Agnieszka Krząkała, Ewa Wawrzyniak, Jak rośnie las, il. Monika Filipiak,
Marek Żółtowski, Katowice „Kolormedia” 2014
Interesującym sposobem rozwijania dziecięcych
umiejętności jest połączenie kolorowanek z książką edukacyjną. Przeplatanie tekstu
informacyjnego zadaniami zachęcającymi dzieci do jakiejkolwiek aktywności
wspomaga zapamiętywanie informacji. Bardzo prostym i jednocześnie rozwijającymi
zadaniami dla przedszkolaków i uczniów nauczania początkowego są kolorowanki.
Ta pozornie prosta czynność pozwala na ćwiczenie rąk, rozwijanie koncentracji,
estetyki, cierpliwości oraz coraz częściej w przypadku uzależnienia od
technologii. Liczne badania przekonują nas, że kolorowanie wpływa na
umiejętności pisania, a ta z kolei na wysławianie się. Jest to czynność dość
wymagająca dla mózgu, a co za tym idzie lepiej ją ćwiczy. Jednym z obszarów
ćwiczonych w czasie kolorowania jest ośrodek Broki odpowiedzialny również za
umiejętności mówienia.
Mózg jest całkiem podobny do innych naszych mięśni: im
bardziej go ćwiczymy tym jest sprawniejszy. Kolorowanie i malowanie rozwija
przede wszystkim obszary odpowiedzialne za zdolności manualne i twórcze
myślenie, a do tego pomaga zrelaksować się osobom, którym medytacja sprawia
problemy. Ukierunkowanie myśli na określony materiał pozwala osiągnąć stan
pozwalający nam na oderwanie się od codziennych problemów. Dzięki temu jest to
też świetny materiał dla osób ze skłonnościami do depresji. Jeszcze jednym
ważnym skutkiem kolorowania jest pobudzenie obu półkul mózgu, dzięki czemu
ćwiczymy swoją inteligencją.
Jak wybrać dla siebie kolorowankę? Najlepiej kierować
się własnymi upodobaniami estetycznymi, zainteresowaniami oraz wymogami edukacyjnymi.
Relaksujące zajęcie przeplatane prostym tekstem może sprawić, że dzieci chętniej
i więcej będą się uczyć.
Do takich książek możemy zaliczyć „Jak rośnie las.
Kolorowanka” z bajkami Ewy Wawrzyniak i ilustracjami Moniki Filipiak i Marka
Żółtowskiego. Książka wydana przez Kolormedia zawiera proste ilustracje
dostosowane do przedszkolaków i uczniów nauczania początkowego. Prosta kreska,
wyraźnie zarysowane granice poszczególnych elementów ilustracji sprawiają, że
dzieci nie mają problemu z kolorowaniem. Każdą ilustrację dostosowano do
zawartego w książce tekstu, dzięki czemu materiały stanowią spójną całość.
Na początku lektury dowiemy się w jaki sposób powstaje
las, poznamy borsuka Maćka dzielącego się z nami ciekawostkami. Znajdziemy tam
również zadanie polegające na drzew liściastego oraz iglastego. Następnie
dzieci przeczytają w jaki sposób pozyskiwane są nasiona, w jaki sposób się
rozwijają, czym są szkółki leśne, dlaczego i kiedy ludzie sadzą drzewa, z
jakimi zagrożeniami maja do czynienia młode drzewa, dlaczego szkółki leśne są
ogrodzone przed zwierzętami, jak pogoda wpływa na wygląd otoczenia, co może
zniszczyć dorosłe drzewa, dlaczego dokonuje się trzebieży, w jaki sposób
obliczyć wiek drzewa, kiedy las staje się dorosły. Te interesujące informacje
przeplatane są kolorowankami, zadaniami ćwiczącymi spostrzegawczość, pomagającymi
rozwijać logiczne myślenie.
Na stronie firmy Kolormedia możemy znaleźć dużo
interesujących materiałów, które doskonale sprawdzą się na lekcjach
przybliżających problematykę przyrodniczą. Ponad to można stworzyć własne
niepowtarzalne materiały pomagające w szerzeniu wiedzy oraz promowaniu firm.
Zapraszam na stronę Kolormedia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz