Etykiety

poniedziałek, 1 lutego 2021

Jennifer Moore-Mallinos "Co zrobisz, gdy...?Pytania, które warto sobie zadać" il. Andy Catling


Uczenie dziecka właściwych postaw oraz rozwijanie wrażliwości etycznej to jedne z ważniejszych celów wychowawczych. Wskazywanie problemów, zachęcanie do refleksji pozwala uwrażliwić na własne i cudze potrzeby, przy czym cudze mogą być też własnymi, kiedy spojrzymy na nie przez pryzmat imperatywu kategorycznego Kanta (Postępuj tak, jakbyś chciał, aby inni postępowali wobec ciebie). Niesamowicie ważne jest tu podejście Korczakowskie, w którym dziecko traktuje się z szacunkiem i powagą, zachęca się je do poszukiwania odpowiedzi i odkrywania obszarów problematycznych oraz umiejętności stawiania granic. Mały człowiek ma tu rozumieć potrzeby innych, ale też nie musi być grzeczne, kiedy ktoś narusza jego sferę prywatną, znęca się nad nim.
W rozwijaniu pozytywnej wrażliwości etycznej pomocna będzie książka „Co zrobisz, gdy… Pytania, które warto sobie zadać” autorstwa Jennifer Moore-Mallinos. Pisarka przez dziesięć lat pracowała jako pracownica socjalna zajmując się dziećmi wykorzystywanymi seksualnie, mających doświadczenia z przemocą w rodzinie. Od dziesięciu lat pisze książki wprowadzające młodych czytelników w sytuacje rodzinne, pokazujące im jak powinny wyglądać dobre relacje społeczne, w jaki sposób stawiać granice, w jaki sposób przestrzegać zasad społecznych, czyli wprowadza dzieci w świat problemów etycznych, budowania prawidłowych więzi, dbania o własne bezpieczeństwo i poczucie właściwych wyborów przy jednoczesnej umiejętności dostrzegania problemów z punktu widzenia innej osoby oraz dążenia do samodzielności. Polskim czytelnikom znana jest ze świetnej publikacji „Umiem to zrobić!”. Teraz czas na kolejną jej książkę. Moim zdaniem jeszcze lepszą niż poprzednia, bo wprowadzająca dzieci w obszar dbania o własne bezpieczeństwo i uczciwości.
W książce „Co zrobisz, gdy… Pytania, które warto sobie zadać” znajdziemy aż czterdzieści osiem problemów bliskich dzieciom. Autorka porusza kwestie szkolne i domowe. Wchodzimy w świat odpowiedzialności za własne czyny, umiejętności dążenia do celu, ponoszenia konsekwencji, umiejętności przyznania się do winy, świadomości, kiedy i w jaki sposób zachować bezpieczeństwo. Mamy tu problemy, które były obecne i w naszym dzieciństwie, ale też pojawiają się kwestie związana z najnowszymi technologiami, funkcjonowaniem z wykorzystaniem technologii web 2.0, czyli wchodzenia na zakazane strony, hejtu. Autorka bardzo ładnie podsuwa dziecku ważne tematy i zachęca do zastanowienia, a następnie młody czytelnik dostaje odpowiedź, jakie powinno być określone zachowanie. I tym sposobem dziecko zrozumie, dlaczego chodzenie na skróty to nie jest dobry sposób na dobre relacje, że czasami warto poświęcić więcej energii, aby pomóc koleżance czy koledze w zrozumieniu materiału, bo kiedyś i my możemy potrzebować podobnego wsparcia zamiast możliwości ściągnięcia na sprawdzianie. Pojawia się tu też problem zapraszania na urodziny, znalezienia zagubionego psa, nieznajomych próbujących nakłonić do otwarcia drzwi, dokarmiania zwierzaków ludzkim jedzeniem, prawidłowego zachowania w miejscach kultury, zażywania lekarstw, udzielania pierwszej pomocy, zabaw niebezpiecznymi przedmiotami, szacunku do cudzej prywatności i własności. Dziecko z jednej strony uczy się, w jaki sposób powinno zachować się wobec innych, a z drugiej strony, w jaki sposób stawiać granice ludziom, dzielić się, współpracować, dbać o estetykę otoczenia. Świetna publikacja z bliskimi dziecku problemami. Dużym plusem jest tu uniwersalne podejście. Nie mamy tu nacisku na żadną religię czy poglądy polityczne, ale na kształtowanie dobrych relacji społecznych. Każdy problem zamieszczono na dwóch sąsiadujących stronach. Na lewej stronie pytania, a na prawej odpowiedź, dzięki czemu wszystko jest przejrzyste.
Pracując z tą publikacją można podejść na różne sposoby: albo wyszykujemy problemów aktualnych, czyli takich, które właśnie dziecku się przydarzają albo przygotowujemy dziecko na takie wydarzenia. Uważam, że drugie podejście może być bezpieczniejsze, ponieważ młody czytelnik będzie miał okazję teoretycznie zastanowić się, w jaki sposób postąpić, gdy będzie miał do czynienia z określoną sytuacją, dowie się, w jaki sposób zapewnić sobie i innym bezpieczeństwo, w jaki sposób zachować się uczciwie i że sam ma prawo do wymagania od innych takiej uczciwości. Publikacja może być punktem wyjścia do pracy z przedszkolakami i uczniami. Pozwoli na przeprowadzenie zajęć z etyki.
Całość wzbogacona prostymi, estetycznymi i o ciepłych kolorach ilustracjami znanego rysownika Andyego Catlinga. Dobrze zszyte strony oprawiono w solidną okładkę, dzięki czemu publikacja jest trwała i estetyczna. Zdecydowanie polecam.








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz