Etykiety

środa, 2 listopada 2016

„Poznajemy literki. Na wsi”



http://www.awm.waw.pl/1172,Poznajemy-literki--Na-wsi-
Dorastanie ma swoje plusy i minusy: dziecko staje się coraz samodzielniejsze, ale jednocześnie ciągle wymaga naszego wsparcie, pokazywania, że świat jest bardzo interesujący. Pójście do przedszkola wiąże się z wejściem dziecka w schemat przyswajania wiedzy. Warto przed tą przygodą wprowadzić naszą pociechę w świat przyszłych obowiązków, ale przez zabawę, pokazanie, jak bardzo przyjemne może być zdobywanie nowych umiejętności. Jedną z ważniejszych jest pisanie i czytanie. Poznawanie liter, a później umiejętność ich wykorzystania to proces długotrwały i wymagający sporego zaangażowania zarówno dzieci, jak i rodziców. Warto do niego odpowiednio się przygotować. Niedawno pisałam o książeczkach z Wydawnictwa AWM pomagających w takiej nauce. Dziś będzie krótko o tym, dlaczego taka nauka jest ważna i dokładniej o jednym z ćwiczeń dla przedszkolaków oraz uczniów.
Badanie pokazują, że ręczne pisanie jest ważne w rozwijaniu umiejętności formułowania myśli i budowaniu logicznych wypowiedzi, a do tego poprawia koncentrację, rozwija twórcze podejście do problemów i pozwala trenować pamięć, a z czasem umiejętność aktywnego słuchania, weryfikowania informacji ważnych. Nauka pisania jest ważnym elementem w terapii dyslektyków, autyków i wielu dysfunkcji, które dzięki licznym, interesującym ćwiczeniom możemy minimalizować. W czasie pisania dziecko nie tylko musi odpowiednio chwycić długopis i odpowiednio napiąć mięśnie, ale i wykonać określone ruchy wymagające użycia określonych partii mózgu odpowiedzialnych za percepcję wzrokową, zdolności motoryczne, koordynację, orientację przestrzenną, abstrakcyjne myślenie. Dr Karin James pokazał, że pisanie ręczne ma sporą przewagę nad pisaniem na komputerze, ponieważ jest bardziej wymagające dla mózgu, czyli lepiej go ćwiczy. Ważnym obszarem ćwiczonym w czasie pisania jest ośrodek Broki odpowiadający również za umiejętności mówienie, łączenia samogłosek i głosek, łączenia je w wyrazy, a wyrazy w zdania, za formułowanie płynnych wypowiedzi, przez co nauka pisania staje się bardzo ważnym elementem edukacji oraz terapii nie tylko u dzieci.
Większość dzieci jednak trudno zachęcić do pisania. Kolejne ćwiczenia wydają im się mozolne, a kaligrafowanie nudnym zajęciem, nieprzyjemną koniecznością związaną z chodzeniem do szkoły. Co zrobić, aby to zmienić? Przede wszystkim w wieku przedszkolnym musimy razem z dzieckiem ćwiczyć ręce, dłonie, palce. Dobrze rozbudowane mięśnie sprawią, że dziecko w czasie pisania nie będzie się tak szybko męczyło. I tu z pomocą nie przyjdzie nam technologia tylko proste materiały jak różnorodne masy, plastelina, kartki, pisaki, kredki i wszystko, z czym dziecko w czasie ćwiczeń będzie musiało ćwiczyć napięcie mięśni w dłoniach oraz nacisk. Z tego powodu warto po narzędzia do pisania i rysowania sięgać jak najwcześniej. Wychodząc naprzeciw potrzebom rodziców niektórzy producenci stworzyli nietoksyczne kredki i plastelinę, którą mogą bawić się już roczne dzieci (oczywiście pod nadzorem rodziców).
Zaangażowanie dziecka w naukę ściśle związane jest z atrakcyjnością dostarczanych mu materiałów. O ile roczne dziecko będzie świetnie bawić się rysując kreski, robiąc kropki, bazgrając po kartkach, kartonach, zeszytach i innych podsuwanych (a nawet chronionych) powierzchniach to dwulatek i starsze dzieci mają już większe wymagania. Można wtedy sięgnąć po materiały, które wzbudzą zainteresowanie. Do takich należą książeczki z niewielką ilością ćwiczeń, naklejkami, interesującymi ćwiczeniami. Jedną z nich jest „Poznajemy literki. Na wsi”. Na wewnętrznej stronie okładki znajdziemy litery, do których trzeba dopasować ilustracje (naklejki). Zabawę z każda litera można zacząć właśnie od naklejenie obrazka, przeczytania informacji znajdującej się na stronie z określoną literą, a następnie przez niedługie ćwiczenia pomagające nabrać wprawy, a nie męczące. Linijka dużej i małej litery oraz związanego z nią słowa sprawi, że przedszkolak chętnie będzie sięgał po tę publikację. Piękne ilustracje, śliskie strony sprawiają, że ćwiczenia z powodzeniem mogą stać się czytanką pozwalającą zdobyć sporo wiedzy o zwierzętach, roślinach oraz technologii.
Poza nauka pisania dzięki tej książeczce dziecko ćwiczy spostrzegawczość, rozwija słownictwo, wzbogaca swoją wiedzę, ćwiczy koncentrację. Różnorodność zadań, piękna strona graficzna sprawiają, że jest ona atrakcyjna dla dzieci.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz