Premiera: 19 czerwca
2017
Książka
DeMarco barwnie ilustruje podstawowe zasady – oraz jawne absurdy – rządzące
pracą zespołu zajmującego się tworzeniem oprogramowania.
W
formie sfabularyzowanej, zajmująco i dowcipnie, opisuje proces tworzenia
sześciu programów komputerowych. Oto pan Tompkins, menedżer projektu, główny
bohater opowieści, dzieli ogromną rzeszę programistów, jakich ma do dyspozycji,
na osiemnaście zespołów - trzy do każdego produktu. Poszczególne zespoły,
różniące się wielkością i metodami pracy, konkurują ze sobą pod presją
niemożliwego do realizacji terminu.
Każdy
rozdział kończy się fragmentami Dziennika pana Tompkinsa, opisującymi
podstawowe reguły oryginalnego podejścia do zarządzania projektami. Deadline.
Zdążyć przed terminem czyta się jak dobrą powieść: niecierpliwiąc się, co
będzie dalej, jak potoczą się losy bohate-rów, czy dobro i kompetencja zostaną
wynagrodzone, a głupota i arogancja – ukarane.
*
Przedsłowie
autora
W latach trzydziestych George
Gamow, fizyk z Uniwersytetu w Kolorado, napisał serię opowiadań o panu
Tompkinsie, urzędniku bankowym w średnim wieku, który interesował się
współczesną nauką. Pan Tompkins chodził na wieczorne wykłady prowadzone przez
profesora fizyki miejscowego uniwersytetu i zawsze na nich zasypiał. A potem
budził się w jakimś alternatywnym świecie, w którym jedna z podstawowych
stałych fizycznych miała uderzająco inną wartość.
W jednym z tych opowiadań pan
Tompkins obudził się w świecie, w którym prędkość światła wynosiła zaledwie
dwadzieścia pięć kilometrów na godzinę. Dlatego obserwował efekty opisywane
przez teorię względności, jadąc na rowerze: kiedy przyśpieszał, ulice stawały
się krótsze, a czas na miejskim zegarze zwalniał. W innym opowiadaniu pan Tompkins
znalazł się w rzeczywistości, w której stała Plancka wynosiła 1.0. W efekcie
zobaczył działanie mechaniki kwantowej podczas gry w bilard: kule bilardowe nie
toczyły się jak zwykle po powierzchni stołu, lecz przyjmowały pozycje kwantowe
według reguł prawdopodobieństwa.
Z opowiadaniami Gamowa zetknąłem
się po raz pierwszy jako nastolatek. Podobnie jak pan Tompkins interesowałem
się współczesną nauką. Spotkałem się wcześniej z wieloma opisami teorii
względności i mechaniki kwantowej, lecz dopiero po przeczytaniu Pana
Tompkinsa w krainie czarów zaczęło do mnie docierać, o co w tym wszystkim
chodzi.
Zawsze podziwiałem Gamowa za jego
pomysłowy sposób przekazywania wiedzy. Pomyślałem, że w podobny sposób mógłbym
przedstawić niektóre zasady zarządzania projektami. Potrzebowałem jedynie
doświadczonego menedżera w jakiejś Krainie Czarów, w której można by z
pożytkiem manipulować pewnymi parametrami pracy na projektach. Tak oto – z
inspiracji George’a Gamowa – powstał pomysł na książkę Deadline. Zdążyć
przed terminem, opowieść o Tompkinsie i jego niezwykłych doświadczeniach w
prowadzeniu projektów z zakresu produkcji oprogramowania w postkomunistycznej
Republice Morowii.
*
Tom
DeMarco amerykański pisarz, ceniony konsultant, informatyk, jeden
z twórców inżynierii oprogramowania, w tym zwłaszcza analizy strukturalnej.
Współzałożyciel firmy doradczej The Atlantic Systems Guild. Jest jednym z
najbardziej wpływowych ekspertów zarządzania. Uzyskał licencjat z
elektrotechniki na Cornell University, magisterium na Columbia University oraz
dyplom na Sorbonie, otrzymał również doktorat honorowy City University w
Londynie.
Pracę zawodową rozpoczął w 1963 roku w Bell
Telephone Laboratories. W latach siedemdziesiątych był jedną z głównych postaci
propagujących stosowanie analizy strukturalnej w rozwoju oprogramowania. W 1979
roku opublikował książkę Analiza strukturalna i specyfikacja systemów, do dziś
jedną z najważniejszych pozycji tej tematyki.
DeMarco prowadził warsztaty, szkolenia oraz
konsultacje na całym świecie. Kilkakrotnie odwiedził również Polskę. W 1996
roku otrzymał Nagrodę Warniera za wkład w rozwój informatyki, a w roku 1999
Nagrodę Stevensa za wkład w rozwój metod programowania. Jest członkiem ACM oraz
IEEE.
Autor trzynastu książek, w tym trzech powieści,
zbioru opowiadań i wielu artykułów na temat zarządzania oraz metod rozwoju
oprogramowania i systemów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz