Etykiety

środa, 2 września 2020

Artur Nowicki "Rok na placu budowy"


Odkrywanie zmian zachodzących w świecie jest dla dzieci nie lada wyzwaniem. Wymaga sporego zaangażowania w obserwowanie otoczenia oraz dostrzegania przyczynowości, dlatego w codziennej edukacji warto wykorzystać odpowiednie lektury pozwalające lepiej zrozumieć przyrodę. Doskonałym materiałem jest seria książek wydanych przez Wydawnictwo Nasza Księgarnia „Rok w”. W każdym tomie na pierwszych stronach znajdziemy mini opowieści będące zarysem osobowości bohaterów, których znajdziemy na każdej ilustracji zabierających dzieci w świat poszczególnych miesięcy. Mały czytelnik poznaje całą plejadę różnorodnych postaci. Każdy jest tu inny, a przez to interesujący. Oswojenie się z nimi, zapamiętanie pozwoli dziecku na ćwiczenie umiejętności mowy, snucia o nich opowieści, dostrzegania jak zmienia się życie w poszczególnych miesiącach. Dziecko może ich spotkać na kolejnych stronach książki: dwunastu stronach z miesiącami oraz jednej pozwalającej ocenić sprawność intelektualną dziecka. Mały czytelnik będzie mógł odkryć przebiegające zmiany, nazwy miesięcy oraz nauczyć się odczytywania godzin i temperatury.

„Rok w krainie czarów” zabiera czytelników do świata motywów literackich i uczy zabawy nimi, „Rok w lesie” pozwala na zapoznanie się z najpopularniejszymi w Polsce dzikimi zwierzętami, „Rok na wsi” pokazuje jak w każdym miesiącu zmienia się życie zwierząt gospodarczych oraz ich właścicieli, „Rok w mieście” pomaga zrozumieć jak przyroda wpływa na zachowanie ludzi oraz jakie zachodzą w niej zmiany, a także poznać wiele zawodów, „Rok na targu” uświadamia czym jest sezonowość produktów oraz pozwala poznać różne grupy społeczne, z kolei „Rok w przedszkolu” oswaja dziecko z tym, co dzieje się w poszczególnych miesiącach w placówce edukacyjnej i jako jedyny zaczyna się od września. Do młodych czytelników właśnie trafiła kolejna odsłona. Jest to „Rok na placu budowy” autorstwa Artura Nowickiego znanego z takich publikacji jak obrazkowe książki z serii „Opowiem ci, mamo” (auta, statki, pociągi, koła) oraz ilustracji do rewelacyjnego wprowadzenia do historii dzięki „Ale historia” Grażyny Bąkiewicz.

Każda z książek z serii „Rok w” prezentuje mini opowieści rysunkowe o wszystkich bohaterach. Znajdziemy w nich nie tylko wiele cennych informacji, ale i sporą dawkę humoru, który wyłania się dopiero po prześledzeniu paru stron z przygodami, dzięki czemu dziecko będzie uczyło się śledzenia losów poszczególnych postaci, wyłaniania z nich dziwnych lub nieprawdopodobnych zdarzeń, zaskakujących zwrotów akcji. Wielkim plusem publikacji jest bogactwo ilustracji, dynamiczność wynikająca z żywiołowości bohaterów oraz zmieniającego się otoczenia. Brak tekstu na poszczególnych stronach daje wielkie pole do popisu dla młodych opowiadaczy i oswaja dzieci z książkami. Młodzi czytelnicy wchodzą w świat ilustracji, wyszukują swoich ulubionych bohaterów, snują nich opowieści.

Nim jednak dziecko zdobędzie umiejętność nazywania i opowiadania zabawa z książką zachęca do przeglądania i pokazywania palcem konkretnych rzeczy, co pozwala na kształtowanie umiejętności komunikowania się. Duże litery w nazwach miesięcy stają się pretekstem do wchodzenia w świat pisma, nauki nazw miesięcy, czytania globalnego oraz budowania skojarzeń, dzięki którym młody czytelnik będzie posiadał sporą wiedzę o zmianach zachodzących nie tylko w przyrodzie, ale i w życiu ludzi, a także odkryje w jaki sposób natura determinuje ludzkie i zwierzęce zachowania.

Wszystkie tomy łączą piękne ilustracje, na których roi się od bohaterów, twarde solidne matowe strony oraz informacje zawarte na początku książki sprawiają, że dzieci chętnie sięgają po te książko. Każdy miesiąc niesie niespodziankę, każdy ma swoje uroki i zmusza do snucia opowieści.

Seria książek o roku to także świetny materiał do terapii. Pozwala ćwiczyć spostrzegawczość, uczyć pojęć globalnych, i przemyca bardzo dużo informacji o zwierzętach, motywach literackich, ludziach, kulturze, przyrodzie, maszynach. Z tymi książkami można bawić się na różne sposoby: pokazywać na każdej stronie określone postacie, prosić dziecko by to robiło, śledzić losy konkretnych bohaterach przez cały rok (np. skupić się na niedźwiedziu i zobaczyć, w jaki sposób spędza czas). Ostatnie strony publikacji zawierają interesujące, tematyczne ćwiczenia, dzięki czemu dzieci po raz kolejny mogą wodzić palcem po stronach, pokazywać określone przedmioty, rozwiązywać zagadki, a przez to ćwiczyć spostrzegawczość, koncentrację, słownictwo, motorykę małą.

Te książki są doskonałym źródłem wiedzy o zachodzących wokół nas zmianach, ale nie ma tu tradycyjnego ograniczania się do zilustrowania ich „czterema drzewami”. Ilustratorzy pozwalają, aby dzieci weszły w świat fascynującej przyrody i chciały ją odkrywać. Dzięki tym publikacjom będziemy też wiedzieli, z jakimi rzeczami nasza pociecha ma problemy. Pozwoli nadrobić braki, ćwiczyć koncentrację, spostrzegawczość, umiejętność mówienia (naśladowanie odgłosów zwierząt, nazywanie ich, opowiadanie o nich), a także zobaczyć czy nasza pociecha dobrze rozpoznaje popularne motywy literackie.

Ze względu na to, że są to książki bardzo solidne sprawdzą się już w przypadku rocznych dzieci, a nawet takich, które dopiero siadają. Ważne, aby nie pozwalać dziecku na obgryzanie stron, zawsze towarzyszyć w zabawie. Cała seria zawiera książki, z których dziecko nie tylko nie wyrasta szybko, ponieważ daje szerokie pole rodzicom do rozwijania umiejętności dzieci, ale jest też doskonałym materiałem do wykorzystanie w pracy logopedy czy nauczyciela języka polskiego na wszystkich etapach edukacji. Miałam okazję przetestować wykorzystanie tych publikacji na warsztatach pisarskich. Sprawdziły się także w przypadku studentów. Świetnym uzupełnieniem książki będą plastikowe, papierowe czy plastelinowe figurki zwierząt, ludzików, domków, w czasie tworzenia których dziecko będzie mogło ćwiczyć swoje umiejętności manualne, a wykorzystując je do zabaw z książką rozwinie swoją umiejętność abstrakcyjnego myślenia.
„Rok na placu budowy” to świetna lektura pomagająca oswoić dziecko z różnorodnymi pojazdami, pokazać poszczególne części powstawania budowy, uzmysłowić, że każde wielkie przedsięwzięcie wymaga zaangażowania i energii. Dzieci dowiedzą się kto jest odpowiedzialny za pracę, co trzeba zrobić, aby móc wybudować budynek. Styczeń to czas projektowania, wyznaczania fundamentów, stawiania maszyn budowlanych, przygotowanie terenu. W lutym praca już wre. Młotki, wkrętarki, ciężarówki, betoniarki i wiele innych pracują z wielkim zaangażowaniem mimo złych warunków atmosferycznych. Marzec to czas podłączania kanalizacji, przygotowywania dojazdu. W kwietniu powstają pierwsze ściany. W maju maszyny zabierają się za budowanie piętra. Czerwiec to czas „kładzenia” elektryki, dalszej budowy, kończenia podłączania do kanalizacji. W lipcu powstaje kolejny strop, oblewane są poszczególne partie budowy, aby cement nie wykruszył się. Ciężarówki przywożą kolejne materiały. W sierpniu zakładany jest podjazd do parkingu, wyrównywana i ubijana droga, porządkowany teren. Wrzesień to czas wykańczania: budowa dachu, kładzenie płytek, malowanie ścian. W październiku montowane są urządzenia oraz okna. W listopadzie pojazdy czyszczą budynek i budują dojazd oraz parking. Grudzień to czas, kiedy można świętować koniec budowy, święta i zbliżający się kolejny rok wyzwań. Na końcu książki znajdziemy ilustrację mecha budowlanego skonstruowanego z różnorodnych maszyn. Od spostrzegawczości czytelnika zależy, ilu bohaterów znajdzie.
Całość przemyślana, estetyczna, pozwalająca wytłumaczyć dziecku zmiany pór roku i rozwinąć wiele cennych w życiu umiejętności oraz zadbać o poszerzanie wiedzy, pielęgnować ciekawość świata. Seria "Rok w" to nasza najlepsza inwestycja.
Zapraszam na stronę wydawcy






 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz