Etykiety

sobota, 15 lutego 2014

zabawy dla maluchów

Roczne i dwuletnie dzieci są dość wymagającymi kompanami zabawy. Często nie potrafią współpracować czy dobrze się porozumiewać, dlatego ich zabawa musi być z jednej strony powtarzalna, a z drugiej urozmaicona nowościami. Do tego najlepiej nadają się codzienne sprzęty i jedzenie. Kto powiedział, że jedzeniem nie wolno się bawić? Wolno, a nawet trzeba.
Większością zabaw zainteresują się też starsze dzieci. Nie są to oczywiście wszystkie istniejące, zajęcia rozwijające intelekt i sprawność fizyczną dzieci, więc wszelkie pomysły proszę dopisywać w komentarzach (aby rodzicom żyło się łatwiej i mieli pod ręką całe mnóstwo na zabawę).
Stempelki
Można bawić się nimi na różne sposoby i są dobre też dla przedszkolaków. Stempelki można zrobić z ziemniaka, makaronu i tektury. Mokry makaron układamy we wzory na rolce po papierze toaletowy lub sztywniejszej posmarowanej klejem. Po wyschnięciu smarujemy farbą i zostawiamy ślady na kartce. Na rynku jest też sporo ładnych gotowych stempelków, które zainteresują nasze maluchy. Często wystarczy papier do odciskania na nim wzorów.
Instrumenty z kuchni
Gotowanie to dla dziecka wielka przygoda. W tym czasie możemy dać mu garnki, miseczki do grania, zamykane miseczki z jedzeniem do potrząsania, jedzenie (suszone owoce) do przekładania z pojemników i podjadania.
Dmuchanie
Roczne dzieci powinny umieć dmuchać. Tę umiejętność, co jakiś czas możemy utrwalać bawiąc się wiatraczkami, gwizdkami, fletem.
Domki z pudeł
Na początku najlepsze są olbrzymie pudła, z których można zrobić domek, schowek, zjeżdżalnię. Zabawa na kilak godzin, bo w końcu trzeba pomalować i wykorzystać na wszelkie możliwe sposoby. Starsze dzieci mogą budować też garaże, domki dla lalek. Trzeba wówczas zapewnić dzieciom materiał na podłogę, pudełeczka po zapałkach na szafki itd.
Podlewanie roślinek na spacerze
Zabawa najlepsza na lato, ale ostrożna maluchy mogą to robić i w chłodniejsze dni. Można bawić się na niby w podlewanie, np. przez napełnianie konewki z odpowiednio dużym otworem ziemią i wysypywać pod roślinkę.
Karmienie zwierząt
Zawsze zostają nam resztki jedzenie, które możemy wykorzystać do karmienia zwierząt. Uczymy wówczas dzieci, że jedzenia się nie marnuje tylko wykorzystuje do nakarmienia, np. ptaszków. Mogą to być ziemniaki, kasza, makaron, które trzeba podrobić łyżeczką i napełnić pojemnik przeznaczony do wsypywania jedzenia. W chłodne dni jedzenie musi być suche, by nie zamarzało, dlatego dobrze jest wysuszyć chleb i go połamać czy roztłuc.
Wałkowanie
Podczas robienia pierogów, ciastek, makaronu wałek możemy wręczyć dziecku i niech się troszkę pogimnastykuje. Na pewno będzie bardzo dumne z pomocy dla mamy i taty.
Wycinanie ciasta, lepienie pierogów
Dzieci w każdym wieku bardzo lubią, kiedy dzięki foremką powstają interesujące kształty, dlatego warto to wykorzystać do rozwijania ich umiejętności.
Odrysowywanie kształtów
Potrzebna jest kartka, kredka i przedmiot. Może to być kubek, dłoń, but czy cokolwiek innego.
Czytanie książeczek
Ważne, by codziennie nawet kilka minut dziennie czytać dziecku. Najlepsze są książeczki, które mają nie tylko ciekawe ilustracje, ale też interesujące teksty, a do tego są wytrzymałe i można po nich rysować oraz posiadają dźwięki.
Śpiewanie
Malec, kiedy uczy się mówić chętnie naśladuje dorosłych i inne dzieci. Piosenki nie tylko nauczą nowych słów, nowego sposobu wydawania dźwięków, ale i rozweselą dzieciaki.
Na barana, na konika
Do tego potrzebny jest wytrzymały i ostrożny dorosły, który powiezie na swoich plecach po całym domu.
Puzzle
Na początku mogą być piankowe, drewniane, a później bardzo duże papierowe.
Klocki
Budowanie wież z drewnianych, plastikowych i gąbkowych klocków rozwija umiejętność utrzymywania równowagi i wyobraźnię przestrzenną.
Autka
Można się nimi ścigać, popychać, robić zjazdy.
Rysowanie i malowanie
Roczne dziecko już doskonale radzi sobie z trzymaniem kredki, więc można tę umiejętność rozwijać. Dwulatkom spodoba się zabawa z farbami, ale kredki też będą w centrum uwagi.
A kuku i w chowanego
Małe dzieci bardzo lubią powtarzalne zabawy. Ważne, że po zniknięciu bliskiej osoby znowu ją widzą, że mają świadomość, że same też są bezpieczne.
Godzinna kąpiel
Do tego potrzebne będą kubki, kubeczki, szczoteczki do zębów, piłeczki i dużo wody w wannie czy głębokim brodziku. Rodzić może w tym czasie poczytać na głos swoją lekturę, a malec doskonale zajmie się sobą.
Balony
Najlepiej kupić dużą paczkę różnokolorowych i pompkę (ja nie nadążam dmuchać), aby dziecko mogło bawić się z nami w odbijanie balonów. Odważniejsze dzieci pewnie będą chciały je przebijać. Moja mała siada pupą i skacze, aż balon pęka z wielkim hukiem.
Teatrzyk
Do tego można wykorzystać bajki, wierszyki, piosenki i własne pomysły na grę malucha.
Wzorki
Rysowanie palcem w kaszce kukurydzianej/mannej/mące rozsypanej w formie do ciasta.
Miska
Może być pełna wody, a zimą w domu pusta napełniona zabawkami, piłeczkami czy nawet pusta. Miska może być łódką, statkiem kosmicznym, okrętem podwodnym (można też do tego wykorzystać pudło, w którym dziecko może wyprostować nogi podczas siedzenia).
Parasolka
Może być domkiem, odwrócona – miejscem na skarby, karuzelom dla zabawek, zamknięta duża laską.
Koc
Kołysanie (potrzebne dwie osoby) lub wożenie na kocu (dziecko siedzi lub leży, a jedna osoba ciągnie) lub turlanie (ciągnięcie takie by dziecko się sturlało). Można z niego zrobić domek (zawiesić na dwóch krzesłach).
Rybki
Zabawa dobra na spacer w deszczowy dzień. Dziecko patykiem miesza wodę w kałuży, chlapie i udaje, że łowi ryby. Można też rzucać patyki w strumykach czy małych rzekach i patrzeć jak odpływają.
Ciuciubabka
Zabawa dla dzieci powyżej trzech lat. Zawiązujemy dziecku oczy i szuka inne dzieci lub dorosłych po odgłosach.
Zwierzaki
Podczas czytania książek o zwierzętach szukamy obrazków, pluszaków czy innych zabawek przedstawiających zwierzęta z książki. Nie trzeba też się ograniczać do zwierzaków.
Czarodziejskie pudło magiczny wór
Zabawa, która świetnie rozwija wyobraźnię i rozwija pamięć. Wkładamy do pudełka różne zabawki a następnie prosimy dziecko, aby z zamkniętymi (związanymi) oczami losowało oraz w miarę możliwości opisało przedmiot.  Podobna zabawa polega na tym, że prosimy dziecko, aby do worka zbierało zabawki w określonym kolorze.
Plastelina, ciastolina, ciasto na pierogi/makaron/ciastka
Woreczki z grochem/fasolą/ryżem
Dziecko może je dotykać, próbować nosić na głowie.
Naklejki
Małe dzieci bardzo lubią naklejać zwierzątka, kształty czy postaci z bajek w książeczkach, na ścianach, drzwiach, meblach. Takim miejscem na naklejkowy świat może być określony kącik w dziecięcym pokoju, który i tak za kilka lat będzie trzeba wyremontować.
Naśladowanie
Naśladowanie dźwięków zwierząt i pojazdów.
Przebieranki
Nie musi się to wiązać z kupowaniem kolejnych strojów. Do tych celów można wykorzystać dziecięcą i swoją garderobę i dorabiać czapeczki, np. czapeczkę z dzióbkiem, aby przebrać się za ptaszka.
Sprzątanie
Dziecko razem biega po domu ze szmatkę i trze drzwi, ściany z płytek, podłogi. Można do tego wykorzystać płaski mop ze wsuwaną rączką czy zmiotkę z szufelką. Dziecko ma zajęcie i uczy się dbać o własne otoczenie. Maluchy mogą pomagać w układaniu swoich zabawek, książek.
„Jedno dla mnie, jedno dla ciebie”
Do zabawy wystarczy mała kupka drobnych przedmiotów, mogą to być guziki, piłeczki, figurki, którą dziecko dzieli między siebie a drugą osobę do małych pojemników lub miseczek. Zabawę można utrudnić przez dołączenie się trzeciej osoby, kolegi lub ulubionego misia. Dwulatek będzie zachwycony tą prostą zabawą, w której to on jest najważniejszy. Przy okazji wprowadza się pojęcie liczb.
Gazeciana koszykówka
Z kartek z gazety zrób dużo kulek. Na początku poćwicz z dzieckiem rzucanie ich na odległość, później umieść kosz na śmieci w odległości metra i rzucajcie kulki do kosza
 „Co nie pasuje?”
Kilka takich samych przedmiotów i jeden inny np. mandarynki i cytryna. Ta gra pomaga dziecku zrozumieć pojęcia: „taki sam” oraz „inny”.
Piknik
Na kocu urządzamy sobie przyjecie z owocami, kanapkami. Opowiadamy sobie, że jesteśmy na wycieczce.
„Nie wpadnij do morza!”
Udawajcie, że dywan to morze, a dziecko ma dostać się na drugą stronę nie mocząc stóp. W tym celu rozłóż poduszki, magazyny lub papierowe talerze, które będą kamykami, po których przejdzie dziecko. Podobnie można bawić się na spacerze, kiedy mamy dość duże i nie za bardzo popękane chodniki. Cel: nie nadepnąć na linię. 
Tor przeszkód
Ustawiamy w linii prostej kręgle w odległości 30 cm jeden od drugiego, jeśli nie mamy kręgli mogą to być zabawki, książki itp. Zadaniem dziecka jest przejść między kręglami tak, aby ich nie przewrócić.
Rzucanie piłeczkami
Celem tej zabawy jest doskonalenie umiejętności rzucania. Rysujemy na ziemi linię, za którą ustawiamy dziecko. W pewnej odległości od dziecka rysujemy duże koło, zadaniem dziecka jest rzucenie piłeczki, woreczków do koła.
Skoki przez linkę
Dobra zabawa na ćwiczenie równowagi oraz doskonalenie koordynacji ruchowej. Do zabawy potrzebna jest linka, którą mocujemy na wysokości. Na początku mogą to być skoki przez leżącą linę. 
Podawanie piłki 
Ustawiamy dziecko w niewielkiej odległości od siebie i składamy jego ręce do przodu, na kształt łódki. Teraz rzucamy maluchowi do owej „łódeczki” piłkę.
Inna bardzo prostą zabawą z tego cyklu jest turlanie piłki. Sadzamy dziecko na przeciwko siebie w niewielkiej odległości w rozkroku i turlamy do siebie nawzajem piłkę.
Turlanie
Dziecko turka się w trawie lub z górki (ważne, żeby ludzie psami nie załatwiali tam swoich potrzeb fizjologicznych).
Korale
Można je zrobić z makaronu, papieru kolorowego, jarzębiny, koralików, guzików.
Kopanie piłki do siebie
Puszczanie baniek
Jazda rowerem i innymi pojazdami (teraz bardzo duży wybór tego typu zabawek).
Plac zabaw
Wszelkie przeszkody na palcach zabaw.

Polecam:
Kuffner T., Jak to zrobić? 365 pomysłów na kreatywne zajęcia dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszych, Zielona Sowa, Kraków 2008, ISBN 978-83-7435-901-6.
Skwark D., Skarbnica zabaw, Jedność, Kielce 2010, ISBN 978-83-7442-526-1.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza