Dla wydawnictwa MG przygotował
książkę Zatrzymani w kadrze – subiektywny
portret dziewięciu wybitnych polskich operatorów: Jerzego Lipmana, Jerzego
Wójcika, Witolda Sobocińskiego, Jana Laskowskiego, Mieczysława Jahody, Edwarda
Kłosińskiego, Jacka Petryckiego, Piotra Sobocińskiego i Pawła Edelmana.
Operatorzy polscy są cenieni na całym świecie. Ich siła polega na tym, że mają wykształcenie artystyczne. Wiedzą o wiele więcej niż to, jakich użyć filtrów czy jak ustawić światło. Mają udział w całościowym powstawaniu formy filmowej. Wspólnie z reżyserami odnoszą zwycięstwa lub ponoszą porażki. Są partnerami, a nie technikami. Fakt, że są takie polskie filmy, które zostały zauważone w świecie, zawdzięczamy nie tylko talentowi reżyserów, ale i temu, że owe dzieła zostały pięknie zrobione przez operatorów. – mówi Witold Sobociński
Bartosz Michalak pokazuje
twórców, którzy sprawili, że pewne kadry zostaną nam w głowie do końca życia:
Zygmunt Malanowicz „biegnący” po jeziorze w Nożu
w wodzie Jerzego Lipmana i Romana Polańskiego, płonące lampki spirytusu w Popiele i diamencie Jerzego Wójcika i
Andrzeja Wajdy, wisielcy z Rękopisu
znalezionego w Saragossie Mieczysława Jahody i Wojciecha Jerzego Hasa,
piękna, smutna twarz Lucyny Winnickiej w Pociągu
Jana Laskowskiego i Jerzego Kawalerowicza, Elżbieta Czyżewska i rozpędzona
karuzela we Wszystko na sprzedaż
Witolda Sobocińskiego i Andrzeja Wajdy, Krystyna Janda i Bogusław Sobczuk na
korytarzu telewizji w Człowieku z marmuru
Edwarda Kłosińskiego i Andrzeja Wajdy, Jerzy Stuhr odwracający kamerę na siebie
w Amatorze Jacka Petryckiego i
Krzysztofa Kieślowskiego, Maja Komorowska i scena dziadów w Lawie Piotra Sobocińskiego i Krzysztofa
Kieślowskiego czy Krystyna Janda nad Wisłą i w pustym pokoju w Tataraku Pawła Edelmana i Andrzeja
Wajdy.
Zatrzymani w kadrze będą
mieli premierę 31 sierpnia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz