spotkanie z Bogusławem Kiercem i Utą Przyboś
promocja zbioru esejów „Płomiennie obojętny (o chłopcu, który chciał być Bogiem)” oraz tomu poetyckiego „Wielostronna”
Prowadzenie: Piotr Michałowski
wstęp wolny
„Płomiennie obojętny (o chłopcu, który chciał być Bogiem)”
Nikt
spośród literaturoznawców, krytyków, pisarzy i poetów nie zrobił dla
twórczości Juliana Przybosia więcej niż Bogusław Kierc.
Esej, a
właściwie eseistyczny poemat „Płomiennie obojętny”, wydaje się summą
myślenia o poezji i zmysłowego odczuwania poezji, ukoronowaniem
wieloletnich doświadczeń Autora, znanych czytelnikom z Jego wierszy i
eseistyki.
Przy tym jest to książka najszlachetniej i najgłębiej
personalistyczna: poezja i jej myślowo-zmysłowe źródła biją z jednej
postaci: Juliana Przybosia. (Piszę „postaci”, bo idzie tu nie tylko o
Przybosia - autora, ale także o Przybosia - osobowość pełniejszą nawet
od własnej poezji! Przyboś jest tu archetypem poetycko-proroczego
powołania). Nurty wywodów wnikają w drugą postać - Bogusława Kierca. Ten
dialog jest intymny i obiektywistyczny, angażuje autobiograficzne dane
obu poetów. I nie są to dane suche - mają one wielką ewokacyjną moc
poetycką.
„Płomiennie obojętny” to najpiękniejsza i najmądrzejsza
książka o poecie i o poezji jaką od lat w Polsce napisano (Piotr
Matywiecki).
dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
„Wielostronna”
Swój
kolejny tom poetka otwiera manifestem, wyrażając pragnienie objęcia
całego świata i zagarnięcia całej siebie w księgę. Trudno nie dostrzec w
inicjalnym wierszu programowego maksymalizmu nawiązującego do idei
Juliana Przybosia, nazwanej „zamachem na wszystkość”. To oczywiście
utopia, do której w różnym stopniu zaznaczają dystans następne utwory - z
konieczności zawężone tematycznie i skupione na konkrecie, przez który
przeziera ambicja niemożliwego uniwersalizmu, podczas gdy wiersz zagląda
w różne obszary i zakamarki bliższej i dalszej rzeczywistości.
Współuczestniczymy
w uważnej obserwacji otoczenia, w której najważniejsze wydają się
zbliżenia na detal; widzimy - by rzec za Szymborską „świat ze wszystkich
stron świata”. Wielostronna próba ogarnięcia Wszystkiego w oglądzie
panoramicznym staje się zarazem dyskretnie implikowanym,
zwielokrotnionym autoportretem (Piotr Michałowski).
Bogusław Kierc
(ur.
w 1943 r. w Bielsku-Białej) - poeta, krytyk literacki, aktor, reżyser,
pedagog, edytor utworów Rafała Wojaczka, dramaturg. Uhonorowany Nagrodą
PolCul Foundation (1986), Medalem im. Anny Kamieńskiej (1988), Krzyżem
Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (2006) oraz Medalem „Zasłużony
Kulturze Gloria Artis” (2010). Finalista Nagrody Poetyckiej im. K.I.
Gałczyńskiego Orfeusz za tom „jatentamten” (2018) oraz za tom
„Notesprospera” (2019), nominowany do Nagrody Literackiej m.st. Warszawy
za tom „Osa” (2020). Mieszka we Wrocławiu. Wydał tomy poetyckie:
„Nagość stokrotna” (1971), „Ciemny chleb” (1973), „Coraz weselsza, coraz
mniej” (1978), „Ktokolwiek” (1980), „Niewinność” (1981), „Rezurekcja”
(1982), „Modlitwa przeciw rozpaczy” (1985), „Łagodny, miły” (1986),
„Źródło światła” (1988), „Dla radości” (1992), „Boże cielę albo dziurka
wesołości” (1994), „Sekundy” (1994), „Widzialne Niewidzialne” (1996),
„Raz Na Zawsze” (1997), „Tyber z piaskiem” (1997), „Czary” (1999),
„Zaskroniec” (2003), „Szewski poniedziałek” (2005), „Plankton” (2006),
„Cło” (2008), „Rtęć” (2010), „Manatki” (2013), „jatentamten” (FORMA
2017), „Osa” (FORMA 2019); tomy szkiców: „Przyboś i” (1976), „Teatr
daremny” (1980), „Wzniosły upadek anioła” (1992), „Moje kochanki”
(2001), „Cel sfer” (2003), „Ciało z mojego ciała” (2005), „Rafał
Wojaczek. Prawdziwe życie bohatera” (2007), „Płomiennie obojętny (o
chłopcu, który chciał być Bogiem)” (DK13MUZ / FORMA 2020) oraz tomy
prozy poetyckiej: „Bazgroły dla składacza modeli latających” (pierwsza
część tryptyku „mniemania”, FORMA 2010), „Cię-mność”(druga część
tryptyku „mniemania”, FORMA 2014), „Karawadżje” (trzecia część tryptyku
„mniemania”, FORMA 2016), „Notesprospera” (czwarta część tryptyku
„mniemania”, FORMA 2018). Na www FORMY prowadzi blog „BAZGROŁY Bogusława
Kierca” - http://www.wforma.eu/bazgroly-boguslawa-kierca.html.
Uta Przyboś
(ur.
w 1956 r.) - poetka i malarka. Laureatka Nagrody imienia Cypriana
Kamila Norwida (2016) w kategorii ‘literatura’ za tom „Prosta”, który
znalazł się również w finale Nagrody Poetyckiej imienia K.I.
Gałczyńskiego Orfeusz (2016) oraz był nominowany do Nagrody Literackiej
Nike (2016). Nominowana do Nagrody Poetyckiej imienia K.I. Gałczyńskiego
Orfeusz za tom „Tykanie” (2019). Publikowała m.in. w „Akcencie”,
„eleWatorze”, „Migotaniach”, „Toposie”, „Twórczości” i „Więzi”. Wydała
tomy poetyckie: „Nad wyraz” (2007), „A tu tak” (2009), „Stopień” (2012),
„Prosta” (FORMA 2015), „Tykanie” (FORMA 2018) i „Wielostronna”
link do wejściówek: https://bilety.fm/.../5313-czwartki-literackie-13-muz...
W
związku z obostrzeniami dot. epidemii koronawirusa liczba miejsc na
wydarzenia w Domu Kultury „13 Muz” jest ograniczona. Bilety oraz
wejściówki (także na wydarzenia bezpłatne) są dostępne na stronie: www.bilety.fm
i w punktach stacjonarnych biletów: Zamek Książąt Pomorskich, mały
dziedziniec, wejście „I” oraz CIT - Centrum Informacji Turystycznej, pl.
Żołnierza Polskiego 20 (szklany pawilon w Alei Kwiatowej).
Aby
wziąć udział w wydarzeniu prosimy o pobranie, wydrukowanie, wypełnienie
i podpisanie oświadczenia uczestnika wydarzenia oraz o zapoznanie się z
regulaminem. Dokumenty są dostępne na naszej stronie www.13muz.eu
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz