Edward de Bono, Myślenie lateralne. Czym jest i jak wiele
znaczy, tł. Lilianna Grzegrzółka, Warszawa „Studio Emka” 2015
„Czy ty potrafisz logicznie myśleć?” – odbiorcami takich pytań są
ludzie, którzy łamią wszelkie kanony, burzą dawne porządki, próbują wypracować
nowe metody patrzenia na problem. Logiczne myślenie jest synonimem sukcesu, ale
czy ten sukces gwarantuje? Na pewno zapewnia powiększanie wiedzy, ale czasami
posiadana wiedza może być błędnym kołem. Dowodem na to może być spojrzenie na miejsce
Ziemi we wszechświecie: planeta w centrum kosmosu sprawiała naukowcom wiele
problemu w prowadzeniu obliczeń, wytyczaniu dróg gwiazd i planet, które nie
miały prostych tras. Wiły się i plątały po dziwnych szlakach wokół malutkiej
planety zamieszkałej przez istoty myślące. Nie bez przyczyny o odkryciu
Kopernika mówi się „rewolucja”. Owo podejście do zagadnienia wymagało
odmiennego spojrzenia, szukania nowych dróg, zmiany perspektywy patrzenia, porzucenia
znanych teorii i poszukanie swojej własnej. To wymagało myślenia lateralnego.
Otwarcie się na odmienne rozwiązania, szukanie możliwości odmiennego
spojrzenia na świat, dziecięce zdziwienie, próba odkrywania otoczenia i ciągłe
podważanie odkryć autorytetów, elastyczność, pomysłowość prowadzą do tworzenia
nowych sposobów patrzenia na otoczenie, możliwość rozwiązywania problemów.
Takie twórcze, odmienne myślenie niezbędne jest na rynku pracy. Najbardziej
wynagradzani są ci, którzy potrafią przekonać do swoich innowacji, które w
każdej dziedzinie są poszukiwane, a często niestety ograniczają się do lekkiego
poszerzania starych koncepcji.
Edward de Bono zauważa, że nowe pomysły w wielu przypadkach przepadają,
ponieważ ludzie boją się inwestować się w nie pieniądze. Sporo pomysłów musiało
czekać wiele lat, by móc odnieść sukces, a jeszcze więcej po prostu przepadło.
Mimo tego warto rozwijać u siebie twórcze myślenie.
Książkę polecam wszystkim, którzy pragną rozwinąć u siebie wrażliwość na
różnorodne sposoby rozwiązywania problemów, szukania nowych dróg pozwalających
zaoszczędzić czas i pieniądze. Wykorzystywanie nietypowych narzędzi szczególnie
przydatne jest w marketingu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz