Etykiety

niedziela, 15 stycznia 2023

"Łap za słówka - pomysłowa gra językowa"


„Łap za słówka” jest kolejną grą zachęcającą do zabawy słowami. Można powiedzieć, że to takie troszkę bardziej zaawansowana forma „Państwa-miasta”. Ważne jest tu spisywanie słów spełniających określone warunki. Dzięki temu ćwiczymy koncentrację, zachęcamy dzieci do poszerzania własnego słownika oraz pracujemy nad kreatywnością. Do tego jest to świetna rozrywka zarówno z dziećmi jak i znajomymi na imprezach, rodzinnych spotkaniach. Bazujemy tu na posiadaniu dość bogatego zasobu słów. Zadanie polega na wypisywaniu oryginalnych wyrazów, sięganie po słowa specjalistyczne albo mało używane. Im bardziej nietypowy wyraz tym większe szanse.

Twórcy gry to Wolfgang Kramer i Michael Kiesling, których gry mają duże powodzenie oraz uzyskały wiele nagród.
Pudełko gry” Łap za słówka” zawiera: 48 kart zadań, na których znajdziecie 480 kategorii, 48 kart punktów z liczbami od 1 do 6, w 8 kolorach, 12 kart utrudnień, karta „start”, karta „meta”, 8 pionków w różnych kolorach, klepsydrę wyznaczająca 1 minutę, notes i instrukcję. Karty zadań zawierają 10 haseł kategorii. Są one wykorzystywane też do utworzenia toru wyścigu gry. Ostatnie kilka pól toru składa się z kart utrudnień.

Przed rozpoczęciem rozgrywki należy ułożyć tor, po którym będą poruszać się pionki. Można stworzyć dowolną konfigurację, zaczynając od karty „start” i kończąc na kacie „meta”. Zalecane jest, aby na torze znalazły się też pola z wykrzyknikami,  czyli zawierające utrudnienia dla graczy na prowadzeniu. To pozwala wprowadzić element wyrównywania szans oraz tworzenia niepewności zwycięstwa.
Runda w grze „Łap za słówka” składa się z 3 faz:
1. Zapis wyrazów:
Wyznaczony gracz podaję liczbę od 1 do 10, kolejny odsłania kartę zadań, wyraźnie odczytuje kategorię spod podanego numeru i odwraca klepsydrę. Wszyscy w ciągu minuty starają się zapisać na kartkach jak najwięcej słów związanych z daną kategorią.
2. Obstawianie:
Po upływie czasu, każdy z graczy deklaruje ilość zapisanych przez siebie wyrazów. Akcję tę wykonuje się za pomocą kart punktów z cyframi od 1 do 6. Można użyć kilku kart, wtedy proponowane punkty się sumuje.
3. Odczytywane i wykreślanie słówek:
Gracze odkrywają karty punktów. Osoba z najmniejszą sumą odczytuje zapisane przez siebie słowa. Jeśli któryś z wyczytanych wyrazów znajduje się na kartce innego gracza, ten musi je wykreślić. Następnie osoba, która podała drugą najniższą liczbę, czyta wypisane słowa pomijając wykreślone. Każdy gracz zgodnie z ilością punktów odczytuje swoje słówka. Gracze, którzy zdołali przeczytać tyle słów, ile zadeklarowali, przemieszczają się na torze o liczbę pól równą sumie kart punktów. Ci, którzy nie zdołali spełnić tego warunku, zostają w miejscu.
Kiedy gracz jako pierwszy stanie na polu z wykrzyknikiem musi w tej rundzie zastosować się do karty utrudnienia. Grę wygrywa osoba, która pierwsza dotrze do mety.
„Łap za słówka! Pomysłowa gra językowa” to gra słowna, karciana i imprezowa. W pierwszej fazie rozgrywki bardzo przypomina popularną grę „Państwa, miasta” i „5 sekund”. Gracze muszą wymienić jak najwięcej wyrazów w określonym czasie pasujący do określonej kategorii. W kolejna faz wprowadza element blefu i ważny jest tu element hazardu, czyli strzelania, ile słów jesteśmy w stanie przeczytać. W „Łap za słówka” tajne są karty punktacji używane przy obstawianiu. Dalej mamy mechanikę wyścigu, czyli przemieszczania się pionkami.
Czas rozgrywki zależy do ilości graczy. Im ich więcej tym dłużej ona trwa, bo więcej osób musi wyczytać słowa, ale to daje możliwość poznania nowych słów. Uczestnicy w czasie rozgrywki muszą wykreślać słowa, które się u nich powtarzają, więc nie mają czasu na nudę.
W grze występuje 480 kategorii haseł, dzięki czemu mamy dużą regrywalności. Możliwe jest rozegranie kilkudziesięciu gier bez powtórzeń kategorii. Do tego nawet gdy któreś z haseł pojawia się po raz kolejny, zawsze będzie one w innej kombinacji. Dużym plusem jest to, że tor wyścigowy można układać dowolnie. Dzięki temu w zależności jak długo chcemy grać tor może być dłuższy bądź krótszy i mieć różne elementy. Można też manipulować kartami utrudnień. One również będą losowane, ale niestety w grze jest ich jedynie 12, więc w tym przypadku powtórzenia są dość częste. Małym minusem są dość szerokie lub nieprecyzyjne kategorie. Kiedy gracze używają nietypowych słów rozgrywka kończy się szybciej, bo więcej punktów uzyskują za wypisane słowa. Zasady gry są dość proste i bez problemu można je wytłumaczyć innym graczom w kilka minut albo przeczytać.













Brak komentarzy:

Prześlij komentarz