„Kino policyjne wykrystalizowało się w
Stanach Zjednoczonych w okresie, gdy w amerykańskim społeczeństwie
dokonała się niezwykła przemiana. Dominujący porządek zakwestionowany
został nie tylko przez grupy dotychczas wyrzucone poza nawias
-Afroamerykanów. Przeciwko jego «dobrodziejstwom» wystąpiły również
kobiety (druga fala feminizmu) i młodzi ludzie (studenci). Z biegiem
czasu dołączyli również do grona buntowników legitymujący się
nienormatywną tożsamością seksualną: geje, lesbijki, transwestyci i
transseksualiści. Filmowi policjanci musieli zmagać się z czymś, co
prezentowano jako społeczne skutki przeobrażeń lat pięćdziesiątych.
sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX wieku. (…)
Postać
policjanta zbawiającego pogrążony w chaosie świat stanowi kluczowy
element amerykańskiego popularnego kina policyjnego. „Zacietrzewiony
glina” – jak przyjęło się go w literaturze przedmiotu określać – stanowi
również odpowiedź na wielokrotnie wówczas wyrażaną potrzebę silnej
jednostki władnej zaprowadzić porządek. Utożsamienie jej z hegemonicznym
modelem męskości doprowadziło do ścisłego powiązania pomiędzy ideą
możliwości ochrony i zbawienia świata a koniecznością restytucji
tradycyjnej męskości. Zaważyło to nie tylko na wymowie kina policyjnego
głównego nurtu, ale również zdeterminowało kształt jego rozwoju. W
swojej książce tropienie tego wątku uczyniłam głównym przedmiotem
swojego zainteresowania.
Amerykanie mają głębokie tradycje policyjne. Policja i sprawy kryminalne są tam na każdym kroku. To zupełnie inne miejsce niż reszta świata.
OdpowiedzUsuńZgadzam się z przedmócą. Osobiście jednak uważam, że są też inne produkcje warte sprawdzenia bo USA przoduje w kryminałach.
OdpowiedzUsuń