Etykiety

wtorek, 18 sierpnia 2015

Edward de Bono "Myślenie lateralne"



http://www.studioemka.com.pl/index.php?page=p&id=560
Edward de Bono, Myślenie lateralne. Czym jest i jak wiele znaczy, tł. Lilianna Grzegrzółka, Warszawa „Studio Emka” 2015
„Czy ty potrafisz logicznie myśleć?” – odbiorcami takich pytań są ludzie, którzy łamią wszelkie kanony, burzą dawne porządki, próbują wypracować nowe metody patrzenia na problem. Logiczne myślenie jest synonimem sukcesu, ale czy ten sukces gwarantuje? Na pewno zapewnia powiększanie wiedzy, ale czasami posiadana wiedza może być błędnym kołem. Dowodem na to może być spojrzenie na miejsce Ziemi we wszechświecie: planeta w centrum kosmosu sprawiała naukowcom wiele problemu w prowadzeniu obliczeń, wytyczaniu dróg gwiazd i planet, które nie miały prostych tras. Wiły się i plątały po dziwnych szlakach wokół malutkiej planety zamieszkałej przez istoty myślące. Nie bez przyczyny o odkryciu Kopernika mówi się „rewolucja”. Owo podejście do zagadnienia wymagało odmiennego spojrzenia, szukania nowych dróg, zmiany perspektywy patrzenia, porzucenia znanych teorii i poszukanie swojej własnej. To wymagało myślenia lateralnego.
Otwarcie się na odmienne rozwiązania, szukanie możliwości odmiennego spojrzenia na świat, dziecięce zdziwienie, próba odkrywania otoczenia i ciągłe podważanie odkryć autorytetów, elastyczność, pomysłowość prowadzą do tworzenia nowych sposobów patrzenia na otoczenie, możliwość rozwiązywania problemów. Takie twórcze, odmienne myślenie niezbędne jest na rynku pracy. Najbardziej wynagradzani są ci, którzy potrafią przekonać do swoich innowacji, które w każdej dziedzinie są poszukiwane, a często niestety ograniczają się do lekkiego poszerzania starych koncepcji.
Edward de Bono zauważa, że nowe pomysły w wielu przypadkach przepadają, ponieważ ludzie boją się inwestować się w nie pieniądze. Sporo pomysłów musiało czekać wiele lat, by móc odnieść sukces, a jeszcze więcej po prostu przepadło. Mimo tego warto rozwijać u siebie twórcze myślenie.
Książkę polecam wszystkim, którzy pragną rozwinąć u siebie wrażliwość na różnorodne sposoby rozwiązywania problemów, szukania nowych dróg pozwalających zaoszczędzić czas i pieniądze. Wykorzystywanie nietypowych narzędzi szczególnie przydatne jest w marketingu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz