Etykiety

środa, 23 lutego 2022

René Goscinny "Lucky Luke. Spadek dla Bzika. Tom 41" il. Morris


Ostatnio polecałam Wam jeden z pierwszych tomów Lucky Luke’a zatytułowanego „Arizona”, który świetnie pozwala nam wejść w klimat Dzikiego Zachodu. Mamy tam napaści na dyliżanse, rabowanie złota, ucieczki przestępców, szajki siejące postrach w okolicy. Dowiadujemy się, że w okolicach Nugget City od dawna działa szajka napadająca na dyliżanse przewożące pieniądze dla pracowników. Z tego powodu od wielu miesięcy nie dostali oni wypłaty za swoją pracę, a to sprawia, że życie w mieście jest trudne. Przypadkowo trafia tu nasz bohater i ratuje życie konwojentowi cennego transportu, a także znajduje trop mogący prowadzić do złoczyńców. W miasteczku bardzo szybko znajduje winnego, a później zaczyna się niesamowity pościg pełen niebezpieczeństw, niespodzianek i prowadzący do Meksyku, gdzie ucieka złodziej zwany Papierosowy Cezar. Tam Dzielny Kowboj trafi nawet na arenę korridy, a my przy okazji zobaczymy parodię walk z bykami i trzymające w napięciu starcie z Luckym Lukem. Dziś po raz kolejny zapraszam Was do podróży na Dziki Zachód. Tym razem z nieco starszym tomem i przez to graficznie bliższym temu, co czego miłośnicy dzielnego kowboja są przyzwyczajeni, czyli wychudzonej postaci bohatera.

„Spadek dla Bzika” to opowieść o fanaberiach bogaczy, bo kto im zabroni mieć dziwne pomysły i robić sobie żarty z otoczenia. I ofiarami tych stają się tu nieświadomy wielkich zmian w życiu pies Bzik oraz marzący o wielkim bogactwie, najbardziej cwany i najniższy z braci Dalton, Joe. Więzienny kundel emocjonalnie związany ze swoim panem staje się spadkobiercą majątku Oggie'a Svensona, który przez kilka lat przebywał właśnie w tym więzieniu i dobrze poznał jego mieszkańców. To właśnie sprawiło, że postanowił zapisać majątek najbardziej niezainteresowanej nim istocie: psu. Drugim w kolejce spadkobiercą jest Joe, który oczywiście zamierza przyspieszyć przejęcie spadku, czyli uśmiercić zapatrzonego w niego pupila. Ochrona i nadzór nad najbogatszym zwierzakiem przypadnie Lucky Luke’owi. Tym razem role się odwrócą i to nie on będzie śledził braci tylko oni. A wszystko po to, żeby przejąć olbrzymi majątek. Komiks obfituje w wiele zabawnych sytuacji, pokazuje odmienne interesy społeczne, porusza kwestie wykluczenia, niewolnictwa, biedy i próby odnalezienia się w nowych realiach. Mamy tu kontakt z robotnikami, osobami zamieszkującymi chińską dzielnicę, uświadomienie jak zależności finansowe wpływają na relacje między poszczególnymi grupami.

Lucky Luke – legenda Dzikiego Zachodu, bohater kultowego serialu animowanego, na którym się wychowałam powraca w kolejnej odsłonie. Tym razem wydawca podsuwa nam wznowienie trzeciego albumu, więc mamy po raz kolejny okazję zaobserwować, jak zmieniały się ilustracje, postać, a nawet tempo akcji. Zestawienie stworzonego przez Morrisa tomu z późniejszymi pozwala na dostrzeżenie ewolucji stylistyki tekstu oraz rysunku. W tej opowieści czytelników zaskoczy nieco inny wygląd bohatera niż ten, do którego przywykli. To sprawia, że możemy poczuć się nieco zagubieni w historii, ale jeśli macie już za sobą kilka pierwszych tomów to bez problemów rozpoznacie, że ten zalicza się do początkowych dzieł. Do tego akcja jest troszeczkę inna: nie spotkamy tu słynnych braci Daltonów tylko innych przestępców. Równie upartych, pomysłowych i przebiegłych, ale wiadomo, że nasz kowboj da sobie z nimi radę. Nawet na początkowej drodze strażnika prawa.

Zacznijmy jednak od głównego bohatera. Wielu osobom Lucky Luke przede wszystkim kojarzy się z animowanym serialem bardzo popularnym w latach 90 XX wieku. Pierwowzorem tej lekkiej i przyjemnej rozrywki były komiksy belgijskiego rysownika i scenarzysty Morrisa (czyli Maurica de Beverego), który pragnął stworzyć film rysunkowy o Dzikim Zachodzie. Nim doszło do realizacji studio filmowe zbankrutowało, a szkice przerobiono na komiks, który od 1947 roku podbija serca małych i dużych miłośników westernów. Od 1955 roku seria komiksów powstawała przy współpracy z Reném Goscinnym (znanym z opowieści o Asteriksie), a później kontynuowali ją miłośnicy opowieści o kowboju, dzięki czemu pomysły Morrisa są realizowane. Nad przygodami kowboja pracowali Achdé, Gerra i Pessis zabierający nas w świat Dzikiego Zachodu i bardzo dobrze oddający ducha oryginału (także pod względem szaty graficznej). Pisałam również o efekcie pracy Goylouisa, Fuche, Léturgie z ilustracjami Morrisa i Janviera. W każdym tomie dostajemy wszystko to, co kojarzy nam się z Dzikim Zachodem i dzielnym kowbojem, czyli krajobraz z prażący promieniami słońca i słynący z band rozbójników, galopujących Indian i bohaterskiego Lucky Luke’a – najszybszego rewolwerowca i najgorszy koszmar braci Daltonów, najbardziej znanych gangsterów. Towarzyszą mu inteligentny koń Jolly Jumper i mający problemy z pamięcią oraz myśleniem pies Bzik. Mimo upływu czasu komiksy z kowbojem ciągle cieszą się powodzeniem, a ja z dużym sentymentem ciągle do nich wracam i cieszę się, że córka także lubi po nie sięgać.











Brak komentarzy:

Prześlij komentarz