Etykiety

wtorek, 28 lutego 2023

Nick Eliopulos „Kroniki ze Stonesword. Tom 3: Akcja zwierzaki"


Minecraftowe opowieści równie szybko podbiły serca młodych czytelników jak i gra. Wśród wielu popularnych propozycji znalazły się „Minecraft Kroniki Woodsword”, „Tryb czytania”, „Frigiel i Fluffy”, a teraz dołączyła do nich „Saga Stonesword”. Można by powiedzieć, że wszystkie leżą gdzieś na pograniczu science fiction i fantastyki. Wykreowany świat gry staje się uniwersum uzupełniającym realny świat i wymagającym ratowania go. Misje, tajemnicze wydarzenia i zaskakujące miejsca oraz moby, a także czarna charaktery to elementy łączące te opowieści.
Nick Eliopulos przy współpracy ze studiem Mojang stworzył kolejną sagę „Kroniki ze Stonesword” zabierającą czytelników w świat znanych im bohaterów. Spotykamy tu Morgana, Harper, Po, Jodi oraz Theo, czyli bohaterów znanych z „Kronik z Woodswod”. Każda opowieść jest w pewnym sensie kontynuacją wcześniejszą, ale z drugiej strony poszczególne tomy można czytać bez znajomości wcześniejszych.
W pierwszym tomie „Kronik ze Stonesword” dowiadujemy się, że ktoś, albo coś, zmieniło w kamień Króla Przywoływaczy. Gracze postanawiają rozwiązać tę zagadkę. Do grupy dołącza Theo posiadający sporą wiedzę o Minecrafcie oraz potrafi świetnie kodować. Jego umiejętności mają pomóc w rozwiązaniu zagadki, pokonaniu przeciwieństw.
W drugim tomie zatytułowanym „Moby rządzą” grupka minecraftowych eksploratorów dociera do małej osady u podnóża góry, na której dostrzegają lamę. Postanawiają dotrzeć do zwierzaka. Kiedy są już blisko odkrywają, że nie jest to przyjazny zwierzak. Mob atakuje ich. Jedynym schronieniem jest jaskinia, w której napotykają na kolejne ciekawe rzeczy i zadziwiające zjawiska. Będą musieli zmierzyć się ze zmianami cech zwierząt pod wpływem dziennej mgły.
Równolegle do przygody w grze toczy się zwyczajna codzienność. Gracze są uczniami stawiającymi czoło szkolnej codzienności. Poza zwykłymi zajęciami na grupkę przyjaciół czeka kilka niespodzianek, wśród których nie zabraknie szkolnych wyborów, a wszystko przez to, że Po postanowił startować na przewodniczącego szkoły. Jest pewien swojego zwycięstwa do czasu, kiedy odkrywa, że jego przeciwniczką będzie dobrze zorganizowana harcerka mająca nie tylko sporo pomysłów na zmiany w szkole, ale też potrafiąc prowadzić kampanię wyborczą. Po w wielu kwestiach postanawia ją naśladować. Niestety jego dobre zamiary nie przynoszą dobrych skutków. A to nie wszystkie przeszkody. Odkryje, że startowanie w wyborach wymaga wypełnienia sporej ilości dokumentów. Jak sobie z tym poradzi? Jakie wsparcie otrzyma od bliskich i przyjaciół? Czy bycie przewodniczącym jest warte tego poświęcenia?
„Akcja zwierzaki” to trzecie spotkanie z bohaterami. Tym razem przygody toczą się wokół Jodi i jej marzenia o posiadaniu własnego pupila. Dziewczyna przygotowuje prezentację, aby przekonać rodziców, że już jest wystarczająco odpowiedzialna. Przyjaciele i brat wspierają ją w dążeniu do tego celu. Jednym z etapów przekonywania, że jest bardzo odpowiedzialna oraz zaangażowania jest wyprowadzanie zwierząt ludzi mieszkających w okolicy. Jodi będzie musiała stawić czoło wielu niespodziankom oraz odkryje, że będąc opiekunką trzeba być bardzo uważną, przewidującą i ostrożną, a kiedy stanie się nieszczęście to wykorzystać zwyczaje podopiecznych.
Równolegle akcja rozgrywa się w Minecrafcie. Przyjaciele zauważą coś dziwnego na niebie. Odkryją też, że w okolicy pojawiły się doły na zwierzęta. Chcą dowiedzieć się, kto i dlaczego więzi je. Obserwując otoczenie zauważają niebieskie motyle, które zaprowadzają ich na bagna, gdzie znajdą pełno uwięzionych zwierząt oraz chatkę czarownicy. Nowa mieszkanka okolicy odbiera im siły i zmusza do przyprowadzenia grzybowej krowy. Z jakimi wyzwaniami muszą się zmierzyć tym razem? Jakie wnioski wysuną z doświadczeń w świecie realnym i wirtualnym?
„Kroniki ze Stonesword” z jednej strony są opowieścią o przygodach w grze. Z drugiej opisują zwyczajną codzienność dzieciaków, które lubią pakować się w kłopoty. Każde doświadczenie jednak uczy ich czegoś nowego i pozwala nieco inaczej spojrzeć na wyznaczane przez siebie cele. Ważny jest tu motyw odpowiedzialności, konkurencji, rywalizacji, pracowitości oraz dbania o słabszych, wrażliwości. Autor snuje prostą opowieść dziejącą się na dwóch poziomach: wirtualnym i realnym. Oba mają tu duże znaczenie i są pouczające dla bohaterów.









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz