Etykiety

środa, 15 kwietnia 2020

Autyzm i lista umiejętności

W autyzmie niezwykle ważne jest ciągłe dążenie do samodzielności, naciskanie na dziecko, aby wykonywało różnorodne rzeczy samodzielnie, ponieważ dzieci z ASD nie mają takiej potrzeby jak NT (neurotypowe) do próbowania i uczenia się nowych rzeczy. Naturalne dążenie do rozwijania swoich umiejętności u autyków wygląda inaczej. Robią wszystko, aby uciekać do swojego świata. Zawsze kładę nacisk na to, aby Ola mogła nauczyć się rzeczy, które będą jej niezbędne do życia: przygotowywania posiłków, ubierania się, robienia zakupów, sprzątania po sobie, szycia, pisania na laptopie, pisania ręcznego (to dużo gorzej niż na laptopie wychodzi), dbania o zwierzęta. Jestem tym surowszym rodzicem. Tatuś jednak chce córkę wyręczać. W końcu to ukochana jedynaczka i trzeba na nią dmuchać i chuchać, ale nasza jedynaczka się wycwaniła tak bardzo, że ja dziś wyszłam z siebie i powiedziałam, że robimy listę rzeczy, które potrafi zrobić, żeby nie było nieporozumień. Wpisałam na listę nawet najbanalniejsze dla Was rzeczy, ale dla Oli wcale nie takie banalne jak nalewanie wody do szklanki, branie chleba i smarowanie masłem, sypanie karmy psu i kotu, korzystanie z toalety. Listę stworzyłam, żeby Oli uświadomić, co potrafi i żeby nie manipulowała tatą, że tego nie potrafi robić. O każdą czynność pytałam ją czy potrafi zrobić. Jeśli mówiła, że nie potrafi to nie wpisywałam, ale zorganizowałam czas tak, żeby spróbowała, że jednak potrafi to zrobić i spytałam się czy skoro umie to, czy mogę dopisać do listy. Mamy listę na 3 strony z nawet najbanalniejszymi dla większości rzeczami, a dla nas kluczowymi umiejętnościami przybliżającymi do samodzielności. Mam wrażenie, że zrobienie tak długiej listy pozwoliło mi uświadomić Oli, że naprawdę wiele rzeczy może robić sama, a jeśli zrobi coś źle to zawsze może to naprawić (rozlaną wodę czy mleko można wytrzeć).
A na poniższym zdjęciu trzy nowe dzieła Oli. Efekt nauki szycia z szablonami.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz