Dorastanie ma swoje plusy i minusy: dziecko staje się coraz
samodzielniejsze, ale jednocześnie ciągle wymaga naszego wsparcie, pokazywania,
że świat jest bardzo interesujący. Pójście do przedszkola wiąże się z wejściem
dziecka w schemat przyswajania wiedzy. Warto przed tą przygodą wprowadzić naszą
pociechę w świat przyszłych obowiązków, ale przez zabawę, pokazanie, jak bardzo
przyjemne może być zdobywanie nowych umiejętności. Jedną z ważniejszych jest
pisanie i czytanie. Poznawanie liter, a później umiejętność ich wykorzystania
to proces długotrwały i wymagający sporego zaangażowania zarówno dzieci, jak i
rodziców. Warto do niego odpowiednio się przygotować. Niedawno pisałam o
książeczkach z Wydawnictwa AWM pomagających w takiej nauce. Dziś będzie krótko
o tym, dlaczego taka nauka jest ważna i dokładniej o jednym z ćwiczeń dla
przedszkolaków oraz uczniów.
Badanie pokazują, że ręczne pisanie jest ważne w
rozwijaniu umiejętności formułowania myśli i budowaniu logicznych wypowiedzi, a
do tego poprawia koncentrację, rozwija twórcze podejście do problemów i pozwala
trenować pamięć, a z czasem umiejętność aktywnego słuchania, weryfikowania
informacji ważnych. Nauka pisania jest ważnym elementem w terapii dyslektyków,
autyków i wielu dysfunkcji, które dzięki licznym, interesującym ćwiczeniom
możemy minimalizować. W czasie pisania dziecko nie tylko musi odpowiednio
chwycić długopis i odpowiednio napiąć mięśnie, ale i wykonać określone ruchy
wymagające użycia określonych partii mózgu odpowiedzialnych za percepcję
wzrokową, zdolności motoryczne, koordynację, orientację przestrzenną,
abstrakcyjne myślenie. Dr Karin James pokazał, że pisanie ręczne ma sporą
przewagę nad pisaniem na komputerze, ponieważ jest bardziej wymagające dla
mózgu, czyli lepiej go ćwiczy. Ważnym obszarem ćwiczonym w czasie pisania jest
ośrodek Broki odpowiadający również za umiejętności mówienie, łączenia
samogłosek i głosek, łączenia je w wyrazy, a wyrazy w zdania, za formułowanie
płynnych wypowiedzi, przez co nauka pisania staje się bardzo ważnym elementem
edukacji oraz terapii nie tylko u dzieci.
Większość dzieci jednak trudno zachęcić do pisania.
Kolejne ćwiczenia wydają im się mozolne, a kaligrafowanie nudnym zajęciem,
nieprzyjemną koniecznością związaną z chodzeniem do szkoły. Co zrobić, aby to
zmienić? Przede wszystkim w wieku przedszkolnym musimy razem z dzieckiem
ćwiczyć ręce, dłonie, palce. Dobrze rozbudowane mięśnie sprawią, że dziecko w czasie
pisania nie będzie się tak szybko męczyło. I tu z pomocą nie przyjdzie nam
technologia tylko proste materiały jak różnorodne masy, plastelina, kartki,
pisaki, kredki i wszystko, z czym dziecko w czasie ćwiczeń będzie musiało
ćwiczyć napięcie mięśni w dłoniach oraz nacisk. Z tego powodu warto po
narzędzia do pisania i rysowania sięgać jak najwcześniej. Wychodząc naprzeciw
potrzebom rodziców niektórzy producenci stworzyli nietoksyczne kredki i
plastelinę, którą mogą bawić się już roczne dzieci (oczywiście pod nadzorem
rodziców).
Zaangażowanie dziecka w naukę ściśle związane jest z
atrakcyjnością dostarczanych mu materiałów. O ile roczne dziecko będzie
świetnie bawić się rysując kreski, robiąc kropki, bazgrając po kartkach,
kartonach, zeszytach i innych podsuwanych (a nawet chronionych) powierzchniach
to dwulatek i starsze dzieci mają już większe wymagania. Można wtedy sięgnąć po
materiały, które wzbudzą zainteresowanie. Do takich należą książeczki z
niewielką ilością ćwiczeń, naklejkami, interesującymi ćwiczeniami. Jedną z nich
jest „Poznajemy literki. Na wsi”. Na wewnętrznej stronie okładki znajdziemy
litery, do których trzeba dopasować ilustracje (naklejki). Zabawę z każda
litera można zacząć właśnie od naklejenie obrazka, przeczytania informacji
znajdującej się na stronie z określoną literą, a następnie przez niedługie
ćwiczenia pomagające nabrać wprawy, a nie męczące. Linijka dużej i małej litery
oraz związanego z nią słowa sprawi, że przedszkolak chętnie będzie sięgał po tę
publikację. Piękne ilustracje, śliskie strony sprawiają, że ćwiczenia z
powodzeniem mogą stać się czytanką pozwalającą zdobyć sporo wiedzy o zwierzętach,
roślinach oraz technologii.
Poza nauka pisania dzięki tej książeczce dziecko
ćwiczy spostrzegawczość, rozwija słownictwo, wzbogaca swoją wiedzę, ćwiczy
koncentrację. Różnorodność zadań, piękna strona graficzna sprawiają, że jest
ona atrakcyjna dla dzieci.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz