Choć
jest to praca niewątpliwie naukowa, to czyta się lekko i przyjemnie.
Może dlatego, że wszystko było dla mnie nowością, gdyż przyznaję, ani
jednego filmu tegoż reżysera nie widziałam. Teraz jednak mogę już ze
swobodą porozmawiać zarówno na temat początków jego kariery jak i całej
niemal twórczości.
Sposób ukazania kobiet, kreacja roli mężczyzny, czy bezpruderyjna
prezentacja najbardziej intymnych szczegółów z życia swoich bohaterów –
to wszystko autorka poddała drobiazgowej analizie. Dodatkowo w pracy
mamy obszerny rys historyczny Hiszpanii, opis genezy corridy czy
wyjaśnienia dotyczące stosunku mieszkańców tego kraju do religii,
również do innych narodowości.
Oczywiście najwięcej jest informacji o kobietach, o ich pozycji
społecznej i ograniczeniach kulturowo-prawnych. Tłem dla historii
bohaterek jego filmów są przemiany społeczno-obyczajowe, jakie zaszły w
Hiszpanii po zakończeniu rządów generała Franco.
Generalnie cała praca analizuje nie tylko filmy Almodovara, ale też
ukazuje jego początki za kamerą, kiedy to pracował w firmie
telefonicznej a filmy kręcił w wolnych chwilach amatorską kamerą,
obsadzając przyjaciół w roli bohaterów swoich obrazów. Autorka
poświęciła też cały rozdział ruchowi odnowy kultura, jakim była movida.
Podsumowując: dla osób, którym nie jest obca twórczość tego reżysera,
będzie to po prostu zbiorczy przegląd jego dorobku wraz z autorską
interpretacją zawartego w nim przekazu. Dla tych, którzy Almodovara nie
znają (jak ja) – to ciekawa lektura na kilka wieczorów, dzięki której
można poznać większość jego filmów. A może nawet skusić się na
obejrzenie niektórych tytułów.
Wydanie I Warszawa 2015
Oprawa miękka
Format 160×210
Strony 190
ISBN 978-83-89487-51-3
Oprawa miękka
Format 160×210
Strony 190
ISBN 978-83-89487-51-3
Za recenzję dziękujemy Yenni A za udostępnienie egzemplarza książki autorce.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz