Etykiety

piątek, 16 czerwca 2017

"DEADLINE. Zdążyć przed terminem" Toma DeMarco



Premiera: 19 czerwca 2017
Książka DeMarco barwnie ilustruje podstawowe zasady – oraz jawne absurdy – rządzące pracą zespołu zajmującego się tworzeniem oprogramowania.
W formie sfabularyzowanej, zajmująco i dowcipnie, opisuje proces tworzenia sześciu programów komputerowych. Oto pan Tompkins, menedżer projektu, główny bohater opowieści, dzieli ogromną rzeszę programistów, jakich ma do dyspozycji, na osiemnaście zespołów - trzy do każdego produktu. Poszczególne zespoły, różniące się wielkością i metodami pracy, konkurują ze sobą pod presją niemożliwego do realizacji terminu.
Każdy rozdział kończy się fragmentami Dziennika pana Tompkinsa, opisującymi podstawowe reguły oryginalnego podejścia do zarządzania projektami.  Deadline. Zdążyć przed terminem czyta się jak dobrą powieść: niecierpliwiąc się, co będzie dalej, jak potoczą się losy bohate-rów, czy dobro i kompetencja zostaną wynagrodzone, a głupota i arogancja – ukarane.
*
Przedsłowie autora
W latach trzydziestych George Gamow, fizyk z Uniwersytetu w Kolorado, napisał serię opowiadań o panu Tompkinsie, urzędniku bankowym w średnim wieku, który interesował się współczesną nauką. Pan Tompkins chodził na wieczorne wykłady prowadzone przez profesora fizyki miejscowego uniwersytetu i zawsze na nich zasypiał. A potem budził się w jakimś alternatywnym świecie, w którym jedna z podstawowych stałych fizycznych miała uderzająco inną wartość.
W jednym z tych opowiadań pan Tompkins obudził się w świecie, w którym prędkość światła wynosiła zaledwie dwadzieścia pięć kilometrów na godzinę. Dlatego obserwował efekty opisywane przez teorię względności, jadąc na rowerze: kiedy przyśpieszał, ulice stawały się krótsze, a czas na miejskim zegarze zwalniał. W innym opowiadaniu pan Tompkins znalazł się w rzeczywistości, w której stała Plancka wynosiła 1.0. W efekcie zobaczył działanie mechaniki kwantowej podczas gry w bilard: kule bilardowe nie toczyły się jak zwykle po powierzchni stołu, lecz przyjmowały pozycje kwantowe według reguł prawdopodobieństwa.
Z opowiadaniami Gamowa zetknąłem się po raz pierwszy jako nastolatek. Podobnie jak pan Tompkins interesowałem się współczesną nauką. Spotkałem się wcześniej z wieloma opisami teorii względności i mechaniki kwantowej, lecz dopiero po przeczytaniu Pana Tompkinsa w krainie czarów zaczęło do mnie docierać, o co w tym wszystkim chodzi.
Zawsze podziwiałem Gamowa za jego pomysłowy sposób przekazywania wiedzy. Pomyślałem, że w podobny sposób mógłbym przedstawić niektóre zasady zarządzania projektami. Potrzebowałem jedynie doświadczonego menedżera w jakiejś Krainie Czarów, w której można by z pożytkiem manipulować pewnymi parametrami pracy na projektach. Tak oto – z inspiracji George’a Gamowa – powstał pomysł na książkę Deadline. Zdążyć przed terminem, opowieść o Tompkinsie i jego niezwykłych doświadczeniach w prowadzeniu projektów z zakresu produkcji oprogramowania w postkomunistycznej Republice Morowii.
*
Tom DeMarco amerykański pisarz, ceniony konsultant, informatyk, jeden z twórców inżynierii oprogramowania, w tym zwłaszcza analizy strukturalnej. Współzałożyciel firmy doradczej The Atlantic Systems Guild. Jest jednym z najbardziej wpływowych ekspertów zarządzania. Uzyskał licencjat z elektrotechniki na Cornell University, magisterium na Columbia University oraz dyplom na Sorbonie, otrzymał również doktorat honorowy City University w Londynie.
Pracę zawodową rozpoczął w 1963 roku w Bell Telephone Laboratories. W latach siedemdziesiątych był jedną z głównych postaci propagujących stosowanie analizy strukturalnej w rozwoju oprogramowania. W 1979 roku opublikował książkę Analiza strukturalna i specyfikacja systemów, do dziś jedną z najważniejszych pozycji tej tematyki.
DeMarco prowadził warsztaty, szkolenia oraz konsultacje na całym świecie. Kilkakrotnie odwiedził również Polskę. W 1996 roku otrzymał Nagrodę Warniera za wkład w rozwój informatyki, a w roku 1999 Nagrodę Stevensa za wkład w rozwój metod programowania. Jest członkiem ACM oraz IEEE.
Autor trzynastu książek, w tym trzech powieści, zbioru opowiadań i wielu artykułów na temat zarządzania oraz metod rozwoju oprogramowania i systemów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz