Etykiety

środa, 4 sierpnia 2021

Seria "Przygody z nauką" tomy: "Balon" i "Woda"


Naukowcy i wynalazcy nigdy nie bazowali na teorii. Najpierw była obserwacja zjawisk, fascynacja nimi, a później poszukiwanie wyjaśnienia ich, zastanawianie się nad zastosowaniem. Dzięki temu możliwy był postęp, ponieważ nie było ślepego ufania istniejącym teoriom. Wyrabianie w dziecku otwartości i zmysłu badacza-eksperymentatora wymaga zaangażowania ciała i umysłu. Do tego nauka powinna iść w parze z zabawą, ponieważ takie podejście sprawia, że uczący się ma pozytywne skojarzenia i dzięki temu lepiej i szybciej zapamiętuje. Wykonując coś samodzielnie zwiększamy szansę na utrwalenie zdobytych informacji. Do tego eksperymentowanie otwiera nas na podejmowanie kolejnych prób, większą otwartość na testowanie opcji i skupienie się na faktach. Do tego dojdzie umiejętność analizowania i wyciągania wniosków, czyli całkiem spory zestaw umiejętności. Z tego powodu pozwalajcie dzieciom doświadczać świata.
Jeśli poszukujecie publikacji ukierunkowujących i przemycających sporą dawkę wiedzy to zdecydowanie polecam serię „Przygody z nauką”, w której znajdziecie ćwiczenia pozwalające na proste i niedrogie eksperymenty z jajkiem, papierem i cytryną. Dziś opowiem Was o dwóch ostatnich. Każda z książek uczy w jaki sposób prowadzić obserwacje cech fizycznych przedmiotów. Dzieci odkrywają, że ważny jest tu kształt, kolor, waga, miejsce powstawania oraz pokrewieństwo.
W tej serii ukazały się już książki zatytułowane „Papier”, „Cytryna”, „Jajko”, „Woda”, „Cukier” i „Balon”. Niedawno opowiadałam Wam o dwóch pierwszych, a dziś przyszedł czas na zbadanie wody i balonów. Plusem tych publikacji jest to, że wymuszają one na dziecku samodzielnego poszukiwania odpowiedzi na zadane pytania, obserwowania, porównywania. W przypadku książki o cytrynie z jednej strony młodzi eksperymentatorzy są wprowadzani w świat owoców, a z drugiej kwasów. Każda publikacja zachęca do poznawania fizycznych i chemicznych właściwości omawianych przedmiotów. Każda strona to kolejne bardzo dobrze rozpisane doświadczenia, dzięki czemu dzieci mogą samodzielnie (przy małej pomocy dorosłych) zaplanować naprawdę bardzo ważne doświadczenia wprowadzające je w świat nauki. Do tego młodzi czytelnicy mogą porównać swoje spostrzeżenia z wynikami obserwacji autorów, znajdą wyjaśnienia wielu zaskakujących zjawisk.
Publikacja poświęcona balonom wprowadzi nas w świat elastycznych materiałów, sposobów wpływania na nie, ograniczeń, ale też możliwości, jakie daje materiał, z którego są wykorzystane. Nie zabraknie ciekawostek na temat właściwości aerodynamicznych, powstawania dźwięku, prądów powietrza, właściwości różnorodnych gazów, zależności wytrzymałości materiału od napięcia oraz kontaktu z różnymi substancjami chemicznymi. Pojawi się też temat elektryczności, powstawania gazów. Autorzy z jednej strony zabierają nas w świat fizyki, a z drugiej chemii. Pokazują jak różnorodne dziedziny pięknie się przeplatają, uzupełniają i wiedza z każdej jest potrzebna, aby zrozumieć też i drugą.
Tom o wodzie zabiera nas w świat najbardziej powszechnej substancji na Ziemi. I tu ponownie z jednej strony poznamy tajniki fizyki, a z drugiej chemii. Młodzi czytelnicy poznają takie skomplikowane pojęcia jak zawiesina, emulsja, sedymentacja, roztwór. Będą mieli też okazję badania różnorodnych materiałów i ich zachowania w kontakcie z wodą. Zrozumieją czym jest napięcie powierzchniowe wody, w jaki sposób i w jakich sytuacjach woda może zachowywać się jak klej, dlaczego w niektóre materiały wchłania, a w przypadku innych utrzymuje się na powierzchni. Pojawią się też tematy geograficzne i podglądanie prądów wodnych.
Piękne, ale proste ilustracje, mała ilość tekstu, zadania rozpisane przejrzyście i z możliwością wykorzystania publikacji w przypadku nauczania metodą Montessori. Bardzo dobrze zszyte kartki oprawiono w solidne matowe, kartonowe okładki. Po eksperymentach z tymi publikacjami wiem, że na pewno sięgniemy po kolejne. A te będą dostępne już niedługo. Wśród nich pojawią się takie tytuły jak: „Balon”, Cukier”, „Woda”. Autorzy przekonują nas, że do rozwinięcia naukowych nawyków wcale nie trzeba dużego budżetu tylko pokierowanie dzieckiem. Dużym plusem tych publikacji jest to, że opisane eksperymenty są proste i dzięki temu w większości przypadków dziecko będzie mogło wykonać je samodzielnie. I tu wypadałoby też przypomnieć, kim są autorzy. Cécile Jugla jest autorką książek dla dzieci. W swoich publikacjach kładzie nacisk na doświadczenie. Na polskim rynku ukazały się takie jej książki jak „Już wiem jak to działa”. Jack Guichard znany z publikacji „Wszystko o pszczołach” jest byłym dyrektorem centrum nauki Palais de la Découverte. W swoich książkach stara się w przystępny sposób przedstawić ważne zagadnienia naukowe, nauczyć prowadzenia obserwacji. Książki wzbogacono ilustracjami autorstwa Laurent Simmon.
Zdecydowanie polecam całą serię.


























Brak komentarzy:

Prześlij komentarz