Guy
Standing, Prekariat. Nowa niebezpieczna klasa,
wstęp. Jacek Żakowski, tł. K. Czarnecki, P. Kaczmarski, M. Karolak,
Warszawa „PWN” 2014
Prekariat to nowa kategoria społeczna
powstała w okresie późnego kapitalizmu. W jego skład wchodzą osoby zatrudnione
na podstawie elastycznych form zatrudnienia (umowy zlecenia, czasowe i o
dzieło). Słowo jest neologizmem stworzonym przez Guya Standinga (prekarious
[niepewny] +proletariat) dla nazwania nowej grupy ludzi niemieszczących się w
żadnej z dotychczasowych klas.
Od czasów pomysłów Margaret Thatcher w
gospodarkach wielu krajów powstały zmiany, które sprawiły, że powstała nowa
klasa: klasa ludzi pracujących od umowy do umowy. Guy Standing w swojej książce
„Prekariat” pokazuje nietypowe oblicze tej nowej zbiorowości, którzy próbują
jednoczy się pod sztucznymi symbolami, ponieważ nowa grupa społeczna nie
posiada potencjału więziotwórczego i grupotwórczego przez niepewność
zatrudnienia, która pozornie rzuca człowieka z jednej grupy do drugiej. Brak
możliwości tworzenia związków zawodowych, czy innych wspólnot zmusza do
szukania innych dróg prowadzących do jedności. Tym potrzebom wychodzą naprzeciw
symbole
„Symbole są ważne. Pomagają zjednoczyć grupy
w coś więcej niż wielość obcych sobie ludzi. Pomagają uformować klasę i
zbudować tożsamość, pielęgnując świadomość wspólnoty i podstawę dla
solidarności lub fraternité
[siostrzeństwa/braterstwa]”.
Zmiany technologiczne wydają się ułatwiać
życie, a dobrobyt, jakim dysponuje Zachód nie wyjaśnia powstania nowej formy
zatrudnienia i kształtowania się klasy ludzi, w skład której wchodzą jednostki
od słabo do bardzo dobrze wykształconych. Zjawisko prekaryzmu dotknęło również
środowiska uniwersyteckie. Takie zmiany dają duże szanse, ale też stanowią
ogromne zagrożenie dla nauki. Zwłaszcza w czasach kształtowania się nowego
porządku, który nie gwarantuje zapewnienia społecznych hamulców bezpieczeństwa:
od zasiłków dla bezrobotnych, których zatrudnieni na umowy zlecenia lub o
dzieło nie dostają po naturalną śmierć emerytur czy nawet świadczeń zdrowotnych
lub edukacyjnych. To, co wielu rewolucjonistów zmian pokazuje nam, jako raj (np.
płatna edukacja) jest tu postrzegane jako zawężanie szans, wypieranie poza
społeczeństwo tych mniej dynamicznych.
Książka pozwoli nam znaleźć odpowiedzi i
postawić kolejne pytania dotyczące zmian przebiegających w naszym kraju. Pozwoli
zrozumieć, dlaczego w naszym kraju owe zmiany są popierane przez znaczną część
społeczeństwa, jak postrzegamy modele marksistowskich rozwiązań gospodarczych.
Guy Standing analizując zmiany przekonuje
nas, że niepewność jutra niszczy związki międzyludzkie, które już nie mogą
opierać się na zaufaniu, ponieważ brakuje w nich stabilnej sytuacji finansowej.
Z „Prekariatu” dowiemy się jak bardzo nowe warunki kształtują spojrzenie na świat
młodych ludzi, a starsi tracą przez nie grunt pod nogami, kiedy muszą wkroczyć
na globalny rynek, na którym stosuje się wątpliwie dobre zasady etyczne.
Rynek pracy jest brutalny, a powstawanie
nowych zmian pozbawia pracowników wielu gwarancji spychając ich do nowej klasy.
Obecne posiadanie stabilnej pracy nie gwarantuje nam, że będzie ona zawsze i że
uda nam się znaleźć podobną na podobnych warunkach. Nowe formy zatrudnienia
pozbawiają gwarancji odpowiedniej możliwości zatrudnienia, ochrony pracownika
przed zwolnieniem, posiadania pracy, ochrony zdrowia, zapewnienia rozwoju
zawodowego przez pracodawcę, stałej pensji. Nową klasę dzieli wykształcenie,
doświadczenie, umiejętności, pochodzenie, a łączy niepewność, brak możliwości
planowania życia, przez co coraz bardziej szerzy się model bycia singlem.
Guy Standing w swojej książce w bardzo
interesujący sposób spojrzał na zmiany, w które jesteśmy wciśnięci. Książkę
polecam wszystkim osobom interesującym się życiem społecznym oraz zagubionym na
rynku pracy czy nierozumiejących tego zagubienia.
Ale nazwa. Gdyby nie Twoje wyjaśnienie tego pojęcia to w życiu nie wpadłabym na to co oznacza.
OdpowiedzUsuńGdyby nie wyjaśnienie autora to ja też taka genialna nie jestem ;)
Usuń