Etykiety

piątek, 12 kwietnia 2024

Thomas McBrien "Minecraft. Would you rather? Edycja polska" il. Joe McLaren


Niepozorna gra o uproszczonej grafice obrosła w sequele, prequele i całe mnóstwo gadżetów. Okazało się, że w klockowej budowie dającej możliwość budowania światów, tworzenia budowli jak z klocków tkwi siła przyciągająca tłumy graczy. To oni stworzyli społeczność wokół pozornie prostych narzędzi, sprawili, że gra posiadająca cechy produktów wirtualnych 2.0 stała się świetnym materiałem jednoczącym i pozwalającym na stworzenie szerokiej społeczności fanowskiej, w której ludzie nie samą grą żyją. Dla młodych miłośników trafiło sporo ćwiczeń, a nawet z wykorzystaniem motywów z gry mogą uczyć się matematyki, języka angielskiego, programowania oraz przeżywać fantastyczne przygody. Do tego jedni stawiają pierwsze kroki w czytaniu, inni ćwiczą się w tej sztuce sięgając po dłuższe powieści oraz cykle. Brakowało tylko rozwijania umiejętności myślenia społecznego i dyskusji. I właśnie na rynku pojawił się tom, z którym można to zrobić. „Minecraft. Would you rather?” nie jest zwyczajną czytanką. To publikacja, po którą trzeba sięgnąć w dwie osoby, aby była szansa na odmienne wybory, by ćwiczący jeśli podejmą podobną decyzję wspólnie spróbują zrozumieć inną drogę, przedyskutować jej zwady i zalety.

„Minecraft. Would you rather?” to prosta publikacja, która będzie świetnym wstępem do etyki, uświadamiania młodym odbiorcom, że zawsze mają jakiś wybór tylko trzeba go dostrzec, zastanowić się, co daje nam określona droga.
„Minecraft Would You Rather” czyli Co wolisz w edycji polskiej to świetna publikacja dla miłośników Minecrafta. Bohaterzy gry (Steve i Alex) wędrując po blokowym świecie nieustannie podejmują trudne wybory, które są nieodłącznym elementem ich misji. Zawsze stawiani są przed wyborem skrajnie złych wyborów, z których muszą wybrać ich zdaniem najlepszy. Wyzwania, z jakimi mierzą się Alex i Steve są punktem wyjścia do rozstrzygnięcia pięćdziesięciu ciekawych dylematów ćwiczących umiejętność analizowania sytuacji, dostrzegania ich wad i zalet. Książka może być świetnym punktem wyjścia do zabaw między dziećmi czy ćwiczeń z rodzicami. Na jej podstawie można uczyć, w jaki sposób analizować różnorodne sytuacje, uświadamiać sobie, że czasami podobne wybory dokonywane są z innych pobudek.
Pełną ćwiczeń książkę wzbogacono prostymi fantastycznymi minecraftowymi ilustracji, w postaci szkiców, które przeplatają bardziej szczegółowe ilustracje. Pojawiają się tu rysunki bohaterów, fragmenty różnych biomów, wiele moby oraz atrybuty. Prosta i jednocześnie różnicowana czcionka wprowadza wiele dynamiki, sprawia, że tekst nie wydaje się nudny. Do tego w rysunki wplecione elementy komiksów, a same wyzwania czasami podsuwane są w postaci tabel. Zwykle jedna rozkładówka to zarysowanie sytuacji z pokazaniem biomu, w którym dzieje się akcja, pokazanie dyskusji między bohaterami i podsunięciem opcji do wyboru. Każda strona bogata jest w różnorodne formy podsuwania treści, dużo tu akcji, niebezpiecznych sytuacji. „Minecraft. Would You Rather?” to książka doskonała do czytania z rówieśnikami, świetna podstawa terapeutyczna dla rodziców i pedagogów, którzy na jej podstawie będą mogli rozwijać pewność siebie oraz umiejętność podejmowania decyzji u osób, z którymi pracują. Do tego uczymy tu pracy w grupach, więc publikacja może przydać się na lekcji języka polskiego jako punkt wyjścia do ćwiczenia przeprowadzania dyskusji. Zamiast nudnych postaci z lektur szkolnych tu mamy ciekawszych dla młodzieży bohaterów, prościej nakreślone sytuacje, po które można sięgać jako szybkie ćwiczenie na lekcji. Młodzież przekona się, że razem łatwiej dokonać najlepszego wyboru spośród dostępnych skrajnie złych opcji oraz to nie wina bohaterów, że nie mają lepszych opcji.












Brak komentarzy:

Prześlij komentarz