Dominik
Antonik, Autor
jako marka. Literatura w kulturze audiowizualnej społeczeństwa informacyjnego,
Kraków „universitas” 2014
Futurystyczny zapał
twórców chcących wykorzystać nowinki techniczne i przewidujących niezwykłą rolę
literatury oraz jej przekształceń dzięki powszechnej dostępności bez stawiania
barier edukacyjnych było wizją i marzeniem, które spełnia się. Autorzy początków
XX wieku zrobili wielki krok w stronę tworzenia własnych wizerunków oraz
wychodzenia do czytelników, których z racji upowszechniania edukacji było coraz
więcej. Pisarz już nie czeka na odzew ze strony czytelnika, ale wymusza na nim
reakcję i zmusza do wejścia w dyskusję. Tworzenie obrazu swej niepowtarzającej
osobowości pobudzało wyobraźnię czytelników i stanowiło swoistą autoreklamę,
która miała przyciągać skandalem. Wychodzenie do odbiorców dzięki nowym
technologiom jest intensywniejsze, a dzieła bardziej dostępne. Indywidualny
kontakt pisarza z czytelnikiem przekształcił się w przemysł kulturalny, któremu
muszą sprostać pisarze i wydawnictwa.
Dominik Antonik w
swojej książce „Autor jako marka” uświadamia nam jak wielkie zmiany nastąpiły
nie tylko od czasów Gutenberga, ale w ciągu ostatniego wieku w relacji twórców
z odbiorcami. Dzieła, które dawniej miały być pomnikami przerodziły się w
chwilowe wydarzenia mające pobudzić publikę do dyskusji, a następnie w samą
dyskusję, która jest w mediach powszechna i dostępna. Antonik zwraca uwagę na
zagrożenia i szanse, jakie niesie ze sobą nowy typ książek dostępnych w
multimediach. Idea powszechności i łatwego dostępu nie jest łatwa do
zrealizowania. Autor wskazuje kierunki rozwoju literatury.
Książka jest próbą
uchwycenie przemian, jakie przebiegają w naszej kulturze i problemów istnienia
literatury obok sztuki audiowizualno-informacyjnej. Liczne źródła wypowiedzi
samych autorów, którzy od początków ubiegłego wieku stoją oko w oko z nową
technologią niosącą nowe szanse, ale też wymagającą większego skupienia,
przyciągania uwagi i pomysłowości twórców, których dzieła zyskują tylko
chwilowe zainteresowanie.
Bardzo interesująca
jest środkowa część książki opisująca zabiegi konkretnych twórców świadomie
kreujących swój wizerunek. Podsumowaniem tego jest rozdział mający tytuł taki
jak książka. Dominik Antonik w swojej monografii powoli przygotowuje nas do
zapoznania się z jego wnioskami i zmusza do spojrzenia na zabiegi pisarzy z
odmiennej perspektywy.
„Autor jako marka” to
praca dla wszystkich, którzy z wielkim zainteresowaniem śledzą poczynania
autorów od początków XX wieku, ich kolejne dzieła i zastanawiają się nad losem
książek w nowych technologiach. Dzięki prostocie języka i rozległej wiedzy
zawartej w tej pozycji czytelnik będzie mógł poszerzyć swoją wiedzę w oparciu o
wskazówki autora.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz