Uczenie dziecka właściwych postaw oraz rozwijanie wrażliwości etycznej to jedne z ważniejszych celów wychowawczych. Wskazywanie problemów, zachęcanie do refleksji pozwala uwrażliwić na własne i cudze potrzeby, przy czym cudze mogą być też własnymi, kiedy spojrzymy na nie przez pryzmat imperatywu kategorycznego Kanta (Postępuj tak, jakbyś chciał, aby inni postępowali wobec ciebie). Niesamowicie ważne jest tu podejście Korczakowskie, w którym dziecko traktuje się z szacunkiem i powagą, zachęca się je do poszukiwania odpowiedzi i odkrywania obszarów problematycznych oraz umiejętności stawiania granic. Mały człowiek ma tu rozumieć potrzeby innych, ale też nie musi być grzeczne, kiedy ktoś narusza jego sferę prywatną, znęca się nad nim.
W rozwijaniu pozytywnej wrażliwości etycznej pomocna będzie książka „Co zrobisz,
gdy… Pytania, które warto sobie zadać” autorstwa Jennifer Moore-Mallinos.
Pisarka przez dziesięć lat pracowała jako pracownica socjalna zajmując się
dziećmi wykorzystywanymi seksualnie, mających doświadczenia z przemocą w
rodzinie. Od dziesięciu lat pisze książki wprowadzające młodych czytelników w
sytuacje rodzinne, pokazujące im jak powinny wyglądać dobre relacje społeczne,
w jaki sposób stawiać granice, w jaki sposób przestrzegać zasad społecznych,
czyli wprowadza dzieci w świat problemów etycznych, budowania prawidłowych
więzi, dbania o własne bezpieczeństwo i poczucie właściwych wyborów przy
jednoczesnej umiejętności dostrzegania problemów z punktu widzenia innej osoby
oraz dążenia do samodzielności. Polskim czytelnikom znana jest ze świetnej
publikacji „Umiem to zrobić!”. Teraz czas na kolejną jej książkę. Moim zdaniem
jeszcze lepszą niż poprzednia, bo wprowadzająca dzieci w obszar dbania o własne
bezpieczeństwo i uczciwości.
W książce „Co zrobisz, gdy… Pytania, które warto sobie zadać” znajdziemy aż czterdzieści
osiem problemów bliskich dzieciom. Autorka porusza kwestie szkolne i domowe.
Wchodzimy w świat odpowiedzialności za własne czyny, umiejętności dążenia do
celu, ponoszenia konsekwencji, umiejętności przyznania się do winy,
świadomości, kiedy i w jaki sposób zachować bezpieczeństwo. Mamy tu problemy,
które były obecne i w naszym dzieciństwie, ale też pojawiają się kwestie
związana z najnowszymi technologiami, funkcjonowaniem z wykorzystaniem
technologii web 2.0, czyli wchodzenia na zakazane strony, hejtu. Autorka bardzo
ładnie podsuwa dziecku ważne tematy i zachęca do zastanowienia, a następnie młody
czytelnik dostaje odpowiedź, jakie powinno być określone zachowanie. I tym
sposobem dziecko zrozumie, dlaczego chodzenie na skróty to nie jest dobry
sposób na dobre relacje, że czasami warto poświęcić więcej energii, aby pomóc
koleżance czy koledze w zrozumieniu materiału, bo kiedyś i my możemy
potrzebować podobnego wsparcia zamiast możliwości ściągnięcia na sprawdzianie. Pojawia
się tu też problem zapraszania na urodziny, znalezienia zagubionego psa,
nieznajomych próbujących nakłonić do otwarcia drzwi, dokarmiania zwierzaków
ludzkim jedzeniem, prawidłowego zachowania w miejscach kultury, zażywania
lekarstw, udzielania pierwszej pomocy, zabaw niebezpiecznymi przedmiotami,
szacunku do cudzej prywatności i własności. Dziecko z jednej strony uczy się, w
jaki sposób powinno zachować się wobec innych, a z drugiej strony, w jaki
sposób stawiać granice ludziom, dzielić się, współpracować, dbać o estetykę
otoczenia. Świetna publikacja z bliskimi dziecku problemami. Dużym plusem jest
tu uniwersalne podejście. Nie mamy tu nacisku na żadną religię czy poglądy
polityczne, ale na kształtowanie dobrych relacji społecznych. Każdy problem zamieszczono
na dwóch sąsiadujących stronach. Na lewej stronie pytania, a na prawej
odpowiedź, dzięki czemu wszystko jest przejrzyste.
Pracując z tą publikacją można podejść na różne sposoby: albo wyszykujemy
problemów aktualnych, czyli takich, które właśnie dziecku się przydarzają albo
przygotowujemy dziecko na takie wydarzenia. Uważam, że drugie podejście może
być bezpieczniejsze, ponieważ młody czytelnik będzie miał okazję teoretycznie
zastanowić się, w jaki sposób postąpić, gdy będzie miał do czynienia z
określoną sytuacją, dowie się, w jaki sposób zapewnić sobie i innym
bezpieczeństwo, w jaki sposób zachować się uczciwie i że sam ma prawo do
wymagania od innych takiej uczciwości. Publikacja może być punktem wyjścia do
pracy z przedszkolakami i uczniami. Pozwoli na przeprowadzenie zajęć z etyki.
Całość wzbogacona prostymi, estetycznymi i o ciepłych kolorach ilustracjami
znanego rysownika Andyego Catlinga. Dobrze zszyte strony oprawiono w solidną
okładkę, dzięki czemu publikacja jest trwała i estetyczna. Zdecydowanie polecam.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz