Etykiety

sobota, 25 stycznia 2014

"Myślę, więc jestem" Rene Descartes

Myślę, więc jestem.
-Aby móc o czymkolwiek myśleć o jakikolwiek sposób trzeba istnieć. Istnienie jest przyczyną myślenia. Jeśli nie istniejemy to nie możemy myśleć, więc odwrotnie, jeśli myślimy to istniejemy.
-Nawet myślenie o wszystkim jako czymś fałszywym potrzebuje istnienia. Bez istnienia nie ma myślenia. Bez tego z kolei nie ma pewności istnienia, dlatego myślenie jest podstawą do wysunięcia wniosku o istnieniu.
-Nic na świecie nie może być pewne, ponieważ zmysły nas zwodzą. Jednak w tej niepewności pewnym jest to, że wątpimy i postrzegamy. Dostrzeżenie zwodniczości zmysłów wiąże się z myśleniem. Tego z kolei nie można czynić bez istnienia. Ktoś, kto nie istnieje nie może myśleć. Jeśli ktoś myśli to istnieje.
-Badanie świata, wyprowadzanie wniosków wiąże się z myśleniem, a to można czynić istniejąc.
-Umiejętność i chęć wątpienia oraz myślenia staje się przyczyną do postawienia pytania o istnienie. Jeśli je stawiamy, myślimy, jeśli myślimy i możemy postawić pytania to musimy istnieć. Z naszego istnienia możemy wyprowadzać istnienie kolejnych bytów.
-Kiedy przestajemy myśleć, nawet jeśli to, co myśleliśmy było prawdą, nie możemy mniemać, że wówczas istnieliśmy, ponieważ jakiekolwiek mniemanie zakłada istnienie. Myśląc nie można przestać istnieć; kiedy już przestaniemy myśleć, to nie będziemy istnieć, a to nam nie pozwoli zadać jakiekolwiek pytania na temat istnienia, ponieważ, aby móc zadać pytanie, potrzebne jest nam myślenie, a co za tym idzie istnienie. Możliwość zadawania pytań (jak i szukania odpowiedzi na nie) jest wynikiem istnienia.
-Istnienie jakiegokolwiek bytu nie potrzebuje substancji. Poznałem dzięki temu, że byłem substancją, której całą istotę czy naturę stanowi wyłącznie myślenie i która dla swego istnienia nie ma żadnego miejsca i nie zależy od żadnego przedmiotu materialnego[1].
-W zdaniu myślę, więc jestem nie ma nic innego, co by mnie upewniało, że mówię prawdę, jak tylko to, że warunkiem myślenia jest istnienie
-Przejawem myślenia jest wątpienie. Wątpienie w naturę rzeczy i w ich istnienie jest zatem myśleniem. Aby móc wątpić trzeba istnieć. Istoty nieistniejące nie mogą wątpić, a co za tym idzie, myśleć, gdyż nie istnieją. Warunkiem koniecznym zaistnienia myśli jest istnienie.
-Gdybyś nie istniał nie mógłbyś wątpić, a skoro wątpisz w moje racje to na pewno istniejesz.
-Aby zastanawiać się nad światem i w niego wątpić muszę ustalić najważniejszą kwestię- to czy istnieję, ponieważ bez tego zastanawianie się nad innymi rzeczami nie ma sensu dla mnie. Skoro jednak jestem w stanie stawiać pytania znaczy to, że wątpię. Jeśli wątpię to myślę. Nie można myśleć wtedy, kiedy nas nie ma.


[1] René Descartes, Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach, tł. Wanda Wojciechowska, Warszawa 1970, s. 39.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz