Etykiety

środa, 13 września 2017

Mira Białkowska "Instrumenty dęte, szarpane.. fraszkami przyodziane" il. Agnieszka Kazała



Mira Białkowska, Instrumenty dęte, szarpane.. fraszkami przyodziane, il. Agnieszka Kazała, Warszawa „Białe Pióro” 2017
Stare powiedzenie głosi, że muzyka łagodzi obyczaje. Jest w tym tylko częściowa prawda. Muzyka nie tylko wpływa na temperament i nastrój odbiorców, twórców i odtwórców, ale i rozwija wiele umiejętności, przez co zajęcia muzyczne czy muzykoterapia są ważnym elementem wychowania pozwalającym nie tylko rozwinąć zmysł słuchu, pozwolić na ujście negatywnych emocji, ale i rozwijających cierpliwość, kreatywność, systematyczność, koncentrację.
W przypadku najmłodszych dzieci trening muzyczny rozwija umiejętność rozpoznawania różnic w barwie pomiędzy fonemami, rozwija koncentrację i zachęca do używania głosu, a przez to lepiej przygotowuje do mówienia, staje się elementem terapii wspomagającej rozwój mowy. Dobrze rozwinięta koncentracja oraz umiejętność odczytywania fonemów przekłada się na zaangażowanie w ćwiczenie czytania, a później poziom czytelnictwa. Zajęcia muzyczne wpływają także na poczucie wspólnoty, własnej wartości, pozwalają na kształtowanie nowych umiejętności oraz ćwiczenie przepony, co przekłada się na poziom dotlenienia mózgu. Z tych powodów muzykoterapia ma duże znaczenie w nauce i terapii. Bardzo ważne w takiej zabawie jest używanie piosenek, głosu oraz instrumentów, ćwiczenie oddechu oraz właściwej postawy. Regularne ćwiczenia pomagają na opanowanie rytmu oraz wprawnego posługiwania się instrumentami, co wpływa na poczucie własnej wartości, co z kolei przekłada się na sukcesy w innych dziedzinach.
Wstępem w takiej edukacji zawsze jest poznawanie różnych instrumentów i poszukiwanie takiego, na którym dziecko chętnie będzie grało. Nasze pociechy poznają wówczas wiele nowych nazw, które być może będzie trudno im zapamiętać. Mira Białkowska ze swoim tomikiem „Instrumenty dęte, szarpane… fraszkami przyodziane” z ilustracjami Agnieszki Kazały wychodzi naprzeciw potrzebom dzieci uczestniczących w edukacji muzycznej. W książce znajdziemy utwory opisujące osiemnaście instrumentów oraz głos. Trzy-, czterowersowe utwory doskonale oddają urodę wielu instrumentów, pozwalają zdobyć podstawową wiedzę, pomagają tworzyć skojarzenia, wskazują popełniane błędy oraz sposób gry na nich. Proste rysunki do pokolorowania, fraszki z krótkim opisem sposobu użycia lub podstawowych informacji o pochodzeniu i wyglądzie oraz skojarzeniami pomogą naszym pociechom oswoić się ze słownictwem oraz nauczą rozpoznawać instrumenty.
Niedługie utwory, duża czcionka oraz ilustracje do kolorowania sprawią, że dzieci chętnie będą korzystać z książki. Dzięki własnemu wkładowi przez współtworzenie ilustracji stanie się ona poniekąd książką, której będą współautorami mogącymi pobawić się barwami. Publikacja doskonale sprawdzi się jako uzupełnienie edukacji muzycznej w przedszkolu i dla uczniów nauczania początkowego.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz