiedzę, jak w skuteczny sposób stymulować rozwój zaburzonych funkcji
niezależnie od stosowanych metod terapeutycznych.
Celem programu jest oddziaływanie w trzech
obszarach: rozpoznawanie i wyrażanie emocji, poszerzanie kompetencji
komunikacyjnych oraz funkcjonowanie społeczne. W skład SPEKTRUM AUTYZMU PRO
wchodzi m.in. blisko 300 multimedialnych ćwiczeń na pendrivie i na
karcie SD (do wykorzystania na laptopie oraz na tablecie dołączonym do
zestawu), program Kreator Komiksów do samodzielnego tworzenia komiksów z
możliwością ich wydruku oraz 40 przykładowych scenariuszy zajęć
terapeutycznych wraz z kartami emocji i kartami pracy. Dzięki
unikatowemu rozwiązaniu zawierającemu ponad 50 filmów animowanych,
modelujących zachowania społeczne, dzieci mogą samodzielnie decydować o
zakończeniu historyjki. Co ważne, program pozwala również na indywidualizację
pracy z poszczególnymi dziećmi m.in. poprzez wybór głosu lektora, zmianę
wyglądu komunikatów, wybór postaci towarzyszących dziecku w zajęciach i
możliwość wyłączania dźwięków. Jego twórcy zadbali także o atrakcyjny system motywacyjny
– po zakończeniu każdego zadania mali użytkownicy uzyskują animowaną informację
zwrotną, a w trakcie pracy – komunikat dźwiękowy i wizualny.
Ewa Śniegowska, oligofrenopedagog,
certyfikowany terapeuta behawioralny i współautorka programu zwraca uwagę na przejrzystość formy i jego
atrakcyjność wizualną: Większość dzieci z ASD pozytywnie reaguje na
metody nauczania oparte na bodźcach wizualnych. Program multimedialny SPEKTRUM
AUTYZMU PRO dzięki swojej formie jest łatwy do zrozumienia – uporządkowany,
przejrzysty i prosty. Dzięki obrazom, nagraniom dźwiękowym i animowanym filmom
jest również atrakcyjny. Jego struktura pozwala na szeroko pojętą
indywidualizację, która ma ogromne znaczenie w terapii dzieci z ASD.
Ćwiczenia multimedialne zostały
opracowane po konsultacji z dziećmi. To właśnie dzieci decydowały
m.in. o doborze postaci przewodnich – wyglądzie, cechach i wypowiedziach
wirtualnych towarzyszy użytkownika programu. Współdecydowały również o stylu
grafiki. Fakt, że dzieci miały bezpośredni wpływ na wiele aspektów programu, a
także tematyka ściśle związana z dziecięcą codziennością to z pewnością ogromne
walory tego narzędzia. Każdy zestaw zawiera także przewodnik metodyczny
opracowany przez autorki oraz innych doświadczonych terapeutów.
Agnieszka Drabata, oligofrenopedagog,
terapeuta integracji sensorycznej oraz pracownik naukowy w Zakładzie Pedagogiki
Specjalnej Instytutu Pedagogiki na Uniwersytecie Gdańskim podkreśla: SPEKTRUM AUTYZMU PRO to
narzędzie, dzięki któremu proces nauczania może przebiegać efektywniej,
jednocześnie sprawiając uczestnikom zajęć wiele radości. Dostosowanie zadań i
form pracy do dominującego stylu uczenia się tej grupy uczniów, przy
jednoczesnym uwzględnieniu pracy w grupach obok działań indywidualnych, zdecydowanie
ułatwi nauczycielom i terapeutom, stosującym program, realizację celu,
który założyli jego autorzy – pomoc w lepszym komunikowaniu się z
podopiecznymi z autyzmem oraz efektywniejszej z nimi współpracy.
W zależności od preferencji dziecka lub
wyposażenia placówki, program pozwala na pracę na dwóch urządzeniach w tym
samym czasie (czyli na komputerze i dołączonym do zestawu tablecie),
współpracuje też z monitorem interaktywnym, rzutnikiem i tablicą interaktywną.
Aby umożliwić terapeucie śledzenie postępów dziecka i dokumentowanie przebiegu
terapii (zapisywanie nagrań i zdjęć) do programu dołączona jest aplikacja
terapeuty. W poszczególnych ćwiczeniach zastosowano losowy dobór przykładów i
tym samym uzyskano zmienny materiał ilustracyjny i układ odpowiedzi.
SPEKTRUM AUTYZMU PRO jest wyrobem medycznym i uzyskał on pozytywną ocenę kliniczną,
która gwarantuje wysoką jakość produktu oraz stały monitoring procesu
użytkowania.
- Program SPEKTRUM AUTYZMU PRO wspiera
zarówno rozwój emocjonalny jak i społeczny dziecka. Zwraca uwagę na wiele
ważnych aspektów od ogólnych do bardziej szczegółowych: począwszy od sytuacji
wywołujących określone emocje po ton głosu, po którym można ocenić stan
emocjonalny - podkreśla Magdalena Mętkowska-Walewska, psycholog, autorka
opinii klinicznej - Program jest tak skonstruowany, że korzystający z
niego uczeń część ćwiczeń może wykonać samodzielnie. Jest również pewna grupa
zadań wymagająca interakcji z terapeutą, co czyni ten program wielofunkcyjnym. Specjaliści
korzystający z programu z pewnością docenią liczne scenariusze zajęć, które
stanowią bogatą bazę pomysłów do pracy - dodaje.
Program SPEKTRUM AUTYZMU PRO to kolejny
produkt multimedialny z cenionej serii EduSensus wydawnictwa Nowa Era,
w ramach której ukazały się programy do diagnozy
i terapii logopedycznej i dyslektycznej. Producentem programów z serii
EduSensus jest firma Young Digital Planet.
Więcej informacji na
temat SPEKTRUM AUTYZM PRO można znaleźć na stronie eduSensus SPEKTRUM AUTYZMU PRO
SPEKTRUM AUTYZMU PRO
Specjalny program multimedialny
dla
nauczycieli i terapeutów, przeznaczony
do wspierania terapii dzieci ze spektrum
autyzmu
Agata Burczyk,
Agnieszka Mitoraj-Hebel,
Ewa Śniegowska
Wydawnictwo Nowa Era
Premiera: 2 kwietnia 2020
O Autorkach
Ewa Śniegowska - magister oligofrenopedagogiki na
Uniwersytecie Gdańskim, wyspecjalizowana w pracy z dzieckiem z autyzmem. Odbyła
wiele szkoleń i kursów dotyczących terapii dzieci z ASD. W Gdańskiej Wyższej
Szkole Humanistycznej ukończyła studia podyplomowe z zakresu terapii
pedagogicznej. Jest certyfikowaną terapeutką behawioralną i podlega stałej
superwizji. Od 26 lat pracuje jako nauczyciel w Specjalnym Ośrodku
Rewalidacyjno-Wychowawczym dla Dzieci i Młodzieży z Autyzmem w Gdańsku. Działa
również w Stowarzyszeniu Pomocy Osobom Autystycznym w Gdańsku – diagnozuje w
kierunku autyzmu i zespołu Aspergera dzieci i młodzież z całej Polski. Ma także
doświadczenie w prowadzeniu szkoleń w zakresie wiedzy dotyczącej dzieci z
autyzmem i zespołem Aspergera oraz terapii behawioralnej.
Agata Burczyk - absolwentka Gdańskiego Uniwersytetu
Medycznego (zdrowie publiczne) oraz Gdańskiej Wyższej Szkoły Humanistycznej
(pedagogika ogólna). Ukończyła również studia podyplomowe na kierunku Edukacja
i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną na Uniwersytecie
Gdańskim. Przez kilka lat współpracowała ze Stowarzyszeniem Pomocy Osobom
Autystycznym w Gdańsku, gdzie prowadziła terapię dzieci z autyzmem. Od 9 lat
pracuje w szkole podstawowej jako nauczyciel w klasie specjalnej z uczniami z
autyzmem. Na co dzień współpracuje ze Specjalnym Ośrodkiem Rewalidacyjno-
Wychowawczym dla Dzieci i Młodzieży z Autyzmem w Gdańsku.
Agnieszka Mitoraj-Hebel - studiowała pedagogikę specjalną na
Uniwersytecie Gdańskim. Od 20 lat jest związana zawodowo i emocjonalnie z ideą
integracji. Pracuje jako nauczyciel wspomagający w szkole podstawowej.
Ukończyła kursy kwalifikacyjne z zakresu socjoterapii, terapii pedagogicznej
oraz integracji sensorycznej. Wielokrotnie organizowała ogólnopolskie
konferencje z dziedziny nauczania i wychowania integracyjnego, a także
prowadziła szkolenia i warsztaty dotyczące pracy z uczniami o specjalnych
potrzebach edukacyjnych.
O Nowej Erze
Nowa Era to największe w Polsce
wydawnictwo edukacyjne z kompleksową i nowoczesną ofertą obejmującą wszystkie
etapy edukacyjne i wszystkie przedmioty, w tym także języki obce, oraz
największy w Polsce wybór kartografii szkolnej. Ofertę Grupy Nowa Era
uzupełniają nowoczesne rozwiązania informatyczne i oprogramowanie wspomagające
zarządzanie oświatą (firma VULCAN), a od 2017 roku także produkty z obszaru
specjalnych potrzeb edukacyjnych. W dziedzinie tego typu rozwiązań produkty
stworzone przez firmę Young Digital Planet, a obecnie oferowane przez Nową Erę,
są absolutnymi liderami rynku.
Nowa Era to również wydawca najstarszego w
Europie czasopisma literackiego dla najmłodszych „Świerszczyk”, oraz
dwujęzycznego magazynu edukacyjnego dla dzieci i młodzieży „National Geographic
Odkrywca”.
Moim zdaniem bardzo fajnie opisany problem. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuń