Etykiety

poniedziałek, 7 marca 2022

Seria "Zabawy i zadania z naklejkami: "Masza i Niedźwiedź" i "Smerfy. Nowe przygody"


Zabawa i różnorodność nam służą. Naukowcy zajmujący się zgłębianiem procesu uczenia się i jego efektywności doszli do wniosku, że aktywności, z którymi mamy pozytywne skojarzenia pozytywnie wpływają na przyswajanie sobie wiedzy i umiejętności. Właśnie z tego powodu sięgamy po materiały, które pod pozorem miło spędzonego czasu pomagają przećwiczyć i utrwalić sobie zdobytą wiedzę, popracować nad motoryką małą. Oczywiście takie zbiory muszą być dostosowane do wieku rozwojowego naszej pociechy, dlatego musimy uważnie śledzić kolejne postępu. Przedszkolakom można podsuwać proste labirynty, łamigłówki i łatwe zadania z literami i kolorowanki. Uczniom już nieco bardziej wymagające. Ważne, aby takie zbiory miały różnorodne zadania pozwalające ćwiczyć odmienne umiejętności i pozwalające szybko przejść od czynności do czynności, aby mózg nie przysypiał w czasie robienia kolejnego podobnego zadania. Na taką różnorodność postawiono w serii „Zabawy i zadania z naklejkami” w Wydawnictwie Harperkids.
W czasie rozpoczęcia pracy z książeczkami należy pamiętać o stopniowaniu długości czasu skupienia oraz trudności. Nie zawsze wiek podany na książeczce będzie odpowiadał wiekowi rozwojowemu naszego dziecka, dlatego warto sięgnąć po ćwiczenia mniej wymagające i zacząć pracę od jednego zadania dziennie, a następnie zwiększać poziom trudności przez wprowadzenie kolejnego poziomu trudności i dodatkowych zadań. To pozwoli naszym pociechom przygotować się do pracy w szkole, gdzie wymagana jest dłuższa koncentracja.
Kolorowanie, rysowanie, rozwiązywanie prostych rebusów wydaje nam się zabawą bardzo lekką, niepozorną i nie angażującą, ale mającą zapewnić miło spędzony czas. Nic bardziej mylnego. Kolorowanie i rysowanie jest jednym z poważniejszych zajęć dzieci. Poza nauką prawidłowego trzymania kredki nasze pociechy ćwiczą koncentrację, motorykę małą, rozwijają zmysł artystyczny, koordynację, spostrzegawczość, logiczne myślenie oraz rozwijają mózg (w tym bardzo ważny ośrodek Broki odpowiedzialny za mowę). Zabawa z kredkami jest jednym z ważniejszych elementów edukacji przedszkolnej. Warto wówczas sięgnąć po kolorowanki dostosowane do wieku rozwojowego (czasami inny niż wiek biologiczny dziecka).
„Zabawy i zadania z naklejkami” to seria oferująca różnorodne ćwiczenia w jednym zeszycie. Każdy ma motyw przewodni, którym są bohaterzy seriali animowanych. My sięgnęłyśmy po Smerfy oraz Maszę i Niedźwiedzia. To nasze kolejne spotkanie i zeszyt zawiera inne ilustracje oraz zadania niż wcześniejsze z tymi samymi bohaterami. W każda publikacja oferuje inne, ale podobne ćwiczenia. Do tego są one w odmiennej kolejności, więc zaczynając zeszyt dziecko nie wie, co znajdzie na kolejnych stronach. To jest ważne w przypadku dzieci przywiązanych do schematów, aby przyzwyczajać je, że nie zawsze musi być tak samo.
Album „Masza i Niedźwiedź” otwiera zadanie na spostrzegawczość i logiczne myślenie. Dziecko musi wskazać, które rzeczy bohaterka powinna zabrać na biwak. To pozwala sprawdzić poziom wiedzy naszej pociechy o świecie. Dalej sudoku, ale bazujące na obrazkach. Są też zabawy w poszukiwanie słów, kształtów, liter, cyfr (i znowu dziecko musi wiedzieć, czym różni się cyfra od litery), znaleźć różnice na ilustracjach, narysować swoją ulubioną postać, policzyć słoiki, znaleźć drogę, prawidłowo ułożyć słowa, pokolorować bohaterów, wskazać, co nie pasuje do zbioru.
W świat Smerfów wprowadzają nas szlaczki, zabawy z lustrem, odszyfrowywanie ukrytego napis. Są zadania z poszukiwaniem takich samych elementów, obrazkowe sudoku, dopasowywanie słów, nazw i przedmiotów do postaci, znajdowanie różnic na obrazkach., rysowanie bohaterów. Do tego, rysowanie z kropkami, dopasowywanie cieni do obrazka, doklejanie brakujących elementów, liczenie zwierząt, rysowanie szlaczków, odgadywanie zawodów i sportów. Tym razem przeważa leśno-dziewczyński klimat.
Każdy z albumów ma nieco inny zbiór zadań. Niektóre są podobne, ale większość jednak zaskakuje dziecko. Mamy tu przejścia od zadań wymagających spostrzegawczość do tych z literami, a później kolorowania, by znowu wrócić do ćwiczenia spostrzegawczości. To pomaga w lepszym ćwiczeniu koncentracji i przyswajaniu sobie wiedzy, utrwalaniu zdobytej wiedzy, zachęca do rozwijania motoryki małej. Zdecydowanie polecam!










Brak komentarzy:

Prześlij komentarz