Etykiety

sobota, 5 maja 2018

Canavan Trudi „Gildia Magów”

Canavan Trudi „Gildia Magów”
Książka, która jak na fantastykę przystało ma odpowiednie rozmiary. Zawsze, kiedy biorę do ręki tak obszerną książkę zastanawiam się czy znajdę czas, aby ją przeczytać. Mimo ilości stron pierwsze wrażenie jest pozytywne: okładka zachęca do wzięcia jej do ręki mimo rozmiarów (ostatnio chyba same takie tomiszcza czytam, ale ten mnie przyciągnął wyglądem).

Książkę polecił mi znajomy – miłośnik fantastyki. Ja na co dzień raczej czytuję biografie i literaturę specjalistyczną. Kiedyś chętniej sięgałam po ten rodzaj literatury i byłam chyba nieco mniej wymagająca. Na pewno nie powaliła mnie na kolana (a niby miała), ponieważ czytałam lepsze książki (wiem, że to wszystko to takie subiektywne spojrzenie).
Sam pomysł na historię o dziewczynie ze slamsów (Sonea) posiadającej magiczną moc jest nawet ciekawy. Niestety językowo nieco niedopracowane (być może to wina tłumacza), ale nie czyta się najgorzej (na pewno czytałam w życiu gorsze książki). Mimo tych uszczerbek czyta się bardzo przyjemnie.
Niektórzy uskarżają się na rozmiary tomiska (ponad pięćset stron), ale ja wychodzę z założenia, że jeśli się czyta literaturę piękną to po to, aby się nią delektować, albo po prostu odpocząć od książek wymagających większego zaangażowania intelektualnego.
„Gildia Magów” na pewno jest doskonałym relaksującym czytadłem, w którym bohaterowie przeżywają dylematy moralne i wchodzą w układy, które nie koniecznie są zgodne z ich przekonaniami.
Powieść wydaje się spełnieniem dziecięcych marzeń o możliwości czarowania i chodzenia do szkoły dla magów. Tu jest opisywany nieco inny aspekt posiadania mocy. Okazuje się, że same zdolności to mało (a może za dużo), ponieważ bez nauki nie możemy korzystać z nich właściwie. Sonea po odkryciu swojej magicznej mocy z czasem przekonuje się, że nie potrafi nad nią panować, przez co zagraża sobie i miastu. Boi się oddać w ręce magów, którzy mogliby ją nauczyć wpływania na swoje zdolności. Czy Gildia znajdzie ją na czas? Czy Sonea skrzywdzi swoich bliskich przez brak kontroli nad własną magią?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz