Łukasz Krzywoń, Filozofuj z dziećmi. Poradnik do prowadzenia filozoficznych dociekań z
dziećmi i młodzieżą, Lublin „Acacemicon” 2019
Filozofowanie to jedna z tych umiejętności,
która sprawia, że stajemy się twórczy, samodzielni i odkrywczy, a także otwarci
i gotowi do weryfikowania swojej wiedzy. Mimo tego wiemy o tej zdolności tak
mało i tak bardzo obciążona jest ona specyficznym kulturowym tabu, że rozwlekłe
mówienie z uśmieszkiem nazywane jest filozofowaniem, a ludzie powielający
medialne kalki myślowe i bezrefleksyjnie zlepiający je w całość nazywani są
filozofami. Ten dysonans jest wynikiem nieznajomości i strachu przed tym, co
nieznane. Wypadałoby w końcu oswoić ludzi z tak ważną umiejętnością.
W polskich szkołach filozofia ciągle jest dziedziną
marginalną i nieobecną. Tylko nieliczne placówki mogą pochwalić się uczeniem
dzieci i młodzieży filozofowania. Moja edukacja właśnie była związana z takimi
placówkami i nauczycielami prowadzącymi zajęcia zarówno ze studentami, jak i
młodzieżą przez to, że od kilku lat jestem związana z filozofią na Uniwersytecie
Wrocławskim, placówce z wielkimi tradycjami w tej dziedzinie. I właśnie z tego
powodu z zainteresowaniem sięgnęłam po książkę „Filozofuj z dziećmi”. Kierowała
mną ciekawość nauczycielki i matki, która pragnie jak najlepiej rozwijać
zdolności swojego dziecka. A gra jest naprawdę warta świeczki, ponieważ liczne
badania pokazują, że młodzi odkrywcy mający kontakt z filozofią (nie tylko w
postaci etyki) są osobami lepiej radzącymi sobie w dorosłym życiu, mającymi lepsze
osiągnięcia, lepiej przechodzącymi przez kolejne stopnie edukacji, chętniej
zgłębiającymi tajniki świata, bardziej empatycznymi. Do tego w końcu zmusza
filozofia, która jest dziedziną bardzo szeroką, czymś, czego charakter
doskonale oddaje greckie słowo „filozofia”: miłość mądrości. A ona przecież
wymaga szerokiego spojrzenia, logicznego myślenia, otwierania się na inne
pomysły. To jednak wie, każdy absolwent filozofii. A co z innymi? Dla
pozostałych nauczycieli wyjaśnienie znajdzie się w książce Łukasza Krzywonia „Filozofuj
z dziećmi. Poradnik do prowadzenia filozoficznych dociekań z dziećmi i
młodzieżą”.
Od dziesięciu lat pracujący z młodymi ludźmi
autor posiada solidny warsztat metodyczny oraz rozległą wiedzę. Jego publikacja
wprowadza czytelników w świat filozofii, pokazuje w jaki sposób zorganizować
takie zajęcia, wyjaśnia zalety z prowadzenia takich lekcji i uczy rozmawiać z
uczniami w taki sposób, aby chętnie współpracowali. I właśnie ta ostatnia rzecz
godna jest tu szczególnej uwagi nie tylko w przypadku nauczycieli planujących
prowadzić zajęcia z filozofii, ale każdego kto pracuje lub zaczyna pracę w
szkole albo w jakikolwiek sposób będzie miał możliwość wpływać i aktywować
innych (także jako szef chcący mieć samodzielnych pracowników). Nauczyciel jest
tu nie tyle mentorem, ale przede wszystkim liderem zachęcającym do wydajnej
pracy, co może przydać się także w przypadku osób pracujących jako szefowie różnych
działów w firmach, ponieważ niewidoczne kierowanie ludźmi jest bardziej dopingujące
niż jakikolwiek mobbing.
A co znajdziemy w tej polecanej przeze mnie nie
tylko nauczycielom publikacji? Przede wszystkim wprowadzenie w świat dziedziny
zmuszającej do myślenia, analizowania, weryfikowania. Łukasz Krzywoń w prosty
sposób wyjaśnia, czym jest filozofia, przybliża badania związane z postępami
dzieci, z którymi prowadzono takie zajęcia, wprowadza nas w świat edukacji
anglosaskiej, w której jest ona ważnym elementem pozwalającym rozwinąć
zainteresowanie wiedzą, umiłowanie nauki, ale też dlaczego może mieć ona aspekt
terapeutyczny i jak ważny jest sposób pracy.
W głównej części znajdziemy dokładne
podpowiedzi, w jaki sposób pracować, aby dzieci były aktywne i rozwijały swoje
umiejętności, nabierały śmiałości do przemawiania. Liczne przykłady
urozmaicania zajęć, wykorzystania narzędzi pozwalających na doskonalenie
zdolności słuchania i wypowiadania się z szacunkiem oraz precyzowania
wypowiedzi w pewien sposób podsumowują konspekty przykładowych zajęć. Znajdziemy
tu też wyjaśnienie, dlaczego ewaluacja jest bardzo ważna w pracy nauczyciela i
w jaki sposób ją przeprowadzać, aby była efektywna. Podsumowaniem książki jest
niedługi rozdział wyjaśniający dlaczego filozofowanie jest ważne i jak
rozpoznać pierwsze objawy tego, że dziecko zadaje pytania filozoficzne.
Łukasz Krzywoń w swojej książce dzieli się
przede wszystkim praktycznymi wskazówkami prowadzenia zajęć z filozofowania z
dziećmi. Daje nauczycielom łatwe narzędzia, które sprawdzą się nie tylko na
zajęciach z filozofii. Namawia do porzucenia modelu pruskiego w edukacji. Do
tego zachęca, by wykorzystać wiedzę poruszaną na innych przedmiotach, a przez
to pokazać dzieciom, że nie jest ona ważna tylko ze względu na konieczność
zdobycia dobrej oceny, ale poszerzenia zakresu zdolności rozwiązywania problemów.
Z publikacji przede wszystkim przebija wieloletnie doświadczenie poparte
refleksją pozwalającą ocenić, jakie metody pracy najlepiej sprawdzają się w
przypadku dzieci oraz młodzieży. Myślę, że z powodzeniem mogą po tę książkę
sięgnąć również wykładowcy, którzy nie chcą, aby ich zajęcia były nudne i
nieefektywne, którzy pragną tak zainteresować swoich słuchaczy, aby nie czuli
oni przymusu do nauki, lecz sami pragnęli zgłębiać ważne zagadnienia.
„Filozofuj z dziećmi” to pierwszy tom z serii „Filozofia
dla dzieci” i już po lekturze tej publikacji mogę Wam śmiało powiedzieć, że na
pewno sięgnę po kolejne, ponieważ naprawdę warto i to nie tylko wtedy, kiedy
planuje się prowadzić zajęcia z filozofii, ale także wtedy, kiedy chce się
własne dzieci zachęcić do dyskutowania, nauczyć je, w jaki sposób mają rozwijać
umiejętność słuchania i mówienia do siebie oraz rówieśników, aby było mniej
konfliktów, a przez to mniej frustracji wynikających z poczucia przegranej w
dyskusji. Pokazanie dziecku, że o wiele ciekawsze od posiadania racji jest
uczenie się świata, chęć sprawdzania rzetelności informacji. Jest to też jedna
z lepszych książek dla nauczycieli wszystkich dziedzin. Modele pracy, narzędzia
wykorzystane w czasie aktywizacji sprawdzą się na wszystkich przedmiotach. Zdecydowanie
polecam!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz