Etykiety

piątek, 5 czerwca 2015

Jolanta Kwiatkowska "Ja i oni. Pół żartem, pół serio"



http://www.matras.pl/ja-i-oni-pol-zartem-pol-serio,p,179230
Jolanta Kwiatkowska, Ja i oni. Pół żartem, pół serio, Warszawa „MWK” 2013
Czasami musimy mocno uderzyć o dno, aby ocknąć się i zacząć wszystko po swojemu. Jolanta Kwiatkowska w „Ja i oni. Pół żartem, pół serio” zabiera nas w świat Krystyny, którą następca wieloletniego szefa zamienia zmienić w biurze jak niepasujący do wystroju mebel. Rozżalona kobieta wychodzi z pracy wcześniej, jest niemiła dla taksówkarza, nie chce rozmawiać z krewnymi. Wraca do swojego mieszkania i tam po środkach nasennych walczy ze swoim Ja oprowadzającym nas po jej skomplikowanym świecie buntów i uległości, kierowania życiem zgodnie z cudzymi oczekiwaniami, a później zgodnie z rozsądkiem, który czasami zawodził i pozwalał przeżyć to, czego nie zaznała w pożyciu małżeńskim. Jednorazowe odkrycie w sobie kobiety niestety na wiele się nie zdało. Sztywna pracownica, poważna i odpowiedzialna kobieta godząca się na życie z odwiedzającym mężczyzną układającym ich wspólne chwile zgodnie z jego oczekiwaniami pod wpływem spojrzenia na swoje życie, jako widz stwierdza, że coś musi w nim zmienić. Nie będą po jedynie kosmetyczne poprawki, ale radykalne odmłodzenie wyglądu oraz poglądów.
Jolanta Kwiatkowska poza opowiedzeniem dość banalnej historii, która mogłaby być tematem książek Grocholi stawia przed nami wiele ważnych pytań, problemów etycznych, a do tego żongluje wiedzą, interesującym spojrzeniem na wiele spraw. Jej wprawne oko wyśmiewa kulturę patriarchalną opartą na przepychaniu i walkach między sobą milionów takich samych dążących do podporządkowania sobie innych i osiągnięcia pierwszego miejsca. Autorka doskonale podsumowuje nasz świat dzięki alegorii jajeczek i plemników.
Całość kończy refleksja zahaczająca o filozofię starożytną i współczesne spojrzenie na człowieka i jego świat:
„Na tysiąc procent i zawsze jeden procent więcej, byłam już pewna. Tą jedyną musi być prawda. Czyja prawda? Wiadomo. Moja prawda jest tą jedyną. Jedyną obowiązującą mnie prawdą. Prawdą, która jest jak drogowskaz z napisem: ‘Gdy sobie sama nie pomożesz, to nikt ci nie poda pomocnej ręki, byś wyzwoliła swoje Ja”.
Książkę polecam każdemu, kto lubi stawiać sobie pytania etyczne, chce nabrać dystansu do oczywistości i jedynych właściwych postaw. „Ja i oni” jest kolejna książka Kwiatkowskiej, która podbiła moje serce. Na pewno wrócę zarówno do wcześniejszych („Przewrotność dobra”, „Rozsypane wspomnienia”) jak i kolejnych.


Książki:


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz